Sædanalyse

*Høna*

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Sniker meg inn her og spør jeg!

Vi har fått svar på sædprøven i dag, og det meste var normalt [:)] Men var to ting som jeg lurer litt på: På morfologisk normale står det 0% , referanseverdien er mer enn 2 % og på hodefeil står det 100 %, referanseverdien er 68-98%. Noen som skjønner dette???

Jeg skjønte ikke bæret [&:][&:]
Ja ja....

Morfologi: Et mål på hvor mange av sædcellene er normale ut. Oftest brukes “Strict Criteria” eller “Kruger criteria” som fasit for normalitet.

Spermaundersøkelse

Spermaundersøkelse foretas etter henvisning fra lege.
Dette er en viktig del av utredningen i forkant av behandlingen, og vil kunne gi svar på hvilken behandling som er aktuell.

Prøven tas ved ejakulasjon. For vurderingen anbefaler vi at det har gått fra 2 - 5 dager siden siste sæduttømming. Prøven kan tas hjemme hvis du kan nå sykehuset innen 1 time etter at prøven er tatt. Ellers kan en ta prøven på avdelingens prøvetakingsrom.

Sædprøven undersøkes først og fremst på antall, bevegelighet (motilitet) og utseende (morfologi) av sædcellene. Sædprøven kan variere endel fra prøve til prøve. Ny prøve vil derfor noen ganger være nødvendig. Feber kan redusere spermakvaliteten i inntil 3 måneder.

Normalverdier:
Volum:    2 milliliter
Antall:    20 millioner per milliliter
Motilitet: 50 % av sædcellene skal være bevegelige og minst 30% skal ha hurtig, fremadrettet bevegelse.

Definisjoner:
Aspermi:               Ingen spermier utvikles i testiklene
Azoospermi:          Ingen spermier i sædprøven
Oligozoospermi:     Mindre enn 40 mill. totalt
Asthenozoospermi: Mindre enn 50% bevegelige, eller mindre enn 25% med god bevegelighet.
Teratozoospermi:   Mange unormale spermier i preparatet.

Dette er det jeg fant raskt ved å google det på nettet. Ville ringt inn å forhørt meg, usikker på hva det innebærer...
Lykke til!!

Godt forklart etter min mening [:D][:D] 
Det papiret vi fikk tilsendt var helt uleselig. Men fikk det tydet av fastlegen min. 2 stk raske svømmere. Jeg håper på neste utredning av han at det finnes noen fler enn dette da [:o] at ikke alt er borte

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp