Søke om ekstra ressurser i barnehage

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Er det noen som har erfaring med hvordan man går frem for å søke ekstra ressurser i barnehagen?

Lille fighteren vår skal begynne i barnehage i høst. Han har litt pusteutfordringer (pustestopp) og må overvåkes når han sover. Blir ganske lett overstimulert. I tillegg følges han av fysioterapeut. Han er også høyrisikobarn med tanke på forsinkelse i språkutvikling, motorikk, sosial forståelse osv... Jeg har null erfaring med dette, og spurte på helsestasjonen hvordan vi skal gå frem. Der var det null hjelp å hente. De visste ikke en gang hvem jeg skulle kontakte... kommunen? Barnehagen? Fysio? Ppt? Alt må jo være klart til han begynner. I hvertfall ekstra personell som overvåker ved søvn og har mulighet for å ta han ut for skjerming når det blir for mye stimuli. Det holder ikke å starte utredning når han starter i bhg. Han kan da umulig være førstemann som trenger litt ekstra. Føles helt feil at jeg skal trenge å organisere alt dette selv fra scratch.
 
Ta kontakt med barnehagen han skal begynne i og be om hjelp med en gang :)
Det går ikke fort i det hele tatt med slike prosesser, så du må være tidlig ute.
Barnehagen kan med samtykke fra dere hente inn de andre instansene.
 
Så rart hs ikke visste noe
Ville henvendt meg til til rett instans i kommunen , de hsr nok noen som er god på det
Kan høre med ei i familien hvordan de gikk frem

De hadde noen i hjelpeapparatet som søkte, gikk ikke via barnehagen
 
Last edited:
Hvilke instanser er dere under nå?

Jeg regner med at dette må gå gjennom kommunen hvis dere søker kommunal bhg.

Jeg ville tatt kontakt med bhg, og fått et møte med styrer og ped.leder på avdelingen han skal på så fort som mulig.

På det møtet bør noen av instansene være med for å kunne informere bhg.

Det skal også opprettes en ansvarsgruppe rundt barnet, der ped.leder og styrer skal sitte i tillegg til dere foreldre og ellers de dere som foreldre vil ha med. Der skal det skrives en iop-plan, en plan over tiltak, oppgaver, ansvarsområder osv som skal skje rundt barnet.

Så mener jeg at dette bør kunne utløse spesialpedagogisk hjelp og kunne gi ham timer med spesialpedagog. Det må bhg søke.

Bhg skulle også allerede søkt om ekstra midler til ekstra personell, så det må de gjøre nå før ferien.

Dette er iallefall sånn det er i kommunen her, men sjekk det ut.
 
Her søkte fysio på helsestasjonen om kommunal fysio som kom til barnehagen og hjalp storebror. Når det gjelder ekstra personal ressursser så kontaktet ped leder i barnehagen ppt etter at hun hadde kartlagt behovet til storebror. Deretter gjorde ppt en vurdering, etter observasjon av storebror og samtale med oss foreldre, på hvor mye resusser det var behov og hvilke type resurser.
Nå var ikke behovet der over så lang tid så i samråd med oss foreldre ble det ikke opprettet en ansvarsgruppe, men det vil være aktuelt hvis behovet er mer langvarig.
 
Jeg hadde gått rett til Barne og familietjenesten. Antar det må gå greit, evt henvisning dit via fastlegen. Vi hadde utredning for div etter bhgstart så da var det barnehage i samråd med oss som søkte og fikk, men det er forsent for din del.
 
Vi begynte med denne prosessen for vår gutt på nu 3 år, i fjor høst. Han er forsinket sosialt og har ikke språk i det hele tatt. Vi snakket med barnehage, helsestasjon og fastlege. En henvendelse ble sendt inn til Trondslettenksom er de som avgjør de sakene her hvor vi bor) og fikk avslag på grunn av "ikke stor nok alvorlighetsgrad". Deretter tok barnehagen kontakt med ppt i år og vi har vært i hyppig dialog og møter med ppt sammen med barnehage og helsestasjon. Ppt har skrevet rapport som skal sendes inn med et krav om ekstra ressurser i barnehagen.
Så nu er det bare å vente.

Be barnehagen ta direkte kontakt med ppt med engang. Instansene som Trondsletta hos oss har lettere for å avvise saker når det kommer fra fastlege eller helsestasjon. Ppt gjør en mye større jobb i å kartlegge og skrive rapport. Det er også viktig å ha full åpenhet og dialog med alle parter som er innblandet i prosessen(barnehage, fastlege, ppt og helsestasjon)

Lykke til!
 
Be om et møte med barnehagen så fort som mulig, så tar de kontakt med ppt.

Da får dere et møte med ppt, barnehage og fastlege til barnet.
Sammen vil dere kartlegge barnets behov, og ppt vil da skrive en sakkyndig rapport.
De bestemmer da om barnet får ekstra ressurs utifra de utfordringene hun/ han har.

Jobber selv i bhg
 
Back
Topp