Sædkvalitet

tantelilla

Glad i forumet
Marsipanene 2019
Etter å ha hengt inne på «vi som har prøvd lenge»-forumet en stund, er jeg overrasket over hvor lite det er snakk om sædkvalitet og menns helse ifm å bli gravid.

Vi damer kan ende opp med å gjøre ganske mye for å legge forholdene til rette, og så sender vi mannen til sædanalyse, og får et svar, men ingen forslag til tiltak.

Her i gården er det litt redusert kvalitet på svømmerne, men fortsatt gode sjanser for å få det til på egenhånd hvis vi gir det litt tid.

Min gynekolog påstår at det ikke er noe å gjøre med sædkvaliteten, men jeg har også lest at vitaminer o.l. kan gi bedring.

Hva tenker dere gutta? Noen med erfaringer å dele? Har noen fått endret sædkvalitet pga endringer i livsstil, kosthold, vitaminer eller medisiner?
 
Har også reagert litt på dette. Vi fikk anbefalt antioksidanter av privatklinikken mens det offentlige ikke hadde noe å komme med annet enn ting man visste fra før som gubben ikke engang orket høre på :sorry:
 
Då eg blei gravid for fem år sidan så hadde eg gitt mannen sink- og selen-tilskot. Då fekk vi det endeleg til etter to år med prøving. Han er ikkje så villig til det no, for eg har lest at det eine mineralet ikkje er heilt gunstig i forhold til ein genetisk tilstand han har.
 
Samboeren min har fått litt forbedret kvalitet ved å gå ned i vekt og tar sink, selen og q10. Dette på rett over et halvt års tid.
 
Det som også er viktig å vite er at om mannen har vært syk (forkjøla, feber osv) så vil en sædprøve 3 mnd etterpå kunne vise det. Hos oss svømte mannens sakte, var mange nok men de var litt late. Måtte da ta ny prøve og da var alt bare bra. Vi ante ikke at det at han var forkjøla hadde en slik innvirkning. Mye man ikke får beskjed om under offentlige.
 
Back
Topp