Søke fødested

Tekopp

Forumet er livet
Septembergull'17
Februarbarna 2020
Stjerneskuddene 2024
Hei folkens, har dere søkt om fødested/plass enda?
hvordan gjorde dere i så fall det?

Grunnet litt diverse skal jeg ikke føde der jeg bor nå, men jordmor her var bare ett eneste stort spørsmålstegn rundt det å søke andre steder enn her. For her går det automatisk etter OUL. Begynner nesten å lure på om det er litt tidlig eller sent faktisk? :P

Aner ikke, her søker vi heller ikke siden Kalnes er eneste sykehuset med mindre en vil inn til Oslo. Men tror ikle du er sent ute mtp diskusjonene vi hadde på min forrige termingruppe :)
Skal du flytte eller vil du bare ikke føde der du bor?

Aner ikke, her søker vi heller ikke siden Kalnes er eneste sykehuset med mindre en vil inn til Oslo. Men tror ikle du er sent ute mtp diskusjonene vi hadde på min forrige termingruppe :)
Skal du flytte eller vil du bare ikke føde der du bor?
Jeg flytter når jeg er i uke 33 :)

Da er det greit å søke, selvom ingen kan nekte deg å føde noen steder når du kommer inn med rier og hurramegrundt :p
hørt om folk som sendes til andre sykehus når de kommer med rier, er det ikke plass så er det ikke plass. (typisk i Oslo området da)

Kunne jo prøvd å ringe til det sykehuset du skal føde på og hørt om de kunne sendt skjemaet til deg [emoji4]
Jeg fikk skjemaet mitt i går av jordmor og skal sende det inn i dag. Sto at det måtte være sendt inn innen uke 18, men skulle vist ikke være no problem ifølge jordmor [emoji6]

Å søke føde plass går som regel gjennom fastlegen. Min fastlege søkte føde plass allerede første gang jeg var hos henne og fikk vite jeg var gravid. Var da i uke 7.
Ring legen og hør.

Jeg søkte fødeplass første gang jeg var hos legen (uke6) fikk da et brev i posten noen uker senere om at jeg hadde fått fødeplass. Men er det fullt den dagen det skjer så må jeg dra et annet sted. Legen sa det var like normalt at det var fullt som at det var plass. Så jeg er forberedt på en ringerunde den dagen jeg står i situasjon og MÅ på sykehus. :D

Flyttet i uke 32 sist jeg var gravid. Da var jeg hos ny lege etter at jeg flyttet og han sendte en henvisning til nytt fødested. Jeg var inne til kontroll på nytt sykehus (var vel egentlig ikke nødvendig, men de ville vel ha meg i papirene sine). Jeg hadde snakket med sykehuset før jeg flyttet og fikk vite at jeg ikke trengte å søke selv, men at jordmor eller lege måtte sende beskjed til fødestedet. Vet ikke om det er annerledes der det er flere sykehus å velge mellom (her er det bare det ene), men du har uansett krav på fødeplass der du hører til :)

Her kryssa jeg av for ønsket fødested på et skjema som ble levert jordmor på OUL.
Hun sendte det så til sykehuset.
Hadde ul på Hamar, men fødested blir Elverum. (Lillehammer og Kongsvinger er mulige alternativ, men blir litt lengre unna).

Back
Topp