Søke bhg, noen råd?

endelig_vår_tur

Forumet er livet
Maiblomstene 2017
Er det noe vi burde tenke på når det gjelder søke bhg, og et når.?
 
Vi ventet lengst mulig. Prøvde åpen barnehage og lekeland, men det gikk flere dager på å finne roen igjen. Han ble overstimulert av mye lyder og gråt noen andre, så gråt han 2 ganger hardere. Var ikke før han bikket 1,5 år at han taklet slikt :) begynte i barnehagen når han var 21 mnd (begynnelsen av august), og han stortrivdes fra første dag. Vi besøkte den barnehagen han skulle begynne i en periode før han begynte, etter stengetid for å bli kjent med lekeplassen. Skapte litt tryggere rammer for han. Slik var sønnen min og det vi gjorde :)
 
Mi ble født slik at hun ikke hadde plass før nå når hun ble 1,5 år. Hun har større utfordringer med overstimulering, og får gjerne "melt downs" dagen etterpå hvor alt er galt og sårt, og klarer ikke å lande for natta. Hun startet for et par uker siden, og vi merker det er mye for henne. Hun trives veldig godt da hun er der, men klarer ikke å bearbeide inntrykkene og lydene etterpå. Vi har lenge hatt dialog med helsestasjonen, og har nå en dialog med barnehagen angående skjerming. Vi må skjerme henne i selskaper, og større folkemengder fra før av også. Barnehagen er veldig åpne for dette, og skulle det være behov for mer så vil de ta kontakt med ppt. Vi sørger for å korte ned dagene hennes. Desverre er jeg ganske alvorlig syk, og samboer må jobbe så det er vanskelig å ha henne hjemme hele dagen [emoji171] Men korter vi dagene til 5-6 timer går det bedre. Hun får sove som hun vil, og vi har stadig kontakt med barnehagen.
 
Vi ventet lengst mulig. Prøvde åpen barnehage og lekeland, men det gikk flere dager på å finne roen igjen. Han ble overstimulert av mye lyder og gråt noen andre, så gråt han 2 ganger hardere. Var ikke før han bikket 1,5 år at han taklet slikt :) begynte i barnehagen når han var 21 mnd (begynnelsen av august), og han stortrivdes fra første dag. Vi besøkte den barnehagen han skulle begynne i en periode før han begynte, etter stengetid for å bli kjent med lekeplassen. Skapte litt tryggere rammer for han. Slik var sønnen min og det vi gjorde :)
Hvor tidlig ble din født? Vi har satset på barnehagestart når disse to er ca 1 år korrigert, men ble usikker nå på om det kommer til å gå greit De ble født i uke 33+0.
 
Hvor tidlig ble din født? Vi har satset på barnehagestart når disse to er ca 1 år korrigert, men ble usikker nå på om det kommer til å gå greit De ble født i uke 33+0.
Må først starte med å si at de små er veldig forskjellige så det er godt mulig deres små klarer seg helt fint. Jeg ble satt i gang og fødte 36+0. Vi sliter fortsatt med at for mye inntrykk i løp av en dag, kan ha veldig negative resultat på kveld og natt. Etter barnehage start har vi tatt det rolig. Levert sent og hentet tidlig. Bruker resten av dagen med rolig lek og kos.
 
Må først starte med å si at de små er veldig forskjellige så det er godt mulig deres små klarer seg helt fint. Jeg ble satt i gang og fødte 36+0. Vi sliter fortsatt med at for mye inntrykk i løp av en dag, kan ha veldig negative resultat på kveld og natt. Etter barnehage start har vi tatt det rolig. Levert sent og hentet tidlig. Bruker resten av dagen med rolig lek og kos.
Aha, ja vi får vel bare prøve og se hvordan det går tenker jeg. Nå om dagen blir de ikke så overstimulert lenger, det var mest frem til termin. Men kan jo hende det kommer tilbake.
 
Her begynte storebror i barnehage nå i august. Var da 15 mnd (født i uke 36 og dysmatur ). Glad at jeg hadde mulighet til å være hjemme med han noen mnd ekstra for han ble lenge lett overstimulert samt at han henger en god del etter motorisk (satte seg for første gang opp denne uken). Bruke 2 uker på tilvenning og har fremdeles kortere dager for å unngå overstimulering. Gutten stortrives og gjør store motoriske fremskritt etter at han begynte der.
 
Aha, ja vi får vel bare prøve og se hvordan det går tenker jeg. Nå om dagen blir de ikke så overstimulert lenger, det var mest frem til termin. Men kan jo hende det kommer tilbake.
Dere merker hvordan det går. Om barnehagestart ikke kan unngås, så klarer de fleste barnehager å tilrettelegge for barna slik at de blir litt mer skjermet til de takler stimuli og inntrykk bedre. God og åpen dialog med barnehagen, så går det nok på et vis :)
 
Jeg lukter litt på å utvide permisjonen med 1 år. Fordelen med å jobbe i kommunen. Planen er å jobbe helgevaktene og kveldsvaktene mine i turnus. Må snakke med sjefen om tilrettelegging på kveldsvaktene, men allerede før fødselen sa hun at om jeg skulle ønske lengre permisjon så skulle vi bare snakke sammen.
 
Aha, ja vi får vel bare prøve og se hvordan det går tenker jeg. Nå om dagen blir de ikke så overstimulert lenger, det var mest frem til termin. Men kan jo hende det kommer tilbake.
Noen modnes rett og slett bedre og raskere enn andre også :) Det er ikke gitt at overstimuli vil bli en utfordring, så jeg tenker at jeg hadde gitt det en sjans jeg, og sett an.
 
Back
Topp