Søke om barnehage til barn født i feb.

vikki1988

Første møte med forumet
Hei!
Vi har ei frøken på 7 uker idag,
å har ei på snart 5år som går i barnehage.
Har et ønske om at de skal få gå sammen noen mnd,før eldste begynner på skole neste år. Når bør jeg søke inn vesla da?
Søker man for tidlig kan man risikere å betale for plass man ikke trenger ennå?
Så flott om noen deler erfaringer eller kan ting på dette feltet.

Mvh Tobarnsmor

Jeg ville tenkt annerledes og hatt minste hjemme så lenge som mulig. Det vil nok mini sette større pris på enn å starte tidlig i bhagen fordi du ønsker at de skal gå der sammen i et par mnd

Man kan si når man vil begynne. De anbefaler ikke søsken sammen i bhg. Men søknadsfristen er 1 mars de fleste steder.

Barnet blir jo vant med bgh om det blir med på henting og levering?

Hørt flere bhg og pedagoger som har sagt det. Ikke alle bhg vil ha søsken på samme avdeling.

Det er ulik praksis. I barnehagen til mine barn vil de ha søsken på samme avd. Deres begrunnelse er at de har erfaring med at å skille søsken som har tette bånd til hverandre med tvang kan virke mot sin hensikt og dermed ikke kan forsvares pedagogisk.

Det er ulik praksis. I barnehagen til mine barn vil de ha søsken på samme avd. Deres begrunnelse er at de har erfaring med at å skille søsken som har tette bånd til hverandre med tvang kan virke mot sin hensikt og dermed ikke kan forsvares pedagogisk.
Ja der er det nok ganske delte meninger. Har man så tette bånd så begynner man vel samtidig i bhg? Mine har veldig tette bånd og passer på hverandre osv, men de kunne aldri gått på samme avdeling. Nå er det såpass aldersforskjell at de ikke kan gå på samme avdeling noen gang. Er 3 årstall mellom mine barn.

Ja der er det nok ganske delte meninger. Har man så tette bånd så begynner man vel samtidig i bhg? Mine har veldig tette bånd og passer på hverandre osv, men de kunne aldri gått på samme avdeling. Nå er det såpass aldersforskjell at de ikke kan gå på samme avdeling noen gang. Er 3 årstall mellom mine barn.

Ikke nødvendighvis at de begynner likt. Nr 1 kan feks gå siste året på liten avd når nr 2 begynner.

Takk for svar og tilbakemeldinger.
Jeg og samboer er jo hjemme så lenge som mulig såklart med vesla,men man må nesten begynne å jobbe etter permisjonen begge to pga økonomi.

Kommer an på praksisen i bhg du vil inn i. Her så er det to opptak i året. August og desember. Her skal lillemor født i februar forhåpentligvis begynne 16 desember slev om det ideelle hadde vært midten av januar da mannen har permisjon til da. Men ifølge mannen som er bhg lærer må man møte opp på tilvenning for å beholde plassen sin.

Men snakk med bhg du vil inn i så finner du ut av det. Noen lar deg starte når du vil mens andre må du betale for plassen fra en gitt dato.

Kommer an på praksisen i bhg du vil inn i. Her så er det to opptak i året. August og desember. Her skal lillemor født i februar forhåpentligvis begynne 16 desember slev om det ideelle hadde vært midten av januar da mannen har permisjon til da. Men ifølge mannen som er bhg lærer må man møte opp på tilvenning for å beholde plassen sin.

Men snakk med bhg du vil inn i så finner du ut av det. Noen lar deg starte når du vil mens andre må du betale for plassen fra en gitt dato.
Så lenge man betaler for plassen må man vel ikke møte opp så lenge man gir beskjed.

Gi beskjed og la henne være hjemme til januar :)

Det varierer. Noen barnehager tillater ikke at man tar opp en plass uten og bruke den.
Åja. Har i allefall lest mange avisartikler om at nan kan betale for plass og vente med å begynne og kjenner flere som har gjort det, så vil tro det er ganske vanlig. Ville uansett spurt. Stor forskjell på å begynne i barnehage når man er 10 mnd og 11 mnd. Og hun har jo uansett permisjon. Ville spurt barnehagen

Så lenge man betaler for plassen må man vel ikke møte opp så lenge man gir beskjed.

Gi beskjed og la henne være hjemme til januar :)

Man må møte opp på tilvenning for å ha plassen. Men kan jo ha tilvenning og to veldig korte dager i uka feks fram til ho må fult. Og med oppstart 16 desember 3 dager tilvenning så er det veldig fort juleferie. Også blir det kanskje 3 dager i bhg før pappen må tilbake i jobb. Er lang juleferie i år :p

Takker for alle svar!

Hun eldste begynte da hun var 13 mnd,
så vil ikke at vesla skal begynne noe før det iallfall. Ganske sikker på at de har kun opptak i Aug,men fått beskjed om det blir er noe ledig på våren så får hun begynne da.

Betale for plass vi ikke bruker vil vi helst unngå, men er bare usikker på når vi må/skal søke.

Takker for alle svar!

Hun eldste begynte da hun var 13 mnd,
så vil ikke at vesla skal begynne noe før det iallfall. Ganske sikker på at de har kun opptak i Aug,men fått beskjed om det blir er noe ledig på våren så får hun begynne da.

Betale for plass vi ikke bruker vil vi helst unngå, men er bare usikker på når vi må/skal søke.

Vil tro det bare er til å søke så kommer du på venteliste. Du kan presisere når du søker du ønsker oppstart etter en viss dato, men det er ikke sikkert du får ønsker ditt

Det er alltid en risiko å få plass litt før man er tenkt. Som regel er det mer positivt enn det motsatte. Jeg har et januar og et februar barn. Begge var 18 mnd når de begynte i barnehagen. Det er ganske dyrt å .. Får du plass for tidlig kan du jevnlig gå på besøk så barnet blir trygg før det skal gå der daglig. Det er en fordel at Mn har tid

Back
Topp