Søke foreldrepenger og perm

2Mammaer2barn

Flørter med forumet
når må mor søke foreldrepenger og perm? Og når kan jeg gjøre det som er medmor? Jeg har samme rettigheter som far:)
Vil vite i god tid så ikke vi glemmer, har hørt folk har mistet penger pga søkt for sent:)
Og søker bare inn foreldrepenger til nav? Og noen som vet om det er mer trøbblete når mor har 3 forskjellige jobber? Tenker da på mndslønn siden det ikke er en lønnsslipp:)
 
Oj det har jeg ikke satt meg inn i ennå. Sist, for to år siden, kunne man tidligst søke fra uke 26. Og det er den som føser som søker først, for den skal være først hjemme. Får/ medmor må søke senest siste dag i fødemors permisjon.
 
Tror det er fra uke 26 ja, for man må ha terminbekreftelse fra lege/jordmor. Far/medmor må søke før mors permisjon er ferdig, uansett om personen skal ha permisjon rett etterpå eller om den skal utsettes. I forhold til hvor mange jobber så er det de ulike arbeidsgiverne som fyller inn hva man tjener, og så regnes det ut ett gjennomsnitt av det.
 
Anbefaler også siden nav foreldrepenger på Facebook, der kan man søke på tidligere innlegg, og stille nye spm vedr permisjon. Man får svar relativt raskt :)
 
Det er endringer fra i år, denne artikkelen forklarer på en god måte: https://www.smp.no/familieogoppveks...reldrepermisjon-Her-er-endringene-12448b.html

Man skal søke 6 uker før permisjon (sist rakk de ikke svare før jeg gikk i permisjon når jeg søkte uke 26, så spent på det), og trenger ikke terminbekreftelse.

https://familie.nav.no/
Rart at man ikke kan søke før det er 6 uker igjen når man kan gå ut i permisjon i opptil 12 uker før :rolleyes:
Får håpe behandlingstiden er kortere nå da, med færre papirer :)
 
Rart at man ikke kan søke før det er 6 uker igjen når man kan gå ut i permisjon i opptil 12 uker før :rolleyes:
Får håpe behandlingstiden er kortere nå da, med færre papirer :)

Har du tenkt å gå ut 12 uker før så er vel fristen tidligst 6 uker før det igjen da :)
 
Har du tenkt å gå ut 12 uker før så er vel fristen tidligst 6 uker før det igjen da :)
Haha ja, sikkert :hilarious::hilarious: hang meg opp i 6 uker for termin jeg.
 
Det som er så dumt er at ofte hvis du søker akkurat etter uke 26 så vil ikke søknaden være ferdigbehandlet før et stykke ut i permisjonen :bored: nav bruker åår og dag på å behandle slike søknader. Søk alltid så tidlig som mulig er mitt råd ihvertfall.
 
Det varierer sikkert litt. Jeg fikk svar på en drøy uke sist faktisk. Alt var i orden med søknaden og den gikk rett gjennom. Oslo forøvrig.
 
Jeg fikk også svar raskt sist, i Oslo. Men pga en forbanna kjerring på lønnskontoret som ikke prioriterte å sende inn inntektsinfo så tok det lang tid å få alt i boks. Måtte få utsatt to ganger. Hun lovte og lovte, men prioriterte det ikke. Til slutt tok jeg av meg høflighetshatten og kjeftet på henne for å kødde med lønna mi, og sa at hun var respektløs. Da tok det ikke lange tiden :smiley-angry026
 
Det varierer sikkert litt. Jeg fikk svar på en drøy uke sist faktisk. Alt var i orden med søknaden og den gikk rett gjennom. Oslo forøvrig.

det gjør det jo også ja. Jeg som bor i nordland må forholde meg til mye tregere behandling i nav enn mange i sørlige deler av Norge der de har mye større kapasitet. er litt ironisk da at politikerne som sitter i oslo og kutter nav-besetningen ikke kjenner noe på resultatet selv når de skal ha med nav å gjøre. er folk på bygda det går ut over:facepalm:
 
det gjør det jo også ja. Jeg som bor i nordland må forholde meg til mye tregere behandling i nav enn mange i sørlige deler av Norge der de har mye større kapasitet. er litt ironisk da at politikerne som sitter i oslo og kutter nav-besetningen ikke kjenner noe på resultatet selv når de skal ha med nav å gjøre. er folk på bygda det går ut over:facepalm:
Politikerne har jo ikke peiling på noe av det de kutter, dessverre :smiley-angry026
 
Back
Topp