Søke barnehageplass

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Er det virkelig så vanskelig å finne og søke barnehageplass?

Kommunesidene er nesten mindre oversiktelige enn å bare søke «barnehage» på kartet og gå i fra det. Nettsidene til barnehagene er også utrolig dårlige. Skulle ønske det fantes en barnehageoversikt ala trip advisor hvor man kunne rate barnehager og finne all informasjon på samme plass, da om det er privat/kommunal, pris, størrelse på avdelingene, mat ordning, osv.

Jeg har jobbet som barnehagevikar så har vært rundt i utrolig mange forskjellige barnehager. Det er veldig få av dem jeg har fått et godt inntrykk av så jeg er veldig skeptisk til å sende barnet mitt i en tilfeldig barnehage jeg ikke kjenner. Jeg føler også at vi er langt i fra klare til å begynne i barnehage, men det er jo 5 måneder til oppstart, så my kan skje.

Har dere som har gjort dette før noen tips? Hva burde man se etter?

Vi søkte på ett nytt sted, og søkte da nærmest oss egentlig. Var ikke vanskelig.
Har sett litt på ratingene og det er fine barnehager stort sett.
Plass fra 1 mai, gleder oss.
Nå er grunnen til at vi har utsatt barnehageplass at vi skulle flytte og ikke ville ha hu i en barnehage for så å ta hu vekk fra den barnehagen, og at vi hadde muligheten til å være hjemme med hu. :)

Hmm, for våres del var det ganske enkelt og greit, vi har en barnehage i nærheten av hvor vi bor som kjør det mulig for begge foreldre å hente og levere samt hvor de vil tilhøre samme barneskole som de fleste andre i bhg.

men i forkant fikk jeg uansett mye opplysninger om bhg fra 1 barselgruppe side hvor de hadde erfaring fra andre barn de hadde i bhg og 2 bekjente som hadde erfaring fra bghn og 3 svigerinne som hadde jobbet som vikar i de ulile bhg å kunne fortelle litt om det.

har du noe nettverk du kan hente info fra kanskje? En fin plass å begynne:-)

Hvis du googler barnehage+oversikt kommer denne siden opp. Der kan du få oversikt over barnehagene i din kommune :)
https://www.barnehagefakta.no/

Ellers anbefaler jeg å plukke ut noen barnehager som du intuitivt synes virker ok utfra geografisk plassering, pedagogisk profil og det inntrykket du eventuelt klarer å få fra en hjemmeside.
Før Covid kunne man jo avtale et besøk i barnehagen, det er muligens ikke like enkelt nå, men du kan helt fint avtalte en telefonsamtale med styrer :) Spør gjerne hvordan er dag i barnehagen er på småbarnsavdelingen og andre ting du måtte lure på! Det viktigste etter min mening er jo faktisk de ansatte i bhg og at de trives i jobben sin, da blir det en god hverdag for barna også. Men ikke like lett å finne ut av det på forhånd heller. Vi var så heldige å kunne dra på besøk i den barnehagen vi ønske plass, så samboer og mini var der og han fikk et veldig godt inntrykk av de ansatte og stemningen inne i bhg. Og den barnehagen ble det, selv om det ikke er nærmeste barnehage geografisk.

Hvis du googler barnehage+oversikt kommer denne siden opp. Der kan du få oversikt over barnehagene i din kommune :)
https://www.barnehagefakta.no/

Ellers anbefaler jeg å plukke ut noen barnehager som du intuitivt synes virker ok utfra geografisk plassering, pedagogisk profil og det inntrykket du eventuelt klarer å få fra en hjemmeside.
Før Covid kunne man jo avtale et besøk i barnehagen, det er muligens ikke like enkelt nå, men du kan helt fint avtalte en telefonsamtale med styrer :) Spør gjerne hvordan er dag i barnehagen er på småbarnsavdelingen og andre ting du måtte lure på! Det viktigste etter min mening er jo faktisk de ansatte i bhg og at de trives i jobben sin, da blir det en god hverdag for barna også. Men ikke like lett å finne ut av det på forhånd heller. Vi var så heldige å kunne dra på besøk i den barnehagen vi ønske plass, så samboer og mini var der og han fikk et veldig godt inntrykk av de ansatte og stemningen inne i bhg. Og den barnehagen ble det, selv om det ikke er nærmeste barnehage geografisk.
Vi får komme på besøk i barnehagen etterhvert før hu begynner. :) Men det blir på ettermiddagen, slik at det er minst mulig mennesker der.

