Søke om foreldrepenger

Bkno4027972

Blir kjent med forumet
Har dere søkt om foreldrepenger enda? Jeg forsøkte å gjøre det nå men syntes det var veldig komplisert.
Jeg har termin 3. oktober og vil da søke foreldrepenger fra 12. september til 6. mai. Da tar jeg hele fellesperioden. Deretter vil jeg registrere 7 uker ferie fra 7. mai til 25. juni, og deretter ulønnet permisjon fra 26. juni til 14. august. 17. august skal han ta pappapermisjon frem til slutten av november.

Er det noen andre som også skal ta ferie og ulønnet premisjon innimellom som har fått til å søke?


Får opp at jeg ikke kan ta ferie på helligdager men når jeg tilpasser det slik at den hopper over helligdagene kommer det feilmelding på det også.

*Lettere frustrert* :)
 
Ulønnet permisjon og ferie tar du med arbeidsgiver, det trenger du ikke ta med nav :) men sjekk ut om det er regler i forhold til å gå ut i ulønnet permisjon etter ferie kontra etter permisjonen. Litt usikker men mener å ha lest at det er best å ta ferien inni fellesperioden, for så å gå direkte fra permisjon til ulønnet. Husk at far må søke utsettelse av sin permisjon, hvis ikke så starter den automatisk rett etter din :)
 
Har dere søkt om foreldrepenger enda? Jeg forsøkte å gjøre det nå men syntes det var veldig komplisert.
Jeg har termin 3. oktober og vil da søke foreldrepenger fra 12. september til 6. mai. Da tar jeg hele fellesperioden. Deretter vil jeg registrere 7 uker ferie fra 7. mai til 25. juni, og deretter ulønnet permisjon fra 26. juni til 14. august. 17. august skal han ta pappapermisjon frem til slutten av november.

Er det noen andre som også skal ta ferie og ulønnet premisjon innimellom som har fått til å søke?


Får opp at jeg ikke kan ta ferie på helligdager men når jeg tilpasser det slik at den hopper over helligdagene kommer det feilmelding på det også.

*Lettere frustrert* :)

Ulønnet permisjon og ferie tar du med arbeidsgiver, det trenger du ikke ta med nav :) men sjekk ut om det er regler i forhold til å gå ut i ulønnet permisjon etter ferie kontra etter permisjonen. Litt usikker men mener å ha lest at det er best å ta ferien inni fellesperioden, for så å gå direkte fra permisjon til ulønnet. Husk at far må søke utsettelse av sin permisjon, hvis ikke så starter den automatisk rett etter din :)
Det stemmer at ferie og ulønnet er en avtale med arbeidsgiver så lenge det blir tatt ut etter permisjonen. Men sist gang tok jeg ulønnet rett etter permisjon, og etter det ukene med ferie, uten problem. Da slapp jeg å være begrenset av NAV sine maks 4 uker og 1 dag per år (har jo fire dager mer gjennom tariff), og i tillegg opparbeidet jeg meg sykepengerettigheter før jeg var tilbake på jobb fordi ferie teller som arbeid :) Tenkte å gjøre det på samme måte denne gangen. Det fordrer at du får lov av arbeidsgiver å overføre ferie fra 2019 til 2020 da hvis det er 2019-ferien man har tenkt å bruke, men det virker som TS i alle fall allerede har avklart det :)
 
Godt tips du får av Enkefalos her. Du søker om perm fram til 6.5., etter det er det andre en avtale mellom deg og arbeidsgiver. Lønner seg å ta ulønnet først og deretter ferie pga sykepengerettigheter, slik Enkefalos skriver. Du mister disse rettighetene i ulønnet perm, og må opparbeide deg de igjen. Derfor lurt å ha ferie som en del av opparbeidingen.
 
En annen fordel med å ta ulønnet før ferien er at du har bedre sykepengerettigheter hvis du tar ulønnet permisjon rett etter foreldrepermisjon.
 
Jeg har søkt til min arbeidsgiver, fylt ut når jeg skal ha permisjon og når samboer skal ha. Er det jeg som må søke Nav eller er det arb.giver som søker dette?
 
Jeg har søkt til min arbeidsgiver, fylt ut når jeg skal ha permisjon og når samboer skal ha. Er det jeg som må søke Nav eller er det arb.giver som søker dette?
Det er du som søker til NAV :)
 
TS her. Takk for mange lure svar :) Jeg har nå søkt til NAV om permisjon fra 12.09.19-06.05.20. Har søkt om frivillig permisjon til arbeidsgiver fra 07.05.20-25.06.20 og deretter seks uker ferie (noe av det overført fra i år). Nå må vi bare passe på at samboer husker å utsette sin permisjon til August.

Da har jeg gjort alt rett sant? :)
 
TS her. Takk for mange lure svar :) Jeg har nå søkt til NAV om permisjon fra 12.09.19-06.05.20. Har søkt om frivillig permisjon til arbeidsgiver fra 07.05.20-25.06.20 og deretter seks uker ferie (noe av det overført fra i år). Nå må vi bare passe på at samboer husker å utsette sin permisjon til August.

Da har jeg gjort alt rett sant? :)
Jepp, det tror jeg skal bli riktig :)
 
TS her. Takk for mange lure svar :) Jeg har nå søkt til NAV om permisjon fra 12.09.19-06.05.20. Har søkt om frivillig permisjon til arbeidsgiver fra 07.05.20-25.06.20 og deretter seks uker ferie (noe av det overført fra i år). Nå må vi bare passe på at samboer husker å utsette sin permisjon til August.

Da har jeg gjort alt rett sant? :)

Høres ganske korrekt ut!
 
TS her. Takk for mange lure svar :) Jeg har nå søkt til NAV om permisjon fra 12.09.19-06.05.20. Har søkt om frivillig permisjon til arbeidsgiver fra 07.05.20-25.06.20 og deretter seks uker ferie (noe av det overført fra i år). Nå må vi bare passe på at samboer husker å utsette sin permisjon til August.

Da har jeg gjort alt rett sant? :)
Høres riktig ut :)
 
Søker dere om ulønnet permisjon allerede nå eller søker dere iløpet av foreldrepermisjonen?
 
Søker dere om ulønnet permisjon allerede nå eller søker dere iløpet av foreldrepermisjonen?
Det er vel kanskje litt avhengig av hva arbeidsgiver krever, tror jeg, siden ulønnet perm er en avtale mellom deg og jobben, ikke NAV :)
 
Søker dere om ulønnet permisjon allerede nå eller søker dere iløpet av foreldrepermisjonen?
Jeg har sagt fra til sjefen at jeg kommer til å søke om ulønna permisjon, men at jeg ikke vet hvor lenge enda. Og så søker jeg mens jeg er i permisjon. Tror kravet er at arbeidsgiver skal varsles 3 måneder før.
 
Søker dere om ulønnet permisjon allerede nå eller søker dere iløpet av foreldrepermisjonen?
Jeg har avklart med sjefen at jeg kommer til å søke. Siden det er en avtale med arbeidsgiver og ikke Nav, så søker jeg ila permisjonen en gang. Greit å vite nøyaktige datoer før man søker. Permisjonsslutt nå er vel relativt bevegelig, avhengig av om ungen kommer til termin eller ikke.
 
Søker dere om ulønnet permisjon allerede nå eller søker dere iløpet av foreldrepermisjonen?

Jeg søker arbeidsgiver om dette når lille har kommet til verden. Da har jeg eksakte datoer for når foreldrepengeperioden er over og når den ulønnede permisjinen skal starte
 
Må bare spørre her for ble litt usikker.
Tenkte jeg skulle søke om foreldrepenger men ble sykemeldt fra uke 20.
Skal man søke om foreldrepenger for de 3 mnd jeg var i arbeid før man ble sykemeldt eller skal jeg søke om de siste 3 mnd som da gjelder i sykemeldingperioden?
 
Må bare spørre her for ble litt usikker.
Tenkte jeg skulle søke om foreldrepenger men ble sykemeldt fra uke 20.
Skal man søke om foreldrepenger for de 3 mnd jeg var i arbeid før man ble sykemeldt eller skal jeg søke om de siste 3 mnd som da gjelder i sykemeldingperioden?
Det der skal arbeidsgiver sende inn til NAV, du skal vel bare søke så sender arbeidsgiver inn inntektsopplysningene? Eller er det ikke full/fast jobb? Hvis det er fast jobb så teller sykmeldingen som å være i jobb.
 
Back
Topp