Sædprøve

kokosnøtta

Glad i forumet
Vet ikke om jeg er på riktig forum for dette spørsmålet, men håper dere kan svare:)

Mannen min fikk for 9 mnd siden påvist nedsatt sædkvalitet. Han tok en ny prøve for ca 6 mnd siden ny prøve med samme resultat og vi tok en tur til Ken Purvis. Han sa at her er det håp. Han fant gammel infeksjon i ene testikkel og åreknute i andre. Han gav mannen min pergotime og tarivid og beskjed om ny prøve etter 6 uker. 6 uker ble til nesten tre mnd, og dommen kom idag;

"Pasienten bør henvises til prøverør. Medisinsk behandling kan ikke forbedre kvalitet dessverre."

"Kombinasjon av lavt antallet, redusert spermiekvalitet og økt antall med unormal utseende. Ingen forbedring etter behandling dessverre. Ingen tegn til underlivsinfeksjon."

"Blanding av hode og halefeil"

"Du har et lavt fertilitetspotensiale og små muligheter til å befrukte partneren ved samleie med bra sjans ved prøverør"

Her er verdiene (normalverdi i parantens)
Volum 4,39 ml (2,5-6,0)
Viskositet >10 sek (<10)
Sæd pH 7,6 (7,4-7,8)
Spermiekons 2,8 mill/ml (50-150)
Totalantall 12,3 mill/ejak (100-500)
Motilitet 18% (> 50)
Hurtig 11% (> 25)
Progressiv 3%
Abnorme celler 92% (<90)
Levende celler 89 % (> 80)

Hva nå??
Små muligheter? Hvor små? Er det egentlig bare å gi opp å prøve på egenhånd?

Og prøverør? Hvor lang tid tar det? Det er vel ventetid? Hva er sjansen for at det går? Og ikke minst, hvor mye koster det? Hvor gjør man det? Gjør alle sykehus det? Og hvordan gå frem? Må jeg til gyn igjen? Fastlege?

En annen ting er at jeg fikk positiv test forrige uke 11 og 12 DPO tror jeg det var. Negativ før og etter etter. Mensen kom litt forsinket (17 DPO). Var dette rett og slett tulletester da? Trodde det først, men syns det var så rart.. Hadde egentlig ganske stort håp til denne prøven pga de testene, men nå vet jeg ikke hva jeg skal tro?

Har så mange tanker, vil mest av alt bare gå å legge meg under dynen, men det hjelper vel ikke så mye :rolleyes:

Jaja, ble langt. Takk for at du leste.

Legen må søke dere til ivf, dere får innkalling, det taes blodprøver,nye sperm prøver, litt venting, innen et år er du sikkert ruger, fra du blir søkt inn:)

Blir nok brukt icsi- betyr at de putter inn frisk sædselle i egget som taes ut av deg, voila så deler det seg 3 dager senere putter de det inn i deg og da er det å vente 14 dager på å teste:)

Du må først gå på en del hormoner spray/sprøyter en mnd før eggene taes ut å befrukted.(det er helt ok)

Får dekt medisiner når dere overstiger 15000, men man bruker noen 1000 lapper 1 gang :)

Søk på google ang ivf ;)

Sksl bare en sædcelle før å bli gravid ;) så der er det et stort håp ;)

Sjekk om du er resistent mot rubella (røde hunder), hvis ikke må du få vaksine mot det før man får startet ivf.... Å det tar 3 mnd før vaksina er ute av kroppen...

Dette skuffet meg veldig siden jeg da måtte vente 3 mnd etter at jeg fikk vaksina:(

Min historie ligger på Tråden "privat eller offentlig". Her på forumet! Vet ikke om den hjelper deg, men du kan se på den, den er litt lang, og evt spørre meg om det du måtte lure på utover det, så skal jeg se om jeg kan svare :-)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Tusen takk for svar:)
Har tenkt en del de siste dagene, blir vel å kontakte lege for henvisning til prøverør. Så kan vi tenke litt mer mens vi venter..

Gyn sa at vi trolig ikke fikk forsøk gjennom det offentlige pga at jeg har barn fra før. Har nå skjønt at det ikke stemmer helt? At vi fortsatt kan få det siden han ikke har barn. Syns det er vanskelig å google seg frem, men har fått gode svar på ulike forum :)

Tusen takk for svar:)
Har tenkt en del de siste dagene, blir vel å kontakte lege for henvisning til prøverør. Så kan vi tenke litt mer mens vi venter..

Gyn sa at vi trolig ikke fikk forsøk gjennom det offentlige pga at jeg har barn fra før. Har nå skjønt at det ikke stemmer helt? At vi fortsatt kan få det siden han ikke har barn. Syns det er vanskelig å google seg frem, men har fått gode svar på ulike forum :)

Jeg mener iallefall at det står noe om at en får hjelp til IVF-behandling i offentlig på St.Olav sine nettsider....skal sjekke det nå!

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Her står det!! Kriterier....felles barn blir det tatt hensyn til, men om mannen ikke har egne barn får dere hjelp i offentlig! Det har jo vi, kan du hilse han legen din å si ;-)

ImageUploadedByBV Forum1376180036.130509.jpg

Legger ved en lenke også....ikke lett å finne frem mylderet av en nettside til st.olav....meeeeen :-)

http://www.stolav.no/no/Om-oss/Avdelinger/Gynekologi/Fertilitetsseksjonen/94463/

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Tusen takk for svar.
Jeg ringte Riksen og fikk beskjed om at vi får dekket forsøk!!! Hurra! Jeg føler meg plutselig veldig heldig, og litt hormonell :p

Da blir det å sende henvisning dit.. og så var det bare å vente.

Både han og jeg har barn fra før, det spiller faktisk ingen rolle så lenge man er barnløs i det forholdet man er i NÅ. Et vennepar av oss har 4 barn tilsammen fra tidligere forhold, men fikk fortsatt hjelp gjennom det offentlige. Når det gjelder adopsjon derimot vil man kunne falle ned på lista i enkelte land dersom det finnes barn i familien fra før.

Back
Topp