Søke om fødeplass-FRUSTRERT!

Hoppetihopp

Elsker forumet
Mailykke 2018
I dag ringte jeg fastlegekontoret for å få time til første kontroll (ba om time når jeg er i uke 9) samt søke om fødeplass osv. Der fikk jeg beskjed om at det IKKE var ønskelig at jeg kom før tidligst uke 12, og definitivt ikke nå i Juli.
Argumenterte med at jeg må søke om fødeplass i Oslo raskt men dette skulle jeg IKKE gjøre før de 3 første månedene var gått pga risiko for SA. At jeg skulle til tidlig UL i uke 8 var heller ikke godt nok. Og jeg skulle i alle fall ikke søke på egen hånd.

Så vidt jeg har lest på nettet og i forumene er det jo lurt å søke tidligere for å i det hele tatt få plass.

Ble så utrolig frustrert. Er det jeg som er helt på bærtur her?

Har raskt bestemt meg for å gi blaffen i fastlege å dra til Volvat, men syntes dette var frustrerende beskjeder å få. Man ber jo ikke om legetime for moroskyld... :(
 
Jeg vet om noen som søkte ganske rett etter positiv test, slik at hun kunne få føde på det sykehuset hun ønska i Oslo. Hun fikk det innvilga. Selv om hun var tidlig på veg. Termin er i september, og jeg mener hun søkte i januar.. Kan sjekke det ut..
 
Hørtes merkelig ut :-p jeg bor også i Oslo men har aldri blitt møtt av noen sånn beskjed. Faktisk i de to forrige svangerskapene fikk jeg, uten å ha bedt om det, time i uke 7 og uke 6. Fødeplass søkte de m en gang å det var null stress
 
Regner med det var helsesektetæren du snakket med. Du kan jo bare bestille deg en time. Du kan bare si du ikke ønsker å oppgi grunn for lege besøket. Det er din fulle rett. Så får fastlegen avgjøre om det er for tidlig eller ikke. [emoji4]
 
Regner med det var helsesektetæren du snakket med. Du kan jo bare bestille deg en time. Du kan bare si du ikke ønsker å oppgi grunn for lege besøket. Det er din fulle rett. Så får fastlegen avgjøre om det er for tidlig eller ikke. [emoji4]
Stemmer for denne! :D Helsesektrtæren hadde sikkert en dårlig dag (noe de ofte har?!) haha. Legen vil nok være lettere å snakke med :)
 
Hørtes merkelig ut :-p jeg bor også i Oslo men har aldri blitt møtt av noen sånn beskjed. Faktisk i de to forrige svangerskapene fikk jeg, uten å ha bedt om det, time i uke 7 og uke 6. Fødeplass søkte de m en gang å det var null stress
Takk!! Var slik jeg trodde det skulle være. Høres ut som jeg bare kan skifte fastlege i alle fall... Orker ikke å måtte kjempe for å få en legetime... :(
 
Sjekka det ut nå. Hun søkte da hun var 5+0 :) Noe som var i begynnelsen av januar. Fikk svar på søknaden om innvilga plass i slutten av januar, så var da rundt 8-9 uker på veg.. Hiv deg rundt å søk du :)
 
Jeg fikk samme beskjed, men siden jeg har risikosv.skap regner jeg ikke med at det blir noe problem å få plass dit jeg skal, så stresser ikke over at de ikke har søkt til meg enda :) Men ligger det ikke et skjema ute et sted som man kan sende inn og søke selv tro? Ville gjort det hvis du er redd for å ikke få plass :)
 
En venninne av meg oppdaget på oul at fastlegen hadde glemt å sende inn skjemaet! Hun måtte da gjøre det selv og fikk siste plass i Oslo, ellers måtte hun reist til Ahus. Hørt flere som anbefaler at man gjør det selv da det fort skjer en glipp hos legen som lettere glemmer det bort mellom alle andre ting som skjer der.
 
Takk!! Var slik jeg trodde det skulle være. Høres ut som jeg bare kan skifte fastlege i alle fall... Orker ikke å måtte kjempe for å få en legetime... :(

Det ville jeg gjort :-) byttet selv engang i tiden Pga misnøye å jeg ble sååå fornøyd og faktisk overrasket m byttet. Tenk at det gikk ann å møte en hyggelig lege som har tid til å ta i mot deg og som tar deg på alvor! <3 jeg trodde faktisk ingen fastleger var hyggelige, hadde tid eller møtte pasienten m forståelse. Så feil kan man ta
 
Takk for alle svar, jenter! Mannen har sjekket og funnet skjemaet, vi tar det rett og slett med på riksen neste uke. :) Det blir Volvat for første kontroll og fastlegebytte veldig snart.

Dette ble en emosjonell dag som kulminerte i at jeg stod og gråt i babyavdelingen på HM. Hehe... Hormoner, tro? :p
 
Back
Topp