Søke fødeplass annet sykehus

Perlemor til 3

Glad i forumet
Marsipanene 2019
Skuddårsspirene 2024
Jeg bor i nordnorge, og må reise langt for å føde (sykehuset ligger 6 timer unna). Dette innebærer at jeg må reise en stund før termin og må være borte fra mann og barn, og sikkert føde alene - siden forrige fødsel gikk ganske raskt. Dette er et stressmoment for hele familien. Jeg vurderer nå å ta med meg barna og dra sørover for å bo hos svigers frem til fødsel. Om mannen går glipp av fødsel, så er det noe vi kan leve med, for jeg har familie der nede som kan støtte meg. Samt at det er lettere for han å reise raskt nedover alene istedenfor å styre med å få siste liten-plass på flyet med to unger i tillegg. Spørsmålet mitt er da hvordan jeg går frem? Hvordan søker man fødeplass? Det er jo ikke noe man gjør her oppe, for det er ikke akkurat sånn at man kan velge. Det vil sannsynligvis bli Bærum sykehus, siden det er nærmest (men samtlige sykehus på hele østlandet er jo nærmere enn det sykehuset jeg må føde på her oppe). Jeg er i uke 35 nå, så det er jo ikke kjempegod tid..

Noen som vet hvordan jeg går frem?
 
Jeg bor i nordnorge, og må reise langt for å føde (sykehuset ligger 6 timer unna). Dette innebærer at jeg må reise en stund før termin og må være borte fra mann og barn, og sikkert føde alene - siden forrige fødsel gikk ganske raskt. Dette er et stressmoment for hele familien. Jeg vurderer nå å ta med meg barna og dra sørover for å bo hos svigers frem til fødsel. Om mannen går glipp av fødsel, så er det noe vi kan leve med, for jeg har familie der nede som kan støtte meg. Samt at det er lettere for han å reise raskt nedover alene istedenfor å styre med å få siste liten-plass på flyet med to unger i tillegg. Spørsmålet mitt er da hvordan jeg går frem? Hvordan søker man fødeplass? Det er jo ikke noe man gjør her oppe, for det er ikke akkurat sånn at man kan velge. Det vil sannsynligvis bli Bærum sykehus, siden det er nærmest (men samtlige sykehus på hele østlandet er jo nærmere enn det sykehuset jeg må føde på her oppe). Jeg er i uke 35 nå, så det er jo ikke kjempegod tid..

Noen som vet hvordan jeg går frem?
Be legen din om å søke. Jeg bodde i Bergen når vi fikk vår, og ble søkt plass på Voss for keisersnitt. Vet ikke om det funker annerledes siden du sannsynligvis forventer normal fødsel, men første samtale bør være med legen eller jordmor angående dette
 
Kjenner til situasjonen. Var 6 uker i Tromsø i forbindelse med fødsel og det var helt blæ.
Du må egentlig bare ta tak i legen din og få søkt ganske kjapt. Tenker pga restriksjoner på flyvninger osv som du sikkert kjenner til.
Det er uansett ikke sånn at sykehusene har lov å si nei om du er der og plutselig føder :hilarious:
 
Du sier ifra til lege og jordmor. Jeg dro til et helt annet sykehus enn vår nærmeste. Angrer ikke. Kom inn til et mindre sykehus. Men snille folk og god mat.
 
Det er fritt sykehusvalg så du kan velge å føde hvor du vil. Ta det opp med lege så søker h*n for deg;-).
 
Back
Topp