Sårt

gravidlykke19

Glad i forumet
Okei, 1 uke siden fødsel og fortsatt øm der nede. Når jeg går så føles det ut som jeg blir mer hoven og sår og det er konstant ubehagelig! Jeg ble ikke sydd, men det svir fortsatt når jeg tisser og har nå blitt sår rundt bakdelen også! måtte sjekke i sta og var rød bak der. Er også ubehagelig og sitte..
Skal ta det opp med helsesøster i morgen når hun kommer på hjemmebesøk. Men fler som har/hatt det sånn?

Høres ut sann som jeg hadde det sist:( gikk nesten 1 mnd og følte det slik.. Om du har badekar så sitt der litt 1 gang om dagen med sann sår rensende såpe det hjalp meg veldig, og smøre med zinksalve :p

Høres ut sann som jeg hadde det sist:( gikk nesten 1 mnd og følte det slik.. Om du har badekar så sitt der litt 1 gang om dagen med sann sår rensende såpe det hjalp meg veldig, og smøre med zinksalve :p
Har ikke badekar, og tørr ikke smøre meg der nede :o tørr ikke røre der enda, Hahah !

Grønnsåpevann hjelper veldig - sett deg oppi badekaret (eller en balje) og sitt i minst ti minutter :) er det veldig hovent så kan det lønne seg med litt lunkent vann. Kan også være en ide å prøve å bytte merke på bindet du bruker, vet mange blir bedre av å bytte merke! (Je tåler libresse bedre enn allways, for eksempel - sistnevnte blir alt for klamme!)

Håper det bedrer seg snart :)

Jeg satt også i en balje med grønnsåpevann :) Veldig godt!

Grønnsåpevann hjelper veldig - sett deg oppi badekaret (eller en balje) og sitt i minst ti minutter :) er det veldig hovent så kan det lønne seg med litt lunkent vann. Kan også være en ide å prøve å bytte merke på bindet du bruker, vet mange blir bedre av å bytte merke! (Je tåler libresse bedre enn allways, for eksempel - sistnevnte blir alt for klamme!)

Håper det bedrer seg snart :)
Vanlig grønnsåpe? :)
Jeg klarer ikke bruke noe annet en libresse, men kanskje jeg må prøve og bytte en stund. Det er fryktelig ubehagelig!

Se etter hvordan det ser ut med et speil og lommelykt, så du får sett hvordan det faktisk er der nede.
Man forestiller seg flykræsj, men det ser sjeldent så ille ut som man tror. ;)
Jeg fikk jordmor til å sjekke på sykehuset, og fikk se i speilet.
Når jeg så at det så tilnærmet normalt ut, ba jeg mannen se også, og selv om han ikke hadde så lyst, var han glad han så, for han var redd det aldri skulle bli normalt der nede igjen, og hadde virkelig et helt feil bilde i hodet. ;)
Gjør knipeøvelser selv om det gjør vondt, det fremskynder prosessen.

Du kan legge en klut med (utvannet) grønnsåpe mellom beina en stund før du dusjer, og smøre med olje.
Det lønner seg å ikke la underlivet bli en uoverkommelig skummel greie, selv om det er vondt nå, og uvant.
Det verste som kan skje er at det gjør litt mer vondt i noen sekunder.
Du får ikke gjort noe galt. :)
Skyll godt med svak stråle i dusjen, og utforsk litt der nede, så du blir kjent med hvor det gjør vondt, og hva som er "greia." :)

Du kan bruke Xylocain (fåes kjøpt på apoteket) hvis du vil ha litt smertelindring.
Det er ikke farlig å bruke hverken utenfor eller inni skjeden.
(De bruker det på føden når de skal undersøke åpning om man vil.)

Det blir bedre fortere enn du aner! :)
Prøv å sitte og gå en del, det gjør at det blir mindre hovent fortere.

Edit: Viktig å presisere at du bør bruke medisinsk grønnsåpe. ;)

Last edited:
Er også ganske banka der nede enda, føler meg støl også:hilarious: veldig ubehagelig... Vondt i sette seg og gå...
Også en uke siden og jeg måtte ikke sy noe og ikke fikk jeg ett rift heller...men er nok vanlig... Var øm de andre gangene også en stund, men husket ikke hvor lenge da

Jeg sydde både inni og utenpå, og jeg var tilbake til "normalen" etter ca 6 uker med knipeøvelser. :)

Forrige gang ble jeg også supersår der nede. Men tror deg var pga måtte bruke bind 24/7 i noen uker:arghh: prøv å bytte merke, vet ikke om tena lady er mindre "tette/klamme" ?

Forrige gang ble jeg også supersår der nede. Men tror deg var pga måtte bruke bind 24/7 i noen uker:arghh: prøv å bytte merke, vet ikke om tena lady er mindre "tette/klamme" ?
Tenkte på det i går, og husket da det begynte og gjøre vondt igjen når jeg kom hjem og bare brukte libresse bind, så har skal på apoteket og kjøpe tena i morgen :) så håper jeg det kan funke bedre !

Merker jeg blir øm om jeg går veldig mye feks lang trilletur på asfalt, men kommer seg igjen etter en stund! Tror heller ikke underlivet sitter pris på bruken av bind 24/7...

Back
Topp