Sædanalyse

Froggc86

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Vi har hatt to IVF forsøk ved Porsgrunn. Første forsøk leverte mannen sakene sine og vi hørte ikke noe mer forutenom at halvparten av eggene ble befruktet. Ved 2 forsøk leverte han på nytt sakene sine og lab dama kom å sa han måtte ta prøven på nytt da den ikke var optimal. Hun sa videre at de hadde også sett fra 1 forsøk at den ikke var helt optimal, men brukende. Han leverte på nytt ved 2 forsøk og da var den OK til å benyttes. 1 av 5 egg ble befruktet. Det har blitt brukt ivf på eggene begge gangene. Denne gangen har vi bedt om ICSI. Det er i hovedsak jeg som har «problemet» av oss men jeg har begynt å tenke en del på det laboratoriet i Porsgrunn sa...
Legger ved sædanalyse som er 1 år gammal og det står jo normale funn.
Men jeg har også normale funn selvom jeg har en AMH på 4. Så jeg lurte derfor på om noen her klarer å tyde denne? [emoji4]
40b361e7b0de2e1b47c5984aa7bb1e1a.jpg

Jeg kan ikke tolke analysen men du skriver som om meg.
Det er jeg som er årsaken til ivf og legene har sagt også at "prøven er brukenes".
Han leverte en prøve også til Hausken, i forbindelse med ivf i utlandet og da de ringte tilbake til han for å trøste at de kan hjelpe oss.. De liksom tenkte at det er mannen som er grunnen..
Mannen sier at alt dette med ivf har ført til at han stresser. At sikkert før var alt super med sæden.
Veldig stygt sagt men men. Hvis han føler bedre etter det, vær så god :)
I dag gravid 38+2 (lyktes i utlandet med icvi

Hvis du ser på totalt antall spermier så var det 53.5 M
Av de så var det 21.9 motile spermier. Altså de med bevegelighet.
I Norge så er det minst 20 millioner spermier per milliliter oppgitt som nedre normalgrense
Derfor blir prøven satt som normal.
Men av de 21.9 M spermiene så kan man % seg hva som beveger seg raskt , moderat og ingen bevegelse.
Så det er nok det hun mener at det var en god % der som det ikke var så mye bevegelse i.

Konsentrasjonen er i nedre sjikt av normalen 14,1 mill/ml. Før sa man at normalen var minimum 20 mill/ml, men nå mener de nedre grense for normalområdet er 15 mill/ml sa de til meg på St.Olavs sist.
Det som er viktigere er motiliteten og de raskt motile spermiene. Her har mannen din flotte verdier.
Vi har mannlig infertilitet som problem. Mannen min hadde 17% motile spermier og 1% raske motile. Det er IKKE bra. Vi fikk derfor ICSI og da fikk vi også god befruktning. Stort sett bare 1 egg som ikke ble befruktet, mot ingen befruktning av 7 egg på vanlig ivf.

Kan godt hende dere vil få bedre befruktning ved ICSI og særlig hvis det er siste forsøket, så er det vel verdt å prøve, men syns ikke sædprøven til mannen din var dårlig bortsett fra litt redusert konsentrasjon og det har ikke så mye å si når de vasker spermien og tilsetter i skål.
Kunne ikke se så mye om morfologien ut i fra det som står, men så kan jeg ikke alt heller der.

Jeg kan ikke tolke analysen men du skriver som om meg.
Det er jeg som er årsaken til ivf og legene har sagt også at "prøven er brukenes".
Han leverte en prøve også til Hausken, i forbindelse med ivf i utlandet og da de ringte tilbake til han for å trøste at de kan hjelpe oss.. De liksom tenkte at det er mannen som er grunnen..
Mannen sier at alt dette med ivf har ført til at han stresser. At sikkert før var alt super med sæden.
Veldig stygt sagt men men. Hvis han føler bedre etter det, vær så god :)
I dag gravid 38+2 (lyktes i utlandet med icvi

Gratulerer med graviditet [emoji4][emoji4] hva er icvi?[emoji848]

Konsentrasjonen er i nedre sjikt av normalen 14,1 mill/ml. Før sa man at normalen var minimum 20 mill/ml, men nå mener de nedre grense for normalområdet er 15 mill/ml sa de til meg på St.Olavs sist.
Det som er viktigere er motiliteten og de raskt motile spermiene. Her har mannen din flotte verdier.
Vi har mannlig infertilitet som problem. Mannen min hadde 17% motile spermier og 1% raske motile. Det er IKKE bra. Vi fikk derfor ICSI og da fikk vi også god befruktning. Stort sett bare 1 egg som ikke ble befruktet, mot ingen befruktning av 7 egg på vanlig ivf.

Kan godt hende dere vil få bedre befruktning ved ICSI og særlig hvis det er siste forsøket, så er det vel verdt å prøve, men syns ikke sædprøven til mannen din var dårlig bortsett fra litt redusert konsentrasjon og det har ikke så mye å si når de vasker spermien og tilsetter i skål.
Kunne ikke se så mye om morfologien ut i fra det som står, men så kan jeg ikke alt heller der.

Takk for fin forklaring.. [emoji4]
Denne er ett år gammel så han er på Ullevål i dag for å avlevere en ny, håper den blir like bra...
Konsentrasjon, vil det si at spermen er tjukk?

Takk for fin forklaring.. [emoji4]
Denne er ett år gammel så han er på Ullevål i dag for å avlevere en ny, håper den blir like bra...
Konsentrasjon, vil det si at spermen er tjukk?

Nei, all sperm blir tyntflytende etter en liten stund. Med konsentrasjon menes her millioner per milliliter.
Når det er sagt, er også det totale antall spermier i en prøve et mål og hvor mange ml en prøve inneholder.
Hvis jeg husker riktig, så bør det være minimum 40 millioner spermier i en prøve og minimum 2 ml sæd i prøven.

For å definere om det er en prøve innenfor normalen, bruker de flere mål som tilsammen gir et bilde av kvaliteten.

Jeg vil tro at din manns prøve er innenfor normalen, men i " nedre sjikt". Hadde motiliteten i tillegg vært lav, så hadde den nok ikke vært det, men den er jo veldig bra.

Til sammenligning kan en god spermieprøve inneholde feks 60 millioner spermier pr. Milliliter.

Legger ved en link der du kan se ned på siden hva som er innenfor normalen. Den er på engelsk. Jeg syns bare den nettsiden er så bra med mye interessant informasjon om mange aspekter ved prøverør.
Den viser også bilder av ulike befuktede egg feks og hva som er god og dårlig kvalitet på blastocyster. Går an å kikke rundt på sidene der om man er nysgjerrig.

https://www.advancedfertility.com/malefactor.htm

Back
Topp