Søke om foreldrepenger

***Mariana***

Flørter med forumet
Flere enn meg som river seg i håret av NAVs søknadspapirer om foreldrepenger? Ugh! Kjennet jeg begynner å bli stresset av både det ene og det andre som ikke er i orden... må jo søke arbeidsgiver om permisjon også...!
Flere som tenket å ta ferie midt i permisjonstiden? Tenkte det kanskje var lurt å føre opp ferie i juni, så er jeg sikret inntekt likevel i form av feriepenger/skattepenger. Ser for meg at det kan bli trådt om man står uten inntekt og ikke har klart å sette av feriepengene... :-\ Mye å tenke på....

Papirene er sendt inn og jeg håper jeg ikke får de i retur. Har allerede blitt oppringt av nav pga en feil som arbeidsgiver har gjort. Skal ta ferie i juli, så har sendt inn søknad på det også. Blir sprø! Ringte inn til nav 3-4 ganger før papirene ble levert, syns det er rimelig innviklet. Også sier de forskjellige ting når jeg ringer inn... Jaja! Lykke til!

Jeg satt opp ferie etter endt permisjon. Må bare huske å søke om utsettelse av pappakvoten til etter ferien min er over, i god tid før permisjonen min er slutt. Har ni uker, så hadde ikke fått tatt de ut midt i permen uansett..

Jeg satt opp ferie etter endt permisjon. Må bare huske å søke om utsettelse av pappakvoten til etter ferien min er over, i god tid før permisjonen min er slutt. Har ni uker, så hadde ikke fått tatt de ut midt i permen uansett..
Man kan vel ta ut 4 uker ferie i løpet av permisjonen... jeg skal ha 4 midt i (i år) tenkte jeg, og 3 uker etter, da jeg har 7 uker,+ evt oppspart ferie i 2015... Må det søkes om utsettelse av pappaperm dersom den ikke blir rett etter mødrekvoten? Med ferie i mellom? Søker ikke far på eget skjema hvilke uker han skal ta ut..?

Er ganske sikker på at det må søkes utsettelse dersom far ikke skal starte pappaperm rett etter mors periode er over. Det skal finnes et skjema for dette som heter noe med utsettelse. Søker man for sent risikerer man at far mister permisjon. Og det vil man jo ikke :p

Ville lagt med et tilleggsskriv til søknaden hvor man oversiktlig setter opp hvilke uker man skal ta ferie, om man planlegger å ta ferie midt i permisjonsperioden og forskyve permisjonen. Kanskje ta kopi av det du sender inn så kan du sjekke om det har blitt riktig når du får vedtaket ditt.

Og, synes nav sin foreldrepenge-side på Facebook er veldig bra for generelle spørsmål. De som svarer deg der virker som de har peiling på det de driver med. Så føler meg sikker på at den informasjonen er riktig :) Blir nesten for mye regler når permisjonsmulighetene er så fleksible .

Man kan vel ta ut 4 uker ferie i løpet av permisjonen... jeg skal ha 4 midt i (i år) tenkte jeg, og 3 uker etter, da jeg har 7 uker,+ evt oppspart ferie i 2015... Må det søkes om utsettelse av pappaperm dersom den ikke blir rett etter mødrekvoten? Med ferie i mellom? Søker ikke far på eget skjema hvilke uker han skal ta ut..?

Jo, så absolutt, men da får jeg ikke tatt ut all ferien min fordi da går vi over i 2015, og det nektet min arbeidsgiver meg. Tar derfor ut hele på slutten bare for å gjøre det enkelt for alle parter. Det spiller jo ingen rolle for så vidt.

Far må søke om utsettelse av sin permisjon i god tid før mors betalte permisjon er over, hvis mor skal ha ulønnet perm/ferie før han avvikler sin permisjon. Ferie som skal avvikles innimellom betalt permisjon kan føres inn i punktet for tilleggsopplysninger på søknaden. I tillegg må de samme feriedatoene stå på skjemaet for inntektsopplysninger som arbeidsgiver skal sende inn :)

Ikke tvil om at søknadspapirene er konstruert på en uoversiktelig måte. En relativt enkel guideapplikajson kunne latt oss definere dette i en kalender, som så kunne hatt enkel automatikk i bakkant for å se om antall uker stemmer tilslutt. Så hadde riktige datoer kommet inn i skjemaene og vi hadde hatt en visuell oversikt.. Er spent på om vi får våre papirer i retur i henhold til en eller annen regel.. :-)

Ikke tvil om at søknadspapirene er konstruert på en uoversiktelig måte. En relativt enkel guideapplikajson kunne latt oss definere dette i en kalender, som så kunne hatt enkel automatikk i bakkant for å se om antall uker stemmer tilslutt. Så hadde riktige datoer kommet inn i skjemaene og vi hadde hatt en visuell oversikt.. Er spent på om vi får våre papirer i retur i henhold til en eller annen regel.. :)
Jeg er sikker på at om noen hadde laget en slik app, så hadde man tjent seg søkkrik ;) Kan ikke skjønne at noen ikke skulle vært villig til å betale f.eks 10,- for den :)

Hvordan si ifra når man skal ha ferie? Og må man søke arbeidsgiver om permisjon? Snakka med sjefen om når jeg kom tilbake og slik, han sa ikke noe om det hvertfall... kjenner jeg blir grønn av det her :p

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Lovpålagt ferie kan skrives opp under pkt. 7, fikk jeg beskjed om fra Nav på tlf :)

Og arbeidsgiver må nok ha en eller annen form for søknad om permisjon, for du kan jo ikke bare "plutselig bli vekke" i flere mnd på papiret ;-)

Sent from my LT18i using BV Forum mobile app

Back
Topp