Søke om redusert arbeidstid

Knapp123

Gift med forumet
Julibarna2014
Marsboerne2017
Vi har fått en unik mulighet vi ikke kan si nei til og skal derfor flytte ca en time unna her vi bor nå.

For og løse b.hage problemet ønsker jeg og søke redusert arbeidstid i noen mnd fordi vi må kjøre 1 time hver vei til og fra jobb og b.hage inntil vi får plass i ny b.hage.

Jeg begynner på jobb 06.30 noe som vil si vi må kjøre hjemme fra 05.30, og vi vil være hjemme 16.15 ca. Noe jeg føler blir litt vel drøyt for en 13 mnd gammel gutt..

Er dette nok til og få innfridd krav om redusert arbeidstid?

Du må vel da søke om redusert stillingaprosent og også gå ned i lønn?

Dette står på arbeidstilsynet.no
Hva kan gi rett til redusert arbeidstid?

Andre vektige velferdsmessige behov:

Alternativet tar i første rekke sikte på å imøtekomme foreldres ønske om mer tid til samvær med små barn eller behov som følger av problemer med å skaffe barnepass i arbeidstiden. Foreldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses å ha vektig grunn.

Så lenge du har barn under 12 år har du rett på å søke reduserer arbeidstid, det skal være til stor ulempe for bedriften om de skal kunne nekte deg det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Bare lurer på en ting. Har alltid tenkt på redusert arbeidstid som i færre dager, ikke kortere dager (altså ned i stillingsprosent men at dagene du er på jobb er som før). Kan man få kortere dager altså? Ikke relevant for min jobb nå altså, bare nysgjerrighet.

Foreldre med barn under 10 år anses å ha vektig grunn.

Det vil jo si at det å ha barn under 10 år, holder som grunnlag for redusert arbeidstid.
Da kan jo alle foreldre jobbe redusert om de vil da. Det gir jo ingen mening. Vet det står ang ulønnet permisjon, jeg kan jo ikke kreve å jobbe en time mindre med lønn hver eneste dag fram til yngste er 10 år :o

Da kan jo alle foreldre jobbe redusert om de vil da. Det gir jo ingen mening. Vet det står ang ulønnet permisjon, jeg kan jo ikke kreve å jobbe en time mindre med lønn hver eneste dag fram til yngste er 10 år :eek:
Redusert arbeidstid er uten lønnskompensasjon, så man må vel gå ned tilsvarende i lønn mens man ønsker dette.

Man har rett til å få redusert arbeidstid, altså delvis permisjon, men selvsagt er dette ulønnet ja. Det eneste som evt er/kan være lønnet er ammefri, men da må man altså fortsatt amme.

Bare lurer på en ting. Har alltid tenkt på redusert arbeidstid som i færre dager, ikke kortere dager (altså ned i stillingsprosent men at dagene du er på jobb er som før). Kan man få kortere dager altså? Ikke relevant for min jobb nå altså, bare nysgjerrighet.

Ja, jeg skal jobbe redusert i minimum ett år nå etter ferien, og skal ha kortere dag hver dag.

Da kan jo alle foreldre jobbe redusert om de vil da. Det gir jo ingen mening. Vet det står ang ulønnet permisjon, jeg kan jo ikke kreve å jobbe en time mindre med lønn hver eneste dag fram til yngste er 10 år :o
Det er ulønnet :p

Så jeg har krav på fri (selvfølgelig UTEN lønn ;) ) hvis jeg måtte ønske det? Vil liksom ha det svart på hvitt tilfelle sjefen blir umulig :p var den setningen med at reisevei ikke er gyldig grunn som forvirret meg også. Men da gjelder reise vei for de som ikke har barn under 10 år om jeg skjønte det rett?

Det hadde løst en del av problematikken rundt flyttingen for oss hvertfall.

Jeg hadde en vanskelig sjef i den forrige jobben min ang det å redusere stillingen for en periode.
Jeg tok kontakt med noen fra arbeidsmiljøloven(eller noe i den duren, googla det)!
Fikk tilsendt flere paragrafer på mail som jeg la ved søknaden min.

Lykke til :)

Back
Topp