søke ny jobb, dilemma :(

Mammantilprinsen

Ønsker nummer 2 ❤️
Jeg driver å søker på ny jobb. Vet dette er dumt osv, MEN jeg orker rett og slett ikke jobbe mer i den jobben jeg har. Vært kjempe lei i mange mnd før graviditeten og etter jeg ble gravid forverres det. Jeg har gått på en vegg sier legen, og klarer ikke gå tilbake til gamle jobben. (Er derfor sykmeldt nå)

Er en ivrig søker om dagen. Jeg nevner ikke i søknaden at jeg er gravid. Men spørsmålet mitt er :
Burde jeg nevne at jeg er gravid ved et intervju?????
Jeg sliter skikkelig med hva jeg skal gjøre.

Jeg er en ærlig person, så vil jo fortelle det, men vet det er mange som diskrimenerer gravide. Kanskje jeg burde vente til etter jeg har fått jobben? Eller burde jeg fortelle det?

Dette er foresten ingen "stor stilling" jobb. "Bare" vanlig butikkjobb, så er nok flere søkere som vil være like gode kvalifiserte som meg, selv om jeg har erfaring i butikk fra før. Syntes dette er et sykt tungt dilemma om dagen, fordi jeg vil ut i jobb igjen! :(

Tror du vil redusere sjangsen for å få jobben om du sier du er gravid, og det er ikke krav om at du må opplyse om det.
Gjør det du føler er rett synes nå jeg.

Lissuz skrev:
Tror du vil redusere sjangsen for å få jobben om du sier du er gravid, og det er ikke krav om at du må opplyse om det.
Gjør det du føler er rett synes nå jeg.

Ja det er det jeg er veldig redd for.

Men tenker at det føles dumt om jeg kommer en mnd etterpå til den nye sjefen og forteller jeg er gravid? Er det å lure dem? Eller det er vel kanskje ikke det? Uff, det er så sykt vanskelig :(

Jeg hadde ikke sagt det. De har ingen krav om å vite det og du har ingen krav om å fortelle dem det. Uansett om gravide ikke skal diskrimineres så vil det redusere sjansene for jobben. Jeg hadde derimot sagt det rett etter jeg hadde fått jobben. Hadde også sagt at jeg ikke turte å si det på intervjuet fordi jeg var redd for ikke å få jobben. Ærlig sak det.

glamaria skrev:
Jeg hadde ikke sagt det. De har ingen krav om å vite det og du har ingen krav om å fortelle dem det. Uansett om gravide ikke skal diskrimineres så vil det redusere sjansene for jobben. Jeg hadde derimot sagt det rett etter jeg hadde fått jobben. Hadde også sagt at jeg ikke turte å si det på intervjuet fordi jeg var redd for ikke å få jobben. Ærlig sak det.

Nei da ser det nesten ut som jeg ikke sier det faktisk. Har tenkt på liksom hva jeg skal si når jeg sier det etter jeg har fått jobben. Men det du skrev, med at jeg ikke turte å si det på intervjuet fordi jeg var redd for å ikke få jobben, DET SKAL JEG SI :D

Åh, kjente jeg nesten ble litt lettere. hehe.. :)

Dette er kjempevanskelig! Jeg jobber til vanlig som butikkleder(er assisterende nå siden jeg har vært borte så lenge i fbm forrige graviditet), og alle butikkleder vet at når man sier etterpå at man er gravid er det fordi man vil få jobben først. JEG ville blitt skikkelig forbanna, fordi vedkommende ikke hadde gitt meg muligheten til å engang vurdere situasjonen, og fordi jeg hadde ansatt en som har en usikker fremtid i bedriften, med tanke på sykdom etc, og det er det som er problemet med å ansette gravide, ikke selve graviditeten. når noen blir syk da rett etter en nyansettelse kan man ikke ansette en ny i tilfelle vedkommende kommer tilbake, og man får problemer med å fylle vaktene og må ofte jobbe selv.

Jeg har langt fra noe fasitsvar men litt avhengig av stillingsstørrelse, kontraktstype, etc så ville jeg nevnt det på intervjuet. Du har uansett prøvetid og om du sier det i etterkant kan sjefen din likvel si deg opp fordi du ikke "tilfredsstiller" arbeidskravene. prøvetiden varierer fra 1-6 mnd. man kan bli sagt opp når som helst i prøvetiden. du kan jo være sykemeldt resten av svangerskapet, og søke ny jobb når det nærmer seg. Jeg er nok lite objektiv i denne saken, men jeg sier det fra min side av saken da..

