Såre brystvorter / Pumping

chaavik

Nybegynner
Hei. Jeg har et par spørsmål:
Har en datter på 3,5 uke, og er godt igang med amming. Produserer rikelig med melk, og tror ikke de blir tømt hver gang. Hun spiser ganske jevnt (hver 2-3 time), med noe unntak. Bør jeg pumpe brystene tomme? Vil ikke da produksjonen også øke? I forhold til pumping generelt (for å kunne få avlasting til mating osv), når bør man pumpe?

I starten av amming var (selvsagt) brystvortene veldig såre. Så ble det etterhvert bedre, og sårene forsvant. Nå sliter jeg med at hun "gnager" på tuppen, spesielt på den ene puppen. Resultatet er at tuppen blir helt hvit (etter amming), og de/den blir igjen sår/øm. Hva kan jeg gjøre?

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei!

Nei, du bør ikke pumpe dem tomme men la babyen la brystene få vite hvor mye melk hun trenger.. Hvis du pumper dem tomme kommer du som du sier, til å produsere mer.. Det som er viktig er at barnet får spise seg ferdig på ett bryst før du skifter over til det andre. Dvs at du lar henne die til hun slipper på det ene brystet, tar henne opp for å rape/ha en liten pause, legger til på samme bryst en gang til og lar henne die til hun ikke vil ha mer, så kan du evt legge henne over på det andre litt til slutt- hvis det første kjennes helt mykt ut. Ved neste måltid så begynner du med det andre brystet og gjør på samme måte.

Vil du lese gjennom ammehjelpens artikkel om Raynaulds fenomen og se om du kjenner deg igjen i det som står der? Kan det være det du har? http://ammehjelpen.no/artikkel/89/hvite-brystknopper-raynauds-fenomen

Hvis det kun er på ene siden hun "gnager" så bør du prøve å legge henne til i tvillingstilling på den siden for å se om hun gjør det samme hvis hun ligger i den stillingen. Det kan også være at du har kraftigere utdrivning på det brystet slik at hun "gnager" for å prøve å klemme igjen så det ikke kommer så mye melk på en gang. Les artikkelen vår om overproduksjon og se om du kjenner deg igjen i noe der. Dette kan nemlig være årsak til at brystknoppene forblir såre over tid: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Ang pumping så er det lurt å pumpe ca en times tid etter et måltid, da er det stort sett en god stund til neste gang barnet skal ha mat slik at du har produsert mesteparten av melkemengden igjen.

Hører fra deg når du har fått lest litt på dette :)

Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg

Hei igjen

Hun skal sjelden ha mer enn ett bryst pr måltid.
Har nok ikke det syndromet - ikke noe blått her. Men tuppen blir sår. Mistenker mer feil teknikk hos meg/henne. Sårheten kommer mest fram mot slutten av måltid, når det suges mye uten å svelge.

Mente ikke at sårheten kommer på 1 side av puppen, men kommer stort sett på venstre pupp (ikke høyre). Tror jeg har en del mindre melk i venstre

Kan jo legge til at hun sjelden slipper puppen selv, hun blir liggende å suge/kose. Av og til vanskelig å vite når jeg kan koble fra - blir kanskje ekstra sårt pga dette. Kanskje jeg må koble fra før og heller bytte pupp.. Men da tenker jeg hun ikke får nok ettermelk, og at jeg kanskje bytter før puppen evt er tilstrekkelig tom?

Hei igjen :)

Prøv å legge til i tvillingstilling på det venstre brystet og se om det er annerledes. Og ta henne av brystet når du merker at hun svelger sjeldnere og legg henne til på ny så hun ikke får ligge med et dårligere dietak, mot slutten av måltidet er det en del som slipper seg litt av brystet slik at de suger på tuppen og da blir du sår. Hvis hun fortsatt ikke svelger etter at du legger til på ny så tilbyr du det andre brystet.

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Takk for tips Ikke helt stø på tvillinggrep, bare prøvd 1 gang uten hell. Ble aldri vist det på barsel :(
Noen tips? Tenker da mest på hvordan hun skal ligge plassert med hode/munn/nese for å få rett tak..?

Hei!

Når du skal legge til i tvillingstilling er det viktig at du bygger godt opp under babyen slik at hun ligger helt i høyde med brystknoppen. Ofte må man ha to sofaputer på hver side av seg, en på midten og så ammeputen på toppen. Mange tar seg ikke tid til å rigge seg ordentlig til og så blir ammestunden anstrengende. Når du har rigget deg opp til riktig høyde så legger du babyen med bena bakover mot sofaryggen og magen inn mot siden din. Hold henne rundt øverste del av skuldrene og nakken-IKKE hold på bakhodet- babyer har en refleks på bakhodet så hvis man holder der så vil de spenne hodet sitt bakover og bort fra brystet. Så hold rundt skuldre/nakke. Pass på at nesen til babyen er omtrent på linje med brystknoppen. Så tar du den andre hånden og legger som en U under brystet slik at du får undersiden av brystet midt mellom tommel og pekefinger, da er det lett å klemme brystet litt sammen slik at det blir formet på en måte som er lett for babyen å gape over. Tenk på det som at du skal spise en hamburger, da vil du holde hamburgeren slik at den er paralell med munnen din, ikke på tvers. Og så vil du gape høyt, bøye hodet ditt litt bakover og "angripe" hamburgeren fra undersiden ved at du legger undersiden av hamburgeren på underkjeven din og gaper over den. Dersom du prøver å bite av ved å ta den vannrett inn i munnen så får du bare gapt over litt av den. Akkurat sånn skal babyen ta brystet. Når du holder under brystet og klemmer det lett sammen så legger du undersiden av brystet på babyens underkjeve når hun gaper og lar henne gape over brystknoppen litt sånn fra undersiden- som om det var en hamburger. Dette er en treningssak, bare øv dere så kommer det til å gå lettere og lettere etterhvert, helt til du ikke engang tenker over at du gjør det :)

Det er viktig at babyen ligger helt på siden slik at hun ikke må snu på hodet for å ta brystet, det er ganske mye vanskeligere å svelge når man har hodet til siden- bare prøv selv! :)

Ammehjelper Ingebjørg :)

Har kjent litt og lest litt mer, og mistenker du kan ha rett om Reynauds (virker som det bare er på venstre da - er det mulig?). Litt "krampe", ig de blir hvite. Hva har du best erfaring med som behandling? Er jo mange tips der - antar man ikke skal bruke alle.. Er det noe som går over?

Hei!
Det pleier å bli bedre med tiden. Det kan komme på ett bryst eller på begge. Har du vært mer sår eller hatt infeksjon i det venstre brystet? Raynauds kan komme etter infeksjon. Prøv å trykke noe varmt, feks en av ammehjelpens varmeputer eller tilsvarende liten varmepute, hardt mot brystknoppen før du begynner å amme på den siden. Mens barnet dier så legger du varmeputen over på det andre brystet, når barnet er ferdig tar du varmeputen på det venstre brystet igjen og trykker den mot brystknoppen så snart barnet slipper taket. Det er individuelt hva som hjelper så det er egentlig bare å prøve seg frem i forhold til det som står på nettsiden vår. Dersom det blir veldig smertefullt så går det an å medisinere. Hvis det blir nødvendig så går du til fastlegen og sier hun må ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming på tlf 23075400 og forhøre seg hvilke medisiner det er og hvilken dose. De svarer på telefonen hver dag i kontortid :)

Masse lykke til :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Back
Topp