Såre brystvorter

nordlysdamen

Forelsket i forumet
Marsipanene 2019
Hei. Den ene brystvorten min er litt innovervendt, som gjør at ungen sliter med å ta den. Noe som igjen fører til at brystvorten blir sår og at den sprekker. Denne mammaen gruer seg hver gang til å amme denne puppen. Flere som har det slik og kan komme med tips? Ungen er tre uker gammel, og jeg hadde håpet på at det skulle være bedre nå. :/

Hei. Den ene brystvorten min er litt innovervendt, som gjør at ungen sliter med å ta den. Noe som igjen fører til at brystvorten blir sår og at den sprekker. Denne mammaen gruer seg hver gang til å amme denne puppen. Flere som har det slik og kan komme med tips? Ungen er tre uker gammel, og jeg hadde håpet på at det skulle være bedre nå. :/
Huff jeg har det slik. En pupp som bare ikke gir seg med sårheten. Bare knappe to uker her da, vil bare dele min fortvilelse.

Holder godt tak i brystet etter han har sugd seg på, og hjelper han med en dytt i nakken så han ikke skal somle, men det er jo fortsatt vondt. Vondt beskriver det egentlig ikke. Som at han biter av med nipplen

Ammeskjold kan hjelpe litt på ved innovervendt nippel. Gir litt lettere for å få tak siden da suger baby på skjolde og ikke må jobbe med å få grep på nippelen. Et annet lite tips er å pumpe/håndmelke litt noen sekunder før slik at det blir litt mer utovervendt og baby kan lettere omfavne brystvorta uten å kave.

Kan vær en ide å bare prøve andre stillinger også på den puppen, se om noen fungerer bedre enn andre? :-)

Går an og prøve med sånn avent niplette før amming også. En duppedings som du kan suge ut nippelen litt. Ellers hjelper skjold bra!:) Jeg brukte skjold litt forrige svangerskapet pga bebis sleit med taket.. Spent på hvordan ammingen går denne gangen med magetrollet!

Går an og prøve med sånn avent niplette før amming også. En duppedings som du kan suge ut nippelen litt. Ellers hjelper skjold bra!:) Jeg brukte skjold litt forrige svangerskapet pga bebis sleit med taket.. Spent på hvordan ammingen går denne gangen med magetrollet!
Må undersøke dette

Faktisk tilbud på apotek1! Bestilt og gleder meg til å prøve! Håper det letter ammetaket på den vonde puppen!

Last edited:
Må undersøke dette

Faktisk tilbud på apotek1! Bestilt og gleder meg til å prøve! Håper det letter ammetaket på den vonde puppen!
Du får gi det er forsøk og komme tilbake om det hjalp!:)

Du får gi det er forsøk og komme tilbake om det hjalp!:)

Ja 520 kr bare for å prøve. Da er man rimelig desperat :arghh: det er jo blitt bedre, men det forteller mest om hvor ille det var for en uke siden.

Ja 520 kr bare for å prøve. Da er man rimelig desperat :arghh: det er jo blitt bedre, men det forteller mest om hvor ille det var for en uke siden.
Uff.. Får håpe det blir bedre altså.. Jeg var så sår med storesøster at jeg ga opp hele amminga....

Uff.. Får håpe det blir bedre altså.. Jeg var så sår med storesøster at jeg ga opp hele amminga....
Er bare ene, var det samme med storesøster. Hun ble delammet, men ikke pga smerter. Skal nok klare å amme litt fra venstre tross smerter, men blir nok mindre enn høyre!

Vis vedlegget 179347rimelig desperat jeg og. Bestilte dette og håper på bedre tider ;)

Den der er også super. kan gi deg flere grunner. Har en pakke i skapet, burde brukt den mer men den er litt ubehagelig i lengden.

Tips: bruk engangsinnlegg utenpå "gitteret" når du er tom for de som hører til - det å skjerme brystvortene for all annen berøring enn babyens munn er en veldig god ide.

Ammeskjold kan hjelpe litt på ved innovervendt nippel. Gir litt lettere for å få tak siden da suger baby på skjolde og ikke må jobbe med å få grep på nippelen. Et annet lite tips er å pumpe/håndmelke litt noen sekunder før slik at det blir litt mer utovervendt og baby kan lettere omfavne brystvorta uten å kave.

Kan vær en ide å bare prøve andre stillinger også på den puppen, se om noen fungerer bedre enn andre? :-)
Har prøvd ammeskjold, men syns det går bedre uten. Håndmelker før jeg lar ungen "angripe" brystet. Jeg prøver forskjellige ammestillinger, men pga sårhet så er jeg redd for å amme allerede før jeg skal gjøre det :( Men som jeg allerede skrev i tidl. Post så har jeg nå bestilt slike brystvorte"gittere" :D

Hadde problemer med såre brystvorter sist, synes det hjalp med å amme i tvillingstilling og med en god, fast ammepute (cozyfix er helt genial!).

Nå har jeg latt være å amme på den vonde puppen i nesten et døgn. Bare pumpet. Himmel og hav for en forskjell når jeg ammet i sted!!!

Nå har jeg latt være å amme på den vonde puppen i nesten et døgn. Bare pumpet. Himmel og hav for en forskjell når jeg ammet i sted!!!
Nå prøver jeg på det samme. Hvor mye mm får du? Jeg fikk ut 90 ml :) Så deilig at brystvorten får slappe av litt :D

Nå prøver jeg på det samme. Hvor mye mm får du? Jeg fikk ut 90 ml :) Så deilig at brystvorten får slappe av litt :D

Full venstre pupp 40-50 ml. Den har mindre kjertelvev enn høyre, som gir litt mer. Han er to uker i dag!

Jeg ble nødt til å pumpe pga lillemann får sonde nå, så helt tilfeldig at jeg gjorde det slik at venstre ble "pumpepupp" og han bare dier fra høyre når han orker. Da jeg la ham til i går var det ikke i nærheten like ømt, og det er ikke vondt med klær utenpå! men jeg fortsetter å ha den som pumpepupp så lenge han får sonde.

Hadde problemer med såre brystvorter sist, synes det hjalp med å amme i tvillingstilling og med en god, fast ammepute (cozyfix er helt genial!).

Tvilling funket veldig bra på sykehuset med storesøster, men fikk det ikke like bra til senere. Har ikke prøvd med broren ennå, syns det var så styrete (venstre side)

Vel, vi sliter fortsatt med såre brystvorter, der den ene har sprukket. Lille har feil sugeteknikk, og uansett hvordan jeg prøver å rette på teknikken, får jeg skeive brystvorter :( Vet ikke hva jeg skal gjøre nå.. Jeg lufter brystene og jeg smører vortene, men ingenting hjelper

Back
Topp