Jeg er midt opp i det samme selv! Bortsett fra at jeg ikke har noen jobb på kontrakt per dags dato. Har jobbet på sfo det siste året og kontrakten min gikk ut før sommeren. Nå jobber jeg bare der som vikar, men de skal lyse ut stillingen på senhøsten. Da når jeg søker vil jeg være så langt på vei at jeg synes det er helt feil å ikke opplyse dette under intervjuet. Hadde følt at jeg hadde gått bak ryggen på min skjef, når det hadde vært mye lenger ute i svangerskapet. Hadde jeg gått på jobbintrevju nå så hadde jeg ikke sagt det, men det er fordi jeg mener at nå trenger ikke skjefen å vite det når jeg er knapt 12 uker. På min jobb nå så vet ikke skjefen min det ennå, men jeg skal si det til hun ved utagangen av måneden. Jeg renger ikke med at jeg får den jobben siden jeg kommer til å opplyse om svangerskapet på intrevjuet, vet at de har ikke lov å ikke ansette noen bare fordi at noen er gravid, men jeg er sikker på at det skjer, og de da skylder på andre ting.. Men hadde jeg vørt deg så hadde jeg sett på hvor langt var du i svangerskapet når du var på jobbintervjuet, om du hadde sagt de eller ikke. Jeg mener at 3 mnd på vei så kan man ungå å si det, men 4-5 mnd så burde man si det! Lykke til :-)

Reglene påsier vel at man kan la være å nevne det :) At man skal i beskjed 3mån før termin mener jeg å ha hørt.
Men skjønner at du er i tvil, føles nesten som man lurer de man søker jobb hos. Men sannsynligvis får du ikke jobben hvis du sier i fra.
Jeg opplever litt det samme fordi jeg var i startfasen å søke arbeidsavklaringspenger når jeg ble gravid og venter nå vedtak. Men jeg føler jeg lurer litt å ikke nevne det, fordi jeg blir ikke aktiv arbeidssøker nå som jeg har blitt gravid.

Jeg fikk ny jobb når jeg var 7 uker på vei. Sa ingenting på intervjuet. Da jeg var 12 uker gikk jeg innom å fortalte det. Lederen sa bare : så koselig:-) dette er en jobb jeg starter i når jeg er 17 uker på vei. D beste er å vøre ærlig, MEN jeg ville ikke sagt noe før jeg hadde fått skrevet under på arbeidskontrakten. D er kanskje egoistisk mot arbeidsgiver på en måte å ikke nevne d med en gang, men det er like egoistisk av arbeidsgiver å diskriminere gravide. Det er deg selv og ditt barn du skal tenke på her. Du trenger inntekt. Men du har vel opsigelsestid der du er? Og du er plikta å opplyse om graviditet 3mnd før du planlegger permisjon, så om du er for langt på vei når du etterhvert søker jobb, må du jo informere om det på intervju. Men får du ikke jobb før d, kan du jo spør om tilrettelagt arbeid der du er. bytte til noe annet som du synes er greit og klarer å gjennomføre.

Jeg er i samme situasjon selv bare at jeg ikke har jobb nå, og jeg kommer til å fortelle det på eventuelt intervju. Har ikke samvittighet til å søke på jobb uten å fortelle det, når jeg er kommet såpass langt på vei. Før 12 uker hadde jeg kanskje ikke sagt det.
De jobbene jeg ser på er gjerne 1 års vikariat, og da kan jeg jo bare jobbe noen få mnd før jeg må ut i permisjon. Synes det blir så urettferdig ovenfor en arbeidsgiver, selv om de ikke har krav på å vite det før 3 mnd innen man skal ut i permisjon!
Skal jobbe vikar i en barnehage som jeg vurderer å søke jobb i nå, og jeg har fortalt lederen at jeg er gravid. Hun syntes bare det var flott med rekrutering ;)

Var på jobbsøkekurs, og der snakket vi litt om akkurat dette. De sa at hvis man ble spurt om man planla å få unger snart, så skulle man bare si nei uansett (hva som "plutselig" skjer i morra er jo noe annet;)) De har jo tros alt ikke lov å spørre om det. Men hvis man kom på intervju med kul på magen så burde man si det.
Venninna mi fikk jobb da hun hadde 1 mnd igjen til hun skulle ut i permisjon, og den jobben hun fikk (samme arb plass som jeg hadde), kan ikke utføres av gravide, så hun måtte omplasseres med en gang :)

Jeg møtte også veggen, ble sykemeldt og kom meg aldri tilbake til gamlejobben, heldigvis fikk jeg meg et vikariat innen noe helt annet før jeg ble gravid og får beholde dette frem til jeg går ut i permisjon. Skjul graviditeten, de har ikke lovtil å spørre på intervju heller... Vær litt kynisk for egen vinnings skyld. Det verste med å søke jobb når man er sykemeldt er jo faktisk det at man er sykemeldt, noe som ikke er noe plusstegn hos andre arbeidsgivere og psykisk sykdom et også et nevativt ladet ord... Så lykke til!

Back
Topp