Søke fødeplass i Oslo

Milkshake!

Betatt av forumet
Juligull2021
Dere som skal føde i Oslo, har dere søkt fødeplass ennå? Når ble det i tilfelle sendt søknad og hva valgte dere? Jeg skal til legen på fredag så tenker at jeg bør få sendt søknad da, men ble plutselig litt usikker på hva jeg skal velge. Fødte på Ullevål sist og var fornøyd med selve føden, men hadde ikke kjempegod opplevelse med barsel (2 dager) og barselhotellet (1dag). Så vurderer evt å søke Rikshospitalet først og Ullevål på andrevalg. Eller så blir det Ullevål først igjen og Rikshospitalet på andre igjen, det er de to som er nærmest. Noen som har erfaring fra begge eller en av stedene som vil dele tanker/erfaringer?

Jeg fødte på Ullevål for litt over 5 år siden. Var veldig fornøyd med siste jordmor som var tilstede under fødselen og lege som kom fort grunnet noe komplikasjoner. Men er enig med deg, ikke fornøyd med barsel og barselhotellet. Husker jeg var så sårbar og alene etter fødsel. Trengte mer veiledning og hjelp, men de hadde det så travelt der. Ble ikke noe omsorg over det før siste dagen da en jordmor hjalp meg med amming og faktisk «så» meg. Håper det er annerledes der nå på barsel og på barselhotellet :)

Jeg fødte på Ullevål for litt over 5 år siden. Var veldig fornøyd med siste jordmor som var tilstede under fødselen og lege som kom fort grunnet noe komplikasjoner. Men er enig med deg, ikke fornøyd med barsel og barselhotellet. Husker jeg var så sårbar og alene etter fødsel. Trengte mer veiledning og hjelp, men de hadde det så travelt der. Ble ikke noe omsorg over det før siste dagen da en jordmor hjalp meg med amming og faktisk «så» meg. Håper det er annerledes der nå på barsel og på barselhotellet :)

Litt over 2 år siden jeg fødte på Ullevål, og da var det ganske rolig på føden. Men skjønner hva du mener med at de virket å ha det så travelt på barsel og hotellet, fikk ikke så mye hjelp. Og denne gangen er det jo høysesong for fødsler. Så håper det ikke er helt kaos det i juli med masse ferieavvikling og vikarer, og kjempestor pågang. Men får jo ikke gjort noe med det, så får håpe de har kontroll :)

Jeg fødte min første sønn på Rikshospitalet. Fikk beskjed om at hvis jeg ville ha plass der måtte jeg søke TIDLIG, så jeg søkte vel rett etter jeg fikk positiv test :laughing002 Mulig det har forandra seg nå, dette er 10 år siden... men han er også julibarn, og sykehuset bar preg av at det var midt i fellesferien og baby boom! Og jeg fødte superraskt så rakk ikke få fødestue en gang. Var ingen hos meg før jeg fikk pressrier (unntatt pappaen da)
En ganske tøff opplevelse, og jeg fikk faktisk tilbud om samtale med psykolog etterpå og de beklaga på det sterkeste at de ikke hadde vært der mer for meg. (Ikke at de hadde hatt sjans heller for det var kaos på fødestuene.) Jeg ville ikke valgt Rikshospitalet igjen dersom det ikke er særskilte grunner for det. De har høy kompetanse på risikofødsler der.

Sniker

Jeg har bare født på rikshospitalet, 2 ganger, og har utelukkende gode opplevelser fra føde og barsel. Det var ganske travelt, kaos og fullt på føde/barsel da jeg fødte sist (i januar for 2 år siden) men jeg opplevde at de hadde tid til meg om jeg ba om det. Det er jo litt av cluet også på barsel, man må kanskje mase litt eller si eksakt hvilket behov man har for hjelp og veiledning og eventuelt mase flere ganger ved behov - særlig om det er fullt. Og iblant kan man treffe på folk som har en dårlig dag, det kan nok skje på alle sykehus rundt om i landet.
Jeg har søkt rundt uke 12 for plass på rikshospitalet, men har hatt ekstra oppfølging der på grunn av risikosvangerskap (fødselene mine har ikke innebære ekstra risiko da).

Tror igrunnen du kan få en god opplevelse ved begge sykehus. Dersom du er engstelig rundt noe, kan man be om en samtale med en jordmor på sykehuset hvor du har fødeplass rundt uke 26. Da kan man feks snakke om tidligere opplevelse og legge inn et notat sammen med journalen din om det er noe som er viktig.
Sannsynligheten for at far får overnatte, er mye større på Ullevål da de har barselhotell. Riksen har bare barsel, og familierommene prioriteres gjerne til de som har hatt flerlingfødsel og/eller keisersnitt.

Jeg fødte på ABC Ullevål og hadde en ganske magisk opplevelse - gruet meg til nytt svangerskap, men gleder meg til fødsel. Der må man søke tidlig, og du må skrive eget brev - ikke lege/jordmor som søker da.

Fikk første på Rikshospitalet. Fem år siden. Påsken for fem år siden. Var visst baby boom, men merket ikke noe til det, så det det kan bety at jordmødrene og barsel var veldig flinke. ;)

Pappaen fikk overnatte med meg på et tomannsrom i to dager, og tredje natten dro han hjem fordi jeg delte rom med en annen nybakt mor. :)

Jeg fødte på Ullevål sist og selv om folka var flinke så hadde jeg ikke så god erfaring generelt Var helt fullt og fikk en dausliten jordmor helt på slutten av vakta og ingen leger eller andre jordmødre hadde tid til å komme innom selv om hun spurte etter de gang på gang. Senga jeg fødte i var smal, ødelagt og falt fra hverandre, og alt var så gammelt og trangt. Jeg fikk nok et rom som egentlig ikke var fødestue siden det var fullt. Barselhotell var ok, fint å ha hjelp til amming, men de var ekstremt travle og føles trist og kjipt ut å være der, så vi lengtet etter å komme hjem. Sånn er det vel uansett.

Om du ikke vil til Ullevål kan du jo også søke i Bærum og Ahus, vet om flere som har født der selv om de bor i Oslo.

Vi har flyttet ut av Oslo og kommer nok til å føde på Ahus denne gang. Det er nok minst like travelt, men men håper jeg får en seng som funker denne gang

Jeg søkte kun Rikshospitalet da jeg har hørt mest positivt om det. Søkte for et par uker siden da jeg var i uke 9 eller 10, fikk svar et par dager etter med plass :).

Back
Topp