Vi får komme på besøk i barnehagen etterhvert før hu begynner. :) Men det blir på ettermiddagen, slik at det er minst mulig mennesker der.

Ja, besøk for de som har fått tildelt plass håper jeg alle får uansett. Det var det for barna som begynte i høst før sommeren hos oss hvertfall :)
Men jeg tenkte på at man før kunne besøke barnehager man bare vurderte før søknaden er sendt også. Men det er også kanskje fortsatt mulig? Isåfall er det jo fint :)

Ja, besøk for de som har fått tildelt plass håper jeg alle får uansett. Det var det for barna som begynte i høst før sommeren hos oss hvertfall :)
Men jeg tenkte på at man før kunne besøke barnehager man bare vurderte før søknaden er sendt også. Men det er også kanskje fortsatt mulig? Isåfall er det jo fint :)
Jeg vet ikke. Siden vi ikke har bil hadde vi ikke mange muligheter egentlig.

Vi hadde noen kriterier som var viktige som uteplass, mye ute, flere menn osv. så søkte vi der, det kommer vi kok til å gjøre med neste barn som skal i barnehage også.

Jeg har funnet 3 barnehager som er i nærheten og som virker greie. Har sendt dem mail og fikk tilbake at det var best å ringes fra den ene, så antar de ringer i morgen. Bosituasjonen vår er litt usikker for øyeblikket sånn i forhold til lang tids plan, men vi tenkte å uansett søke plass så får vi ta det når det kommer.

Vi finner info om hver enkelt bhg på kommunens sine sider. Ganske enkelt å søke også. Er søknadsfrist 1 mars så har søkt til nr 3. Det som er med bhg er at det er vanskelig med å si hva man mener. Nå har jeg hatt 2 barn i samme bhg og har kun hatt problemer med nr 2. Dette pga personal gruppen, noe styrer har sagt selv og vi var i kjempe krangel etter påske, den sommeren ble den personal gruppen splitta opp og fordelt på andre avdelinger. Så det som skjedde med han, kommer aldri til å skje med nr 3. Vi har kjempe dårlig erfaring med nr 2, men kjempe bra med nr 1. Nr 2 sliter og akkurat der synes jeg de private i vår kommune er flinkere. Jeg har jobbet i en privat bhg som absolutt ikke hadde alt på stell, de fulgte ikke planen osv. Men de var kjempe flinke til å se barna og gi de den hjelpen de trengte. Vi har de kommunal bhg og de jobbet mer mot oss ang sykdommer. Har 2 barn på næringsdrikker men de nekter å gi nr 2 det. Dette fordi de mener at han får nok mat, hva dem mener burde ikke trumfe overlegen på sykehuset. Men man finner altid både negative og positive ting ang hver enkelt bhg. Den vi har barna i hadde rykte på seg om å ringe barnevernet for hver minste ting, som feks hull i klærne osv. Den erfaringen har ikke vi.

Er det virkelig så vanskelig å finne og søke barnehageplass?

Kommunesidene er nesten mindre oversiktelige enn å bare søke «barnehage» på kartet og gå i fra det. Nettsidene til barnehagene er også utrolig dårlige. Skulle ønske det fantes en barnehageoversikt ala trip advisor hvor man kunne rate barnehager og finne all informasjon på samme plass, da om det er privat/kommunal, pris, størrelse på avdelingene, mat ordning, osv.

