Sædprøve til forsamtale

Bina

Pine Bina
VIP
Han tok en sædprøve i august hvor Gynt sendte prøvesvar til riksen.
Men det jeg lurer på da. Må han ha med en til?hva skal de med 2 sædprøver?

Én prøve sier ikke mye. Tilfeldigheter kan gi varierende resultat. Min leverte også til forsamtale. Helt standard. Din må kanskje levere en siden også, alt ettersom funn. Det klarer han fint ;)

Han måtte levere ny på forsamtale selv om han hadde tatt tidligere i år, det var stor forskjell på de to også.

Vi måtte også levere to ganger, fikk egentlig aldri beskjed om hvordan den andre var. Men den første var bra så regner med at de hadde sagt noe om det hadde endret seg..

Som de andre sier kan prøven forandre seg! Hos min var første veldig dårlig, mens nummer to (og tre ved uttaket) helt normal.

Vi måtte ikke det da vi var på forsamtale på Riksen. Hvis det ikke står noe om det i brevet, så trenger dere helt sikkert ikke. Min mann har god kvalitet, så var kanskje derfor.

Min tok vanlig først, men den så ikke så bra ut. Så da måtte han inn til utvidet sædprøve. Resultatene rotet de bort, så han måtte ta enda en til.

Og så tror jeg de testet da han leverte ved uttak på første fersk også.

Så er vel 4 tilsammen, men det varierer veldig.

Selvom soldatene var litt trege var de kjempeflinke på å befrukte eggene ;)

Fulgte med rekvisjon til sædprøve da vi fikk brevet om forsamtalen. Men tenkte kanskje det var fordi Gynt hadde sendt inn søknaden om ivf før hun hadde fått svar på sædprøven. Den tok han dagen før brevet fra riksen kom.
Den var normal da. Men han får bare levere om det er vanlig prosedyre. Håper ikke det er forandringer på svømmerne.

Vi (eller mannen da) måtte ikke levere ny da vi var på samtale på riksen. Holdt med den som ble tatt i forbindelse med henvisningen.

Ved første forsøk viste det seg at den hadde gått fra bra til svært dårlig. Så han måtte levere to ganger etterhverandre til ferskforsøket. Ble icsi med et nødskrik. Så ja, kvaliteten kan forandre seg veldig med noen måneders mellomrom!

Æsj så kjipt at den forandrer seg. Det var jeg egentlig ikke klar over :/

Først leverte han èn i forbindelse med utredningen, så en ny på forsamtalen. Den var veldig bra begge gangene, så jeg ser ikke noe mønster her...

De sa til oss på Riksen at de vil analysere prøvene selv ved OUS (både blodprøver og sædprøve). Så dersom man har levert prøvene ved et annet sykehus så måtte man levere nye.

Mannen leverte ikke ny sædprøve når vi var på forsamtale , men han hadde tatt sædprøve på riksen i forbindelse med henvisningen noen måneder tidligere.

De sa til oss på Riksen at de vil analysere prøvene selv ved OUS (både blodprøver og sædprøve). Så dersom man har levert prøvene ved et annet sykehus så måtte man levere nye.
Aha ja da skjønner jeg jo hvorfor han måtte ta ny. Men det var jo ingen problem det da. De fikk det de skulle ha. Og prøven var bra han fikk til og med skryt av legen .hehe

Forresten mens du er her. Måtte du ta lap i forbindelse med første forsøk med tanke på endometriose?

Forresten mens du er her. Måtte du ta lap i forbindelse med første forsøk med tanke på endometriose?

Jeg fikk lap ved Ullevål ett år før prøverør fordi jeg lenge hadde mistenkt at jeg har endo, og det gir økt risiko for abort - så da ønsket jeg å få det undersøkt da jeg fikk diagnosen habituell abort (og siden Ullevål regnes som ekspertene på endometriose fikk jeg fastlegen til å henvise meg rett dit.) Dersom du har mulighet til å komme på kort varsel (en-to dagers varsel) så burde du ringe dem og be om å få stå på ringelisten. Jeg ble operert bare et par uker etter at henvisningen ble sendt, pga ringelisten, og det har jeg sett at veldig mange andre har opplevd også. Jeg fikk påvist endometriose ved lap, og på en senere kontroll på Ullevål adenomyose (endo inni livmorveggen), og så henviste de meg til IVF-seksjonen. Så jeg hadde motsatt rekkefølge, ble henvist til IVF pga endometriosen. Siden de hadde fjernet endo i august 14 så trengte jeg ikke ny lap før innsett i august 15. :)

Jeg fikk lap ved Ullevål ett år før prøverør fordi jeg lenge hadde mistenkt at jeg har endo, og det gir økt risiko for abort - så da ønsket jeg å få det undersøkt da jeg fikk diagnosen habituell abort (og siden Ullevål regnes som ekspertene på endometriose fikk jeg fastlegen til å henvise meg rett dit.) Dersom du har mulighet til å komme på kort varsel (en-to dagers varsel) så burde du ringe dem og be om å få stå på ringelisten. Jeg ble operert bare et par uker etter at henvisningen ble sendt, pga ringelisten, og det har jeg sett at veldig mange andre har opplevd også. Jeg fikk påvist endometriose ved lap, og på en senere kontroll på Ullevål adenomyose (endo inni livmorveggen), og så henviste de meg til IVF-seksjonen. Så jeg hadde motsatt rekkefølge, ble henvist til IVF pga endometriosen. Siden de hadde fjernet endo i august 14 så trengte jeg ikke ny lap før innsett i august 15. :)
OK. Venter egentlig bare på ikallelsr til lap. Så skal jeg ringe dit og begge om å få bli satt på venteliste. Sjekket i går hvor lenge behandlingstiden er og den var 14 uker. Har lite lyst til å vente så lenge kjenner jeg.
Er mistanke om at jeg har det og han mente det siden jeg alltid har vondt i underlivet. Under mens eggløsning og sex. Har en mistanke selv. Så greit å få det sjekket.

OK. Venter egentlig bare på ikallelsr til lap. Så skal jeg ringe dit og begge om å få bli satt på venteliste. Sjekket i går hvor lenge behandlingstiden er og den var 14 uker. Har lite lyst til å vente så lenge kjenner jeg.
Er mistanke om at jeg har det og han mente det siden jeg alltid har vondt i underlivet. Under mens eggløsning og sex. Har en mistanke selv. Så greit å få det sjekket.

Jeg fikk et sånt brev om at henvisning var mottatt og at jeg skulle få behandling innen en dato som var ca 4 måneder frem tror jeg, men så ble jeg operert i løpet av den neste uken siden jeg ringte dem. :) Pass bare på at du har telefonen tilgjengelig, for hvis du ikke tar telefonen ringer de nestemann på listen med en gang.

Forhåpentligvis har du vondt uten endo! Greit å få sjekket.

Back
Topp