Såre pupper, grønnsåpe?

Pucca

Elsker forumet
Jeg har bare fantastisk såre brystvorter, og bebisen min er tre måneder. Jeg har en sprekk i den ene puppen, og et hull der huden rett og slett er borte i den andre. I går var jeg på helsestasjonen på kontroll, og klagde litt. Da sa en av de andre pappaene at da han jobbet med dyr og de hadde såre spener, smurte de grønnsåpe på og så ga det seg etter en uke eller to. Noen med erfaring her? Eller kan jeg bare gyve løs med grønnsåpe på spenene her?emoticon

Kanskje jeg hadde nøyd meg med Spenol, for spener og jur

Din egen melk og la det lufttørke - flere ganger om dagen.
Det gjorde underverker her, var så sår at jeg blødde .... Auch!
Om fortsett å amme, gjerne litt extra. Vet det gjør vondt, men det hjelper masse!

Kan jo å sitte i grønnsåpe bad med underlivet etter fødsel for god rens, så hvorfor ikke?
Ville vel ikke smurt de inn, men hatt de i en balje, hvis du får til det.
Husk grønnsåpe fra apoteket da, og skyll godt før du skal amme igjen

tari skrev:
Kan jo å sitte i grønnsåpe bad med underlivet etter fødsel for god rens, så hvorfor ikke?

Hvordan skal det gå an?
Hehe ..... 

Vil tro det går, ja:) 

(Om du ønsker annet tips gjorde det underverk for meg med purelan og brystskjell. Da blir ikke bh klissete og brystvortene får luft rundt seg. Var tipset jeg fikk på ammeklinikken også)

Legen min anbefalte å legge kesam på (smør godt på det såre)  og dekke til med en sminkepad. Hadde det på i 30 min og vasket godt etterpå. Funket som bare det og kan absolutt anbefales.

Poenget med grønnsåpe er at den renser og er antibakteriell. Men ofte er såre brystvorter nokså rene, så vil tro det egentlig ikke har så mye funksjon (i motsetning hos kyr som sparker møkk og skitt opp på jur). Men brystskjell, enten fra havet eller i silikon gir såret ro samtidig som man kapsler inn enten brystmelken som fungerer godt til sårheling, eller evt salve man bruker. Unngå innlegg av papir mot huden, bruk ull, og lufttørk når du kan. Jeg slet i 4 mnd med to såre brystvorter og kapitulerte til slutt og kjøpte slike skjold i silikon til å bruke under amming. Gikk kun dager før jeg merket bedring. Og han mistet hverken kjenning med puppen eller teknikken selv om jeg i perioder brukte skjold. 

immababy skrev:

tari skrev:

Hvordan skal det gå an?
Hehe ..... 

Er hun heldig har hun hengepupper... ser det for meg... må vel bli liggende da.
Nei fra spøk til alvor, jeg hadde små plastskåler fylt med saltvann eller noe mins jeg å huske som jeg klarte å lirke brystvorten oppi. Var så vidt det ikke rant over.emoticon

Etter to mnd startet jeg med skjold. Først da fikk sårene fred til å gro. :) kunne vridd alle som skremte meg fra å bruke det før!

tari skrev:

immababy skrev:

tari skrev:

Hvordan skal det gå an?
Hehe ..... 

Er hun heldig har hun hengepupper... ser det for meg... må vel bli liggende da.
Nei fra spøk til alvor, jeg hadde små plastskåler fylt med saltvann eller noe mins jeg å huske som jeg klarte å lirke brystvorten oppi. Var så vidt det ikke rant over.emoticon

Ha ha, det har jeg faktiskJeg har enorme pupper, til min store fortvilelse, så skulle nok alltids fått det til. Nei, jeg tror jeg bare må gå rundt med disse sårene. Har prøvd alt mellom himmel og jord (unntatt grønnsåpe), en vakker dag gir det seg vel. Eller så blir gutten et år og jeg slutter å amme og da gir det seg, he he... Men skjønner jo når jeg leste det ene svaret at grønnsåpe mest er for å holde det bakteriefritt, og det er det jo... Takk for svar:)

Med eldstegutten brukte jeg først Purelan, men det syntes jeg bare ble klissete, og det trakk ikke ordentlig inn i huden. Men - så fikk jeg et råd fra søstra mi, som hadde fått et råd av jordmora si, og det var Agrysan pattesalve. (jepp, høres litt voldsomt ut....) Men -genialt! Kremen trekker godt inn, og "skorpene" jeg hadde opparbeidet meg på tuppen av brystvortene forsvant i løpet av kun kort tid. Med minstemann har jeg vært nøye med å smøre brystvortene ofte, og de små skorpene jeg fikk helt i starten er helt borte nå (10 dager etter fødselen). Kan altså anbefales på det varmeste!

http://www.venneslanetthandel.no/productdetails.php?product=472

signelin skrev:
Med eldstegutten brukte jeg først Purelan, men det syntes jeg bare ble klissete, og det trakk ikke ordentlig inn i huden. Men - så fikk jeg et råd fra søstra mi, som hadde fått et råd av jordmora si, og det var Agrysan pattesalve. (jepp, høres litt voldsomt ut....) Men -genialt! Kremen trekker godt inn, og "skorpene" jeg hadde opparbeidet meg på tuppen av brystvortene forsvant i løpet av kun kort tid. Med minstemann har jeg vært nøye med å smøre brystvortene ofte, og de små skorpene jeg fikk helt i starten er helt borte nå (10 dager etter fødselen). Kan altså anbefales på det varmeste!

http://www.venneslanetthandel.no/productdetails.php?product=472

Ha ha, for et navn;) Nå har jeg bestilt, takk for tips!

Back
Topp