Jeg har jobbet som barnehagevikar så har vært rundt i utrolig mange forskjellige barnehager. Det er veldig få av dem jeg har fått et godt inntrykk av så jeg er veldig skeptisk til å sende barnet mitt i en tilfeldig barnehage jeg ikke kjenner. Jeg føler også at vi er langt i fra klare til å begynne i barnehage, men det er jo 5 måneder til oppstart, så my kan skje.

Har dere som har gjort dette før noen tips? Hva burde man se etter?
Skjønner hva du mener!
Det ligger en del info om barnehagene her på komnunens nettsider. Kurant nok om man vil lese seg opp på én barnehage. Blant annet ligger det info om pedagogisk innhold og hvordan dagen er lagt opp på de alle de kommunale barnehagene.
Men når jeg ville sammenligne flere barnehager så innså jeg at det var mye ord og lite fakta, og det som var av fakta var innfløkt tilgjengelig.
Jeg endte med å lage meg et regneark for å sammenstille info, men av seks barnehager er det bare to hvor jeg vet hvor mange plasser de har (vet antall avdelinger da) og bare en hvor jeg vet hvor mange ansatte de har.

Vi vet allerede hvilken barnehage vi helst ønsker, der vi liker både opplegget, størrelsen og beliggenheten – men må forske mer på de andre for å ha andrevalg osv i søknaden.

Ser du allerede har fått begrenset antallet som er aktuelle, men skulle jeg ha begynt på scratch ville jeg nok ha gjort en mer omfattende variant av det jeg nå har gjort - for å systematisere hva som er likheter og forskjeller på barnehagene.
Har ingen kjente med erfaring å by på, så er prisgitt det jeg får lest meg til.
Man har jo alltids den store foreldreundersøkelsen, men synes ikke den er superrelevant når jeg vet hvordan den i praksis gjennomføres.

Lykke til med ditt barnehagevalg!

Jeg ville nok satt opp punkter som var viktige for dere og valgt ut fra det

varm mat feks er det viktig

Idrettsbarnehage , musikkbarnehage , utebsrnehage osv det er mye å velge mellom

Vi valgte barnehage etter anbefaling fra en kollega, nærhet og uteområde. Dessverre fant vi fort ut at denne barnehagen ikke passet oss av mange grunner. Når vi vurderte å bytte vurderte jeg flere barnehager i området (vi hadde lekt i flere av de på fritiden) og besøkte den som var mest aktuell. Den barnehagen var noe helt annet enn den vi hadde før, og vi er nå kjempefornøyde selv om vi må kjøre et stykke.

Vi syns viktige punkter er:
-Uteområdet
-At barna er mye ute (vi byttet til friluftsbarnehage, i den gamle var de ute kanskje to ganger i uken)
-Inneområde. Dette var mer viktig enn vi så for oss i starten. I den gamle barnehagen samlet de alle barna i et rom når de skulle spise, mens i den nye har hver avdeling god plass til å spise hver for seg.
-Antall barn på avdelingen (Gikk fra 18 til 9)
-Varm mat (egen kokk)
-Lite gjennomtrekk/vikarer

Nå vet jeg ikke om det er mulig med de kommunale barnehagene, men på de private kan man rate barnehagen på google. På vår barnehage er det mange som har gjort det. Da får man gjerne en liten pekepinn på om folk er fornøyde eller ikke.

På kommunens sider så står det så lite info om de forskjellige barnehagene. Står mest hva de er opptatt av og pedagogikk ditt og pedagogikk datt, men det står lite om hva de gjør av aktiviteter, hvor ofte de er ute, måltider, størrelser på grupper. De private store barnehagene som fus er veldig lett å finne info om, jeg har personlig splittet erfaring om dem selv, men jeg har erfart at større grupper henger sammen med mer kaos. Så for meg er det viktig at de har mindre grupper, at de finner på mye spennende. At de er ute mye er ikke så viktig når hun er så liten, men viktig når hun blir litt større og begynner å bevege seg mer. Det viktigste er egentlig harmonien mellom de ansatte og barna, det klarer man liksom ikke lese seg til.

