Søke om fødeplass

førstegangsgravid_27

Andre møte med forumet
Jeg var hos jordmor i uke 6. Dette var kun en samtale hvor jeg fikk informasjon, helsekort og hvor jeg ble henvist til ultralyd i uke 18 som jeg forøvrig har fått time til.

I uke 12 skal jeg innom legekontoret for å ta nødvendige blodprøver (legen er på ferie, så blir kun tatt blodprøver på laboratoriet).

Når jeg nå leser om hva som er vanlig å gjøre på første svangerskapskontroll så er det jo typisk å få tatt blodprøver, henvise til UL og så leser jeg at det står at det blir søkt om fødeplass.

Jeg vet ikke om dette er blitt gjort. Er det slik at siden jeg har fått time til ultralyd i uke 18, så har jeg automatisk også fødeplass samme sted? Eller hvordan fungerer dette?

Evt. søker man om plass selv?

Du skal ikke gjøre det selv,men jeg ble i alle fall spurt hvor jeg ville føde (2 muligheter hos meg)
Er legen min som søker i alle fall.

Spørs hvor i landet du bor tror jeg. Tror de søker i Oslo, men vet ikke hvordan det fungerer. Men det er fritt sykehusvalg så du skal kunne velge selv. Men mulig det er trangt om plassen i Oslo så man må søke.
Jeg har tre sykehus i nærheten, fra 25-45 min kjøretid. Velger det med Kvinneklinikk som er 40-45 min unna. Født der tidligere og er veldig fornøyd. Men hører egentlig til det som er 25 min unna. Legen har søkt meg inn til ul der jeg vil føde, og da er jeg automatisk ventet der :)

Vi snakket bare om at jeg ønsker å føde på Levanger. Fastlegen min er i Sør-Trøndelag og jordmor i Nord-Trøndelag så mulig hun gjør dette da, men som fastlegen sa så er det jo fritt sykehusvalg. Men greit å ha vært på omvisning først da.
I mitt tilfelle regner jeg med jordmor ordner med dette.
Ultralyd er på St. Olavs da det er nærmest jobb for oss.

Jeg var hos jordmor i uke 6. Dette var kun en samtale hvor jeg fikk informasjon, helsekort og hvor jeg ble henvist til ultralyd i uke 18 som jeg forøvrig har fått time til.

I uke 12 skal jeg innom legekontoret for å ta nødvendige blodprøver (legen er på ferie, så blir kun tatt blodprøver på laboratoriet).

Når jeg nå leser om hva som er vanlig å gjøre på første svangerskapskontroll så er det jo typisk å få tatt blodprøver, henvise til UL og så leser jeg at det står at det blir søkt om fødeplass.

Jeg vet ikke om dette er blitt gjort. Er det slik at siden jeg har fått time til ultralyd i uke 18, så har jeg automatisk også fødeplass samme sted? Eller hvordan fungerer dette?

Evt. søker man om plass selv?

Du får gjerne ultralyd der du har fått fødeplass. Står på brevet du får i posten.

Æ fikk velge sjøl. Siden æ bor i Alta, så e det vanlig å føde i Hammerfest. Særlig om man e førstegangs-fødende eller har hadd et problematisk svangerskap eller vanskelige fødsler før.
Vi har fødestue her i Alta på helsesenteret, men der e det kun lystgass og badekar som smertelindring.
Æ har fødd de to første på Hammerfest sykehus, den tredje vil æ føde her hjemme på fødestua. :)

Trur ikke jeg må søke plass? Bor ca 4 km fra sykehuset. Og fått time til tul på dette sykehuset. Eneste som blir litt rart er at alle på føde-barsel avdeling kjenner mamma:wideyed:
Men positive er at da vet jeg iallefall hvem jordmor jeg ikke skal ha;)

Trur ikke jeg må søke plass? Bor ca 4 km fra sykehuset. Og fått time til tul på dette sykehuset. Eneste som blir litt rart er at alle på føde-barsel avdeling kjenner mamma:wideyed:
Men positive er at da vet jeg iallefall hvem jordmor jeg ikke skal ha;)

Kan man velge det? Enn om hun ikke er på jobb når fødselen er i gang?

Vi har fritt sykehusvalg i Norge, så man kan i utgangspunktet føde hvor man vil.

Jeg må søke selv, skal føde på Tønsberg ( sykehuset i Vestfold ). Sistgang gikk jeg inn på nettsiden dems og skrev ut ett ark jeg må fylle ut :)

Vi har fritt sykehusvalg i Norge, så man kan i utgangspunktet føde hvor man vil.

Jeg må søke selv, skal føde på Tønsberg ( sykehuset i Vestfold ). Sistgang gikk jeg inn på nettsiden dems og skrev ut ett ark jeg må fylle ut :)
Men hører du til tønsberg eller bor du nærmere et anettsted sykehus som ville vært mer naturlig?

Back
Topp