Søke om engangsstønad

MrsWinchester

Gift med forumet
Marsboerne 20 18
Jeg skal som sagt over søke engangstønad, legger ved klipp fra nav. Hadde dere tolket dette som at jeg kan søke allerede 25+0? Det er jo i 26. svangerskapsuka...?
Hadde vært fantastisk å fått den før jul..
4583c7e84e05449776ec55ab6156d91b.png

«Stønaden er fra 1.1.2017 på 61.120 kroner, og er skattefri. Du må søke skriftlig om å engangsstønad, og du må søke senest seks måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon. Du kan tidligst få utbetalt stønaden, når svangerskapet har vart i 26 uker.17. jun. 2017»

Du må altså være minimum 26+0 før utbetalingen kommer, men de har jo gjerne litt behandlingstid, så vil tro du kan søke ved 25+0 ja

Jeg ville ha ventet til 27+0 for å være på den sikre siden, du må også ha terminbekreftelse fra tidligst 27+0 :)
Vet noen som har fått avslag ved søknad med terminbekreftelde på 26+5.
Det varierer hvordan de tolker i 26. svangerskapsuke. Men på tross av det som står der, vil noen kontorer først godkjenne en søknad med terminbekreftelse fra etter uke 26+6.
Søker du for tidlig risikerer du å få avslag på søknaden etter mange ukers behandlingstid, for deretter å havne bakerst i en ny søknadskø ;)

Du skal uansett være heldig om du får pengene før jul. Av det jeg kan finne ut er det 6, 8 eller 10 ukers behandlingstid hos nav, avhengig av hvor du bor. Og med 5,5 uker til jul er det noe optimistisk å håpe på så rask behandling.

Joda, jeg vet at den sjansen absolutt er til stede. Men de andre gangene tok det vel ei uke [emoji846]

Back
Topp