Søke ny jobb som gravid

aninewe

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junilykke2018
MayDay2021
Noen med erfaring?

Jobber som sykepleier, men trives ikke der jeg jobber og har lenge hatt lyst å finne meg ny jobb, men har ikke dukket opp noe aktuelt før nå. Men nå er jeg 13 uker på vei med barn nr 2 og selvsagt dukker det opp en veldig aktuell stilling. Er det i det hele tatt vits å søke? Når skal jeg nevne at jeg er gravid? I søknaden, eller først på intervju? Ikke aktuelt å holde det hemmelig da jeg allerede har fått mage.

I tillegg tenker jeg jo på det å begynne i ny jobb som gravid. Er i fin form nå, men vet jo aldri hvordan det er om 3 mnd (har 3 mnd oppsigelse). Dette er også en stilling med litt nattevakter, og tror ikke det blir så enkelt som gravid.. Blæ. Noen innspill?

Hvis det er en fast stilling ville jeg definitivt søkt :) du trenger ikke si noe om svangerskapet med en gang heller og skal være mye lenger i arbeidslivet enn svangerskap+permisjon tilsvarer.
Når du allerede har en jobb vil jeg si du ikke har noe å tape på å søke - det verste som kan skje er at noen ndre får jobben ;)

Du trenger ikke si noe før etter du har fått jobben. Men en løs bluse eller stor genser vil de garantert ikke tenke at du er gravid. Vi er mye mer vare på mageutviklingen selv. Mange som ikke thadde tenkt tanken om at jeg var gravid selv om jeg synes jeg hadde en stor mage ved 16 uker.

Ville ikke sakt noe på intervjuet, men heller sakt det når du ble tilbyt jobben, de har ikke lov å ombestemme seg da :p

Hvis det er en fast stilling ville jeg definitivt søkt :) du trenger ikke si noe om svangerskapet med en gang heller og skal være mye lenger i arbeidslivet enn svangerskap+permisjon tilsvarer.
Når du allerede har en jobb vil jeg si du ikke har noe å tape på å søke - det verste som kan skje er at noen ndre får jobben ;)

Du trenger ikke si noe før etter du har fått jobben. Men en løs bluse eller stor genser vil de garantert ikke tenke at du er gravid. Vi er mye mer vare på mageutviklingen selv. Mange som ikke thadde tenkt tanken om at jeg var gravid selv om jeg synes jeg hadde en stor mage ved 16 uker.

Takk for svar! Det er fast stilling, og jeg har fast stilling fra før så er jo som du sier ikke noe stress :)

Eg bytta jobb mens eg var gravid med nr 1. Var rett nok ikkje gravid då eg var på intervju, men prosessen drøyde så då tilbudet kom var eg ganske langt på veg allerede. Eg takka først ja til jobben skriftlig og tok ein telefon til dei umiddelbart etterpå for å fortelle at eg var gravid.

Dei har ikkje lov å unngå å gje deg jobben som gravid, men det er lov å være egoistisk og ikkje seie noko før du faktisk har fått jobben. Alle veit at det er ein risiko for at damer i den alderen kan bli gravide og få barn, og vi får nye jobber stadig vekk likevel ;)

Har byttet jobb når jeg var gravid. Sa ingen ting før kontrakten var signert. Gikk med STOR genser og ingen la merke til magen. Arbeidsgiver har ikke lov til å diskriminere pga graviditet, men så lenge man ikke utpreget seg veldig vil en arbeidsgiver med stor sannsynlighet velge en annen hvis man er åpen om graviditeten.

Det er en vanskelig problemstilling. Jeg var der forrige gang jeg var gravid. Jeg kontaktet fagforeningen min for råd, og de hadde egentlig ikke noen å komme med.

De har ikke lov å la graviditet telle negativt. Likevel er det umulig å bevise at de faktisk gjør det. Spesielt i det private næringsliv. I det offentlige er de nødt til å ansette den som er best kvalifisert, men det er da umulig å bevise at det var pga du var gravid om de ansetter en annen som er like kvalifisert som deg. I det private har de ingen slike krav, der kan de slippe unna med å ansette en mindre kvalifisert, men som "passer bedre inn i det sosiale miljøet" og annet svada.

Da jeg søkte, var jeg ikke synlig gravid (til tross for at jeg var i uke 20.. førstegangs-velsignet..). Jeg var gjennom to intervjuer. De var kjempepositive hele veien, og på slutten av andregangsintervjuet sa de at de ville gi meg et tilbud.

Jeg valgte å si da at jeg var gravid, og skulle ha 8 mnd permisjon. Da var han som intervjuet litt sånn "åja, så koselig, ja, det er jo mange her som har barn som er ute i permisjon, så det er vi jo vant med". Så sa vi takk for i dag, og jeg hørte ikke en dritt fra dem igjen...

Før ni måneder etter jeg hadde født, og da var tilbake i jobb. DA kom de og var sånn "ja, nå er du vel tilbake fra permisjon, du, vi lurte på om du fremdeles var interessert..?" Eh, nei, ikke når de da tydelig viste at de hadde brutt reglene om å ikke la graviditeten telle negativt. Innen den tid hadde jeg fått meg ny jobb allerede (fikk den da jeg hadde 2 mnd gammel baby og møtte på intervju med gulp på genseren).

Om jeg hadde vært i en sånn situasjon igjen, tror jeg ikke jeg ville sagt noe før jeg hadde signert kontrakten. Jeg tenkte det var best å være ærlig, så jeg ikke begynte ansattforholdet med at de ble sure og skuffet og følte seg "lurt", men det viste seg å ikke lønne seg..

Back
Topp