På kommunens sider så står det så lite info om de forskjellige barnehagene. Står mest hva de er opptatt av og pedagogikk ditt og pedagogikk datt, men det står lite om hva de gjør av aktiviteter, hvor ofte de er ute, måltider, størrelser på grupper. De private store barnehagene som fus er veldig lett å finne info om, jeg har personlig splittet erfaring om dem selv, men jeg har erfart at større grupper henger sammen med mer kaos. Så for meg er det viktig at de har mindre grupper, at de finner på mye spennende. At de er ute mye er ikke så viktig når hun er så liten, men viktig når hun blir litt større og begynner å bevege seg mer. Det viktigste er egentlig harmonien mellom de ansatte og barna, det klarer man liksom ikke lese seg til.

Det er helt riktig, de kanskje viktigste tingene får man ikke lest seg til.. det er derfor jeg egentlig anbefaler å avtale å besøke barnehagen innenfor åpningstiden, men sannsynlig at dette i søknadsprosessen ikke er en mulighet nå under covid - et alternativ da er en samtale med styrer hvor du spør om alt det du lurer på og som du ikke får lest deg til ;)

Det som var aller viktigst for oss var voksentetthet, stabilitet i personal gruppen og hvor fort de satte inn vikarer. Hjelper lite med flotte uteområder, fine pedagogiske planer og egen kokk hvis det ikke er nok trygge hender, øyne og fang.
Jeg sendte Mail til barnehager i nærheten og spurte om dette. Så dro vi på besøk til et par barnehager som kom best ut.

Skjønner hva du mener!
Det ligger en del info om barnehagene her på komnunens nettsider. Kurant nok om man vil lese seg opp på én barnehage. Blant annet ligger det info om pedagogisk innhold og hvordan dagen er lagt opp på de alle de kommunale barnehagene.
Men når jeg ville sammenligne flere barnehager så innså jeg at det var mye ord og lite fakta, og det som var av fakta var innfløkt tilgjengelig.
Jeg endte med å lage meg et regneark for å sammenstille info, men av seks barnehager er det bare to hvor jeg vet hvor mange plasser de har (vet antall avdelinger da) og bare en hvor jeg vet hvor mange ansatte de har.

Vi vet allerede hvilken barnehage vi helst ønsker, der vi liker både opplegget, størrelsen og beliggenheten – men må forske mer på de andre for å ha andrevalg osv i søknaden.

Ser du allerede har fått begrenset antallet som er aktuelle, men skulle jeg ha begynt på scratch ville jeg nok ha gjort en mer omfattende variant av det jeg nå har gjort - for å systematisere hva som er likheter og forskjeller på barnehagene.
Har ingen kjente med erfaring å by på, så er prisgitt det jeg får lest meg til.
Man har jo alltids den store foreldreundersøkelsen, men synes ikke den er superrelevant når jeg vet hvordan den i praksis gjennomføres.

Lykke til med ditt barnehagevalg!

Dei som ikkje er fornøyd, druknes i alle som er fornøyd trur eg. Mine barn har utfordringer og det ble veldig synlig når me bytta bhg og personalet ikkje klarte å imøtekomme ungene eller foreldre. Det Eineste eg var fornøyd med var mat og renhold.

Me hadde mange møter med styrer og pedagogisk leder. Både oss foreldre aleine og barnevernet, som sa rett ut at bhg gjorde feil, da satt pedagogisk leder aleine på møtet, familiehjelpen var også med. Det klikka for pedagogisk leder og hun følte jo seg under angrep, fordi dei støtta meg og sa at all prat i garderoben måtte opphøre, det av sensitive opplysninger, da det tolka eg som brudd på taushetsplikten. Dei ba pedagogisk leder ta dette på rom, der ingen kunne overhøre henne.

Slikt vil jo aldri komme frem i ein rapport.

Back
Topp