Sæd kvalitet

Sunniva

Betatt av forumet
Har prøvd å bli gravid i over 1 1/2 år nå. Er midt i utredningen av hvorfor. Har fått konstatert at min kjære har dårlig sædkvalitet. Noen somvet hvor dårlig dårlig sædkvalitet er? Kan man fremdeles få prøverør? Hvir noen har erfaringer ot tanke rom dette som de kunne tenkt seg å dele med meg ville jeg blitt veldig takknemlig! Hvordan foregår denne prossessen og tar det lagt tid. Er lei av å vente.
 
Ønsker dere lykke til
 
Hadde samme problemet som dere, og vi har nå verdens herligste gutt som vi fikk ved hjelp av prøverør/IVF.
Sambo leverte inn utallige prøver og de var alle dårlige, men når han leverte inn til forsøket var denne så og si heilt fin, så vi klarte det på 1'ste forsøk.
Men veien var lang og vondt, tok oss 4,5år før vi ble gravid, hadde prøvd i ca3,5 år før vi begynnt utredningen.

Ønsker dere lykke til!!
 
Koselig å høre. Kan du fortelle litt om deres erfaring med IVF.? Ser ut som om dette kan bli veien for oss. Tok mannen din vitaminer og forskjellig for å prøve å bedre kvaliteten?
 
Hei Sunniva!

Det er mange grader av dårlig sædkvalitet. Det kan f.eks. være at de har en halefeil som gjør at de svømmer rundt i ring i stedet for fremover, eller at de nesten ikke svømmer i det hele tatt. Eller en kombinasjon av hode/halefeil som gjør at de sliter med å rekognosere. Eller sædcellene kan være helt fine, men selve sædvæsken er veldig seig slik at cellene ikke klarer å svømme fremover raskt nok og dør før de når målet (det har ingenting med å gjøre at sæden noen ganger er tykk og seig - venligvis "smelter" sæden litt en stund etter utløsning. Seig sædvæske er noe man ikke nødvendigvis kan se med det blotte øyet, men en kjemisk greie).
Eller at sædcellene har kort livssyklus generelt og derfor dør før de når fram.
Det er mange mulige defekter og grader av dette.

I og med at din kjære allerede har fått beskjed om at han har dårlig sædkvalitet, synes jeg dere skal be klinikken hvor han leverte testen om å forklare eksakt hva som er galt/beskrive med enkle ord de tallene og kodene som er angitt i papirene.

Alternativene i Norge er IVF (såkalt "vanlig prøverør") eller mikroinjeksjon, eller adopsjon.

IVF = man henter ut så mange egg som mulig fra kvinnen (etter en lengre hormonkur for å sørge for overproduksjon av egg) og blander de sammen med en fersk sædprøve fra mannen. Dette ligger og godgjør seg i en skål, og så befruktes eggene etter "naturmetoden" i skålen.

Mikroinjeksjon = man tar egget og skreller foriktig av litt av hinnen/skallet, og dytter en sædcelle bort til egget slik at den smetter innenfor celleveggen (de velger ut en sædcelle som ser bra ut). Hvis mannen har veldig dårlig sædkvalitet er det mikroinjeksjon som er den mest vanlige metoden i Norge.

I Norge vil et prøverørsforsøk gjennom det offentlige koste ca. 18.000-19.000 i egenandel, og for den prisen får dere inntil tre forsøk. Dere må legge ut alle utgifter selv (alle medisiner + 3000 kroner til klinikken/sykehuset), og søke om refusjon etterpå hvis dere runder egenandelssummen. Men 18-19 tusen må dere altså ut med uansett. Og tro meg - det er det verdt! [:)]
Vi er gravide i 11. (snart 12.) uke etter IVF og er kjempelykkelige!

Spør meg gjerne om det er noe mer du lurer på, jeg har lest og sugd til meg alt av info jeg har kommet over! [:D]
 
Hei Linda. Var det veldig slitsomt for deg da du gikk på hormonkur? Er dy sykmeldt nå? Jeg ser for meg at jeg ønsker å være sykmeldt de 3 førstte månedene. Har en veldig stressete og fysisk aktiv jobb, og er liv redd for SA. Dette er selvsagt hvis jeg noen gang blir gravid. Skal få time i posten på gyn i løpet av uken, eller neste uke. Håper det skjer noe snart!
 
Heia!
Min man har også dårlig sædkvalitet, så dårlig at vi måtte få assistert befruktning.
Hvis dere må ha hjelp til å bli gravid så hjelper det somregel med prøverør.
Vi var Danmark nylig, venter spent på om resultatet blir positivt eller ikke. Det er lange dager men er samtidig veldig spennende.

Dårlig sædkvalitet er at han produserer for lite av disse småkrypene. Vi fikk beskjed om at en normal mann har ca 40-60 mill. sædceller, min man produserte mindre enn 10 mill. Når vi kom til Danmark var det enda verre. Ikke fortvil det er masse som kan gjøres for å få det til, og husk det at dere er ikke de eneste [8|]
 
Hei Sunniva,

Ja, hormonkuren var tøff, men jeg jobbet og jobber fortsatt fullt. Men skal vi gjennom dette en gang til kommer jeg til å sykmelde meg i hvert fall 50% i perioden jeg går på hormonene, og kanskje også i første trimester.

Hormonkuren virker veldig forskjellig fra person til person, men den første tiden skal du jo lure kroppen inn i overgangsalderen! Hetetokter og svimmelhet kombinert med at du blir veldig slapp og ukonsentrert er vanlig - det opplevde jeg som veldig slitsomt! Og humørsvingningene var ganske ekstreme på meg!

Jeg anbefaler deg å sykmelde deg f.eks. 50% under hormonkuren, for så å prøve deg frem litt og så utvide eller innskrenke sykmeldingen etter behov. De er lurt å lytte til kroppen og ta det med ro, for du skal skape optimale forhold for en graviditet og for den spirende babyen så stress er noe av det verste du kan utsette deg for.

Jeg er nå 12 uker på vei, og har det veldig fint etter en litt slitsom første trimester (ekstrem kvalme og tretthet). Begynner å bli meg selv igjen, samtidig som jeg gleder meg over underet som jeg kjenner i magen!

Jeg ønsker deg riktig lykke til! [:)][:)]
 
Hei Lindus74,

Dårlig sædkvalitet kan være at mannen produserer få celler, sånn som tilfellet er hos dere. Men ofte er det ikke antallet som er problemet men svømmedyktigheten.

Det er mange defekter som kan forekomme i mange grader og kombinasjoner. For oss var det sånn at mannen min hadde litt seigere sædvæske enn vanlig, slik at cellene hadde problemer med å komme seg frem, men akkurat den dagen han skulle levere den prøven som skulle brukes i forsøket var sæden helt fin og normal.
 
Tusen takk for svar. Nyttig å høre noen tips fra andre som har vært igjennom dette tidlgere. Skulle bare ønske at det skjer noe snart. Holder på å bli gal av å vente!
 
Vi fikk også den beskjeden at min samboer hadde dårlig sædkvalitet. Etter masse prøver ble vi henvist til Tromsø. Der fikk all mulig hjelp, et fantastisk team. Etter forsøk nr. 2 kom verdens herligste lille pike til verden i april. Ønsker dere masse lykke til og ikke gi opp! La oss høre hvordan det går.
 
Back
Topp