Sædantall : har det noe å si egentlig?

Julie234

Blir kjent med forumet
Det skal bare en sædcelle til for å befruktet egget..

Min eks hadde 4 millioner per milliliter, husker jeg. Og fikk beskjed om at det kunne fort gå 7 år på å bli gravid med et slikt antall. Han lykkes tilslutt. Men er det slik at antall sædceller har så mye å si ?

Husker at vi den gang ble rådet til å ta incsi prøverør med at de førte sædcellen inni eggcellen pga hans antall.

Noen som vet litt om det med sædantall?
 
Jeg trodde det hadde mer å si om hastigheten og styrken på de antall sædcellene som levde. Men jo flere sædceller jo flere lommer frem til egget, så vil jo tro det har noe å si ja.
 
Det skal bare en sædcelle til for å befruktet egget..

Min eks hadde 4 millioner per milliliter, husker jeg. Og fikk beskjed om at det kunne fort gå 7 år på å bli gravid med et slikt antall. Han lykkes tilslutt. Men er det slik at antall sædceller har så mye å si ?

Husker at vi den gang ble rådet til å ta incsi prøverør med at de førte sædcellen inni eggcellen pga hans antall.

Noen som vet litt om det med sædantall?
Min mann har/hadde 2 mill pr ml, kvaliteten er/var normal. (har ikke sjekket på noen år) Normalen er vel 18 mill pr ml, og selv da kna det ta tid å bli gravid.. Så det sier jo seg selv at med 4 mill vil det kunne ta lang tid/kanskje det aldri går uten hjelp.

Jeg har kun blitt gravid 2 ganger i løpet av de 10 årene vi har vært sammen. Aldri brukt prevensjon. Begge svangerskapene er for 10 år siden (mistet en i SA).
For vår del var det nok et lykketreff. Har i ettertid vært igjennom ICSI og fått de barna vi ønsket.
Jeg går på prev nå, for selvom vi gikk 9 år uten en eneste positiv test, så kan det (ihvertfall i teorien) skje at jeg blir naturlig gravid.
(Ingenting er galt hos meg).
 
Min mann har/hadde 2 mill pr ml, kvaliteten er/var normal. (har ikke sjekket på noen år) Normalen er vel 18 mill pr ml, og selv da kna det ta tid å bli gravid.. Så det sier jo seg selv at med 4 mill vil det kunne ta lang tid/kanskje det aldri går uten hjelp.

Jeg har kun blitt gravid 2 ganger i løpet av de 10 årene vi har vært sammen. Aldri brukt prevensjon. Begge svangerskapene er for 10 år siden (mistet en i SA).
For vår del var det nok et lykketreff. Har i ettertid vært igjennom ICSI og fått de barna vi ønsket.
Jeg går på prev nå, for selvom vi gikk 9 år uten en eneste positiv test, så kan det (ihvertfall i teorien) skje at jeg blir naturlig gravid.
(Ingenting er galt hos meg).

Takk for at du deler din historie med dette.

Eksen min fikk barn etter bruddet, og da begynte jeg å tro at det var meg det er noe galt med.

Vi fikk to barn sammen tidligere og hadde en spontanabort. Ellers gikk vi i 6 til 7 år uten prevensjon etter det. Legen sa at incsi var aktuelt pga hans sædantall. Men det ble slutt før vi fikk tatt prøverør. Men svaret ditt gir meg håp om at det behøver ikke å være noe galt med meg. Og at det kan ha sammenheng med sædantallet selv om han lykkes senere. Mens jeg satt igjen å følte all skyld.

Men uansett så kan man ikke styre alt. Men det er som du sier mulig vanskeligere å bli gravid med lavere antall
 
Back
Topp