Søke jobb med gravid samboer

mto

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Vi som prøver :)
Himmelbarn
Julikulene 2020
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Hei!
Jeg og samboeren min har planer om å begynne å prøve fra høsten. Akkurat nå er vi begge studenter, men han blir ferdig med studiet våren 2020. Han blir da ferdig utdannet lærer, og da er det vanlig at stillinger lyses ut på våren, og at man begynner i jobben ved skolestart. Dersom vi treffer i løpet av høsten/vinteren vil jo jeg være gravid mens han skal søke jobber, og han vil trolig komme til å ta ut permisjon ikke så veldig lenge etter han har begynt i ny jobb (han har jobbet nesten 100% ved siden av studiene, så han har tjent seg opp til foreldrepenger).
Vil det at jeg evt er gravid påvirke jobbsøkingen? Er det noe arbeidsgiver trenger å få vite noe om før etter han er ansatt? Jeg er litt nervøs for at et barn på akkurat dette tidspunktet vil komme til å ødelegge for mulighetene for jobb. Noen som har noen erfaringer?

En arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om graviditet eller planlagte familie forøkelser. Man har ingen plikt til å si noe om det.

Som "Stolt mamma" skriver over, så er ikke dette noe dere trenger å informere om. For hans del er det jo ikke synlig en gang uansett hvordan dere ligger an;)

Nei. Og spør de om det, kan han si at han ønsker å være profesjonell i sin jobb, og at han forventer det tilbake også, og at han derfor ikke trenger å fortelle noe om deres situasjon på det området.
Når du er kommet et godt stykke ut i svangerskapet, og dere skal søke om foreldrepenger, kan dere informere når dere føler det er greit, hvis dere alt da bestemmer dere for når han skal ha sine uker. :)

Tusen takk for betryggende svar :)
Var redd det kunne føre til problemer om han ikke informerte om det i forkant

Nei. Og spør de om det, kan han si at han ønsker å være profesjonell i sin jobb, og at han forventer det tilbake også, og at han derfor ikke trenger å fortelle noe om deres situasjon på det området.
Når du er kommet et godt stykke ut i svangerskapet, og dere skal søke om foreldrepenger, kan dere informere når dere føler det er greit, hvis dere alt da bestemmer dere for når han skal ha sine uker. :)
Det er ikke lov å spørre om heller..

Tusen takk for betryggende svar :)
Var redd det kunne føre til problemer om han ikke informerte om det i forkant

Da måtte alle par som har vaginalt samleie informert om at de gjør det, for alle kan teoretisk sett bli gravide. ;)
Dette er ikke noe noen andre har noe med. :)

Uansett om du er høygravid og følger ham til intervju skal ikke dette ha noe å si, da det er ulovlig å vektlegge den typen forhold i Norge. Lykke til med jobbsøking :)

Uansett om du er høygravid og følger ham til intervju skal ikke dette ha noe å si, da det er ulovlig å vektlegge den typen forhold i Norge. Lykke til med jobbsøking :)

Men desverre så gjør det ofte det alikevel. Derfor er der best å ikke si noe.

Back
Topp