Såre brystvorter

Muuumi

Blir kjent med forumet
Hjelp!!! Sliter med såre brystvorter. Sitter med en brennende følelse i brystknoppen. Litt sprekker og ønsker svært gjerne å amme!!! Må gi litt mme nå til jeg kan røre brystene. Noen tips fra andre taes imot med stoooor takk

Hjelp!!! Sliter med såre brystvorter. Sitter med en brennende følelse i brystknoppen. Litt sprekker og ønsker svært gjerne å amme!!! Må gi litt mme nå til jeg kan røre brystene. Noen tips fra andre taes imot med stoooor takk

Jeg brukte purelan, det hjalp for min del. Har venninner som brukte innlegg med sånn melkeoppsamler (husker ikke hva de heter), da slipper man at innlegget ligger rett på vorta og irriterer. Mener jeg og har lest at ammeskjold kan hjelpe, om man får til det, da er jo ikke babyen rett på brystvorta.

Får håpe det går bedre etterhvert! Men husk å pumpe når du gir mme, så du ikke mister melka di! Da kan du jo evt gi pumpet mm på flaske og :)

Det eneste rådet jeg har er å bite tenna sammen... Det er så vondt når det står på! Tro meg, det blir bedre. Sårene vil gro og brystvortene vil bli herdet.

Lufttørke så ofte som mulig.
Bruk purelan.
Bruk ulike ammestillinger slik at du ikke belaster samme sted på brystvorten hver gang.

Jeg var så nær å gi meg når jenta mi var et par-tre uker. Helt jævlig smerte ved hver amming. Men, det gikk over og nå er det helt smertefritt og uproblematisk å amme

Jeg bet også tennene sammen. Prøvde mye forskjellig, men forble sår. Ble gradvis bedre. Noe som reddet meg i starten var noe som heter mepilex. Fantastisk selvklebebde pustende plaster. Forhindrer at noe kommer borti de såre brystvortene. Jeg klipte den i mindre biter og smurte med purelan under. Finnes en egen laget for amming som heter mepilex transfer, men vanlig mepilex fungerer også :)

Jeg brukte purelan dagen lang og lufttørket en del og bet tennene sammen selv om jeg bare ville grine, det sto på som verst i bare noen dager heldigvis før det ikke gjorde noe vondt lengre:) lykke til!

Det eneste rådet jeg har er å bite tenna sammen... Det er så vondt når det står på! Tro meg, det blir bedre. Sårene vil gro og brystvortene vil bli herdet.

Lufttørke så ofte som mulig.
Bruk purelan.
Bruk ulike ammestillinger slik at du ikke belaster samme sted på brystvorten hver gang.

Jeg var så nær å gi meg når jenta mi var et par-tre uker. Helt jævlig smerte ved hver amming. Men, det gikk over og nå er det helt smertefritt og uproblematisk å amme
Tusen takk:-) jeg skal bite tenna sammen :-)

Nå har jeg tatt ibruk purelan og kjøpt meg albueskjell ( billigere å finne de i sjøen selv) :-) ;-) brukt dette en dag og håper at det blir bra til slutt :-) takk for mange gode råd :-)

Smør vortene med purelan som andre skriver her, men også morsmelk hjelper til å holde det litt fuktig og healer det litt.
Jeg MÅTTE begynne med skjold fordi jeg klarte rett og slett ikke lenger. Det sprakk så ille opp at jeg vil nesten ikke tenke på det en gang.
Kjøp tesilinnlegg på apoteket. :) og husk å være renslig og hygenisk når du tar mye på brystvortene, bakterier kan krype INN i vorta og inn til melkegangen og det vil du ikke. snakker av erfaring.
Lykke til! det blir faktisk bedre :)

Eg var veldigt sår me nr 2. De var så vont å J. Så var det en helsesøster som sa køp simplex øyesalve å smør på. Eg vet det er en øyesalve men de albefalte de på apoteket og:-) de hjalp faktigst eg blev bra på kort tid :-) anbefales

Mange gode tips og råd:-) er nå på dag 13 av ammingen og ting har begynt å bli levbart :-) har brukt albueskjell og purelan :-) tipptopptommelopp :-) fremdeles litt sårt men langt ifra så ille som det var!!! Så hjalp og bite tenna sammen :-)

• Liker
Reactions: Io
Prøvde litt forskjellig, men det som fungerte best var kombinasjonen ammeskjold mens det var som verst og selvklebende plaster kjøpt på apoteket.

Måtte håndmelke ene dagen med kun mme (begynte å blø når jeg skulle pumpe, så ventet med det)

Ellers hørt mye bra om sånne kompresser du får på apoteket

Så interessant!) kan man ta de på brystvorter? De er vel harde :)
De er helt super å ha over brystvortene:-) eneste man kan gjøre er gjerne å ta en neglefil og file helt ytterst langs kantene hvis de er litt skarp. De er helt glatt inni så man henger seg ikke fast heller :-) endelig kan jeg ha klær på meg uten at det gjør vondt :-) :-)

Glemte å si at man får kjøpt disse i 2pk på apoteket. Er litt dyr så hvis man kan finne i sjøen selv så går jo det også :-)

Jeg hadde såre brystvorter i 8 uker med 1.mann. Prøvde alt fra å bytte ammestilling til lufttørking, purelan og til og med kålblader! Fikk tisllutt råd om å bruke bakteriedrepende krem (brulidine) etter hver amming, det hjalp etter et døgn med intens smøring. På ammepoliklinikken tok de en bakt som viste oppvekst av bakterier som var grunnen til at det ikke grodde. Slapp antibiotikakur fordi brulidine hjalp.

Jeg hadde såre brystvorter i 8 uker med 1.mann. Prøvde alt fra å bytte ammestilling til lufttørking, purelan og til og med kålblader! Fikk tisllutt råd om å bruke bakteriedrepende krem (brulidine) etter hver amming, det hjalp etter et døgn med intens smøring. På ammepoliklinikken tok de en bakt som viste oppvekst av bakterier som var grunnen til at det ikke grodde. Slapp antibiotikakur fordi brulidine hjalp.
Akkurat samme her! 8 uker ned åpne sår. Det som funket var brudilin :)

Back
Topp