Søke om fri fra jobb

Heidetermeg

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Julibarna2024☀️
Forrige gang vi var i IVF-loopen var jeg kjempeåpen om situasjonen. Både leder og mine nærmeste kollegaer visste i stor grad hvorfor jeg i blant var borte fra jobb, og jeg hadde ingen problemer med å søke om permisjon for reisevei+time på st Olavs. Denne gangen kjenner jeg på et stort behov for å kunne holde det litt mer hemmelig nå i starten. Klarer ikke å sette ord på hvorfor, men det er det som føles riktig nå. Siden jeg må bruke 1 dag til reise og 1 dag til innsett, så må jeg egentlig søke om permisjon. Men siden de fleste vet at vi er avhengige av IVF, så føler jeg det er så lett for folk å anta hvorfor jeg søker om fri.
Er det et alternativ å bruke egenmelding disse dagene? Jeg er lærer, så er avhengig av vikar når jeg er borte.

Forrige gang vi var i IVF-loopen var jeg kjempeåpen om situasjonen. Både leder og mine nærmeste kollegaer visste i stor grad hvorfor jeg i blant var borte fra jobb, og jeg hadde ingen problemer med å søke om permisjon for reisevei+time på st Olavs. Denne gangen kjenner jeg på et stort behov for å kunne holde det litt mer hemmelig nå i starten. Klarer ikke å sette ord på hvorfor, men det er det som føles riktig nå. Siden jeg må bruke 1 dag til reise og 1 dag til innsett, så må jeg egentlig søke om permisjon. Men siden de fleste vet at vi er avhengige av IVF, så føler jeg det er så lett for folk å anta hvorfor jeg søker om fri.
Er det et alternativ å bruke egenmelding disse dagene? Jeg er lærer, så er avhengig av vikar når jeg er borte.
Jeg tenker at det ikke er noe som hindrer deg i å bruke egenmelding til noe av dette. Og du kan helt sikkert be om sykemeldinger også? Da vil evt. den som mottar den kanskje se hvilken institusjon som har skrevet sykmeldingen da… men den personen har jo taushetsplikt. Det er veldig mye lettere å være åpen med leder, men jeg forstår deg selvsagt veldig godt! Jeg bytter jobb nå selv og er bekymret for alle legetimer og diverse. Har ikke så veldig lyst til å fortelle om dette med en gang jeg starter…

Altså, du KAN selvfølgelig bruke egenmelding, går sikkert bra. Men hvis spørsmålet ditt er om du har LOV til å bruke egenmelding på det, så er svaret nei.

Altså, du KAN selvfølgelig bruke egenmelding, går sikkert bra. Men hvis spørsmålet ditt er om du har LOV til å bruke egenmelding på det, så er svaret nei.
Får man ikke lov til å bruke egenmelding selv om man er i dårlig form? Er det pga man vet det på forhånd?

Får man ikke lov til å bruke egenmelding selv om man er i dårlig form? Er det pga man vet det på forhånd?
Tanken her er vel at man skal bruke egenmelding fordi man planlegger IVF på sykehuset? Ikke fordi man er dårlig. Loven gir deg ikke krav på fri ifm. IVF. Bruk av egenmelding er dersom man er syk. Dette er ikke sykdom. Er ikke et problem at man vet om det på forhånd - får hun sykemelding på sykehuset er det ikke noe problem.

Utfordringen med det er jo at sykehuset faktisk ber deg spesifikt om å bruke egenmelding

Tanken her er vel at man skal bruke egenmelding fordi man planlegger IVF på sykehuset? Ikke fordi man er dårlig. Loven gir deg ikke krav på fri ifm. IVF. Bruk av egenmelding er dersom man er syk. Dette er ikke sykdom. Er ikke et problem at man vet om det på forhånd - får hun sykemelding på sykehuset er det ikke noe problem.
Nå skjønner jeg. :)

Da tror jeg ikke @Heidetermeg kan bruke egenmelding denne gangen. Men du kan søke om permisjon og forklare at det er pga "planlagt inngrep på sykehus" uten å oppgi flere detaljer?

Fastlegen min skriver ut sykemelding til meg for behandlingsdager. Infertilitet er en egen «diagnose» som brukes på sykemeldingen(arbeidsgiver ser ikke dette)

Jeg kjenner flere som fikk sykemelding fra fastlege ifm IVF. Er jo mye stress uansett.

Selv trengte jeg ikke å sykemelde, men jeg har veldig fleksibel jobb og er leder selv.

Men hadde snakket med fastlegen hvis egenmelding ikke er aktuelt.

Jeg brukte egenmelding på uttaksdagen og kommer til å bruke egenmelding ved innsett også. Vet ikke hva som er lov og ikke, men sa til leder at jeg skulle til behandling og han sa det var ok å bruke egenmelding. Kanskje lederen min er grei, vet ikke..
Som @Tigerbaby skriver ber klinikken også om at man bruker egenmelding.

Googlet kjapt og fant dette:
«Egenmelding eller sykmelding fra behandler?
Behandler du en pasient som har et kortvarig behov for full avlastning fra arbeid – uten behov for utredning/behandling - så bør du oppfordre til bruk av egenmelding. En egenmelding kan i større grad ansvarliggjøre den syke ansatte. Egenmelding kan i større grad enn sykmelding gi mulighet for dialog mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Det kan også redusere behovet for å oppsøke legekontoret unødig.

Om pasienten likevel ønsker å få en erklæring på arbeidsuførheten, så skriv en sykmelding.»
Kilde: https://www.helsedirektoratet.no/ve...elding-pleiepenger-mfl/egenmelding-ved-sykdom

Jeg fikk også beskjed fra klinikk at de ikke skriver ut sykemelding for dette, men at de kan gi meg en bekreftelse om jeg trenger det til søknad på permisjon. Men på den stod det jo at det var fra kvinneklinikken på St Olavs, så følte det røpte litt vel mye. Så da sender jeg bare inn permisjonssøknad i morgen med forklaringen «planlagt inngrep på sykehus». Kjenner jeg blir fysisk dårlig av tanken på at de på jobb får mulighet til å vurdere hvorfor jeg er borte.. Skulle så gjerne ønske vi kunne holde det så privat som over hodet mulig, uten at noen kan anta noe som helst. Men sånn er det vel bare når det er denne veien vi må gå.

Det er ingenting som sier at du ikke har lov til å bruke egenmelding til dette hvis du ikke har brukt opp egenmeldingsdagene dine.

På nettsidene til UNN om IVF står det at kvinnen kan få sykemelding, men at mannen ikke får det, og at de oppfordrer mannen til å bruke egenmelding. Om mannen kan gjøre det, og direkte oppfordres til det av sykehuset, er det ingenting som tilsier at du ikke kan det.

Arbeidsgiver har ikke krav til å vite hvorfor du tar ut egenmelding når du er syk. Av hensyn til egen psykiske og fysiske helse kan du selv vurdere om det er nødvendig.

Back
Topp