Såre brystvorter ved amming

Smooshkin

Glad i forumet
Etter eg fødte gutten min for 4,5 år siden så blei eg så sår på brystvortene at eg rett og slett måtte droppe amminga! Eg prøvde å smørre med ein brystvorte krem eg fekk på sjukehuset, men vart ikkje noko bedre. Var så vondt! Prøvde å pumpe meg men det var like vond som å amme, og det kom blod i melka!

Sidan eg mislykkast så med amminga, så er dette eg tenkjer mykje på. Den dagen eg fødar på nytt så vil eg verkeleg få til amminga og vete akkurat kva eg kan gjera for å førebygga såre brystvorter, og ikkje la det gå så langt som sist!

Så det eg ønskjer av dere er å få gode råd og tips mot såre brystvorter! Og kva som er lurt å gjera for å få sårebrystvorter til å bli bra i gjen???

bruk brystskjold den første perioden. hadde samme problemer som deg og det gjorde susen[:)]

Lufttørke etter hver amming, ligg gjerne uten bh om natten så det får tørke! Smør på med en salve som heter unguntum M, funka som bare det her! Gikk så langt at jeg blødde fra inni engang jeg også, og da det skjedde så håndmelka jeg i 2 dager, da kommer det ikke noe blod, og leger seg selv! Immelomtiden der fikk lillesøster det jeg fikk håndmelka ut, og ga på flaske, pluss at jeg pumpa jo på en siden siden den ikke var like sår! På dagtid når jeg var borte så brukte jeg både engangsinnlegg og ullinnlegg ovenpå igjen, smurte en liten flekk i engangsinnlegget med den salvnen jeg nevnte så ikke det skulle henge seg fast..

Det funka supert her og amma i 9 mnd [:)]

De fleste får såre brystvorter en eller flere ganger i løpet av ammeåerioden, det er helt vanlig.. Bruk en god krem (anbefaler Purelan), og la brystvortene få lufttørke iblant. Behandle puppene fint og ikke la babyen bruke deg som smokk..

jeg hadde blødende sår på brystvorten i 9 uker! Det som kurerte det;

Tok vanlig libresse truseinnlegg innerst mot puppen, ammeinnlegg ytterst.. (truseinnlegget hang IKKE igjen i såret noe som alle typer ammeinnlegg gjorde) Så brukte jeg simplex øyesalve på sårene..

Da grodde det! [:)]

Det jeg pleier å anbefale er:
  1. Sørg for at babyen har RIKTIG sugetak, hvis babyen har det, er det mindre sjangse for at du blir sår.
  2. Lufttørke etter hver amming
  3. Smør med unguentum M om du begynner å merke antydningen til å bli sår. En av få salver som ikke må vaskes av etter amming, fordi det ikke er farlig for babyen.
  4. Dersom du blir skikkelig sår, så er det en annen salve du kan smøre på (husker ikke i skrivende stund, men kan sjekke når jeg skal på jobb i kveld, hva den heter)
  5. De beste ammeinnleggene (egen erfaring) er Medela sine. De er hygienisk pakket i separate poser, og fester seg ikke til brystvortene.
  6. Dersom du har åpne sår som væsker og fester seg til ammeinnleggene, klem ut litt melk før du tar av ammeinnlegget, så river du ikke opp sårene mer når du løsner dem.
  7. Dersom du skal bruke ull ammeinnlegg, sørg for å kokvaske dem daglig, hvis ikke kan du få en helt haug med bakterier i eventuelle sår.

jeg prøvde det ene og det andre med første.. var såååå sår.
ikke funka det med kremer,skjold,lufting +++

men denne gangen dyppet jeg puppene i eget kokt saltvann..FANTSTISK!!!!!!!
sårene jeg hadde grodde på null time og ammingen var en lek!
test det ut!

Back
Topp