Såre brystknopper

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Jeg sliter med såre brystvorter uten å finne ut helt hvorfor... Det er mitt andre barn som jeg fullammer. Min førstefødte var jeg sår med den første måneden pga feil sugeteknikk (svak og liten, gikk seg til når han ble litt sterkere). Når det var grodd var det ingen problemer. Denne gangen var jeg også sår i begynnelsen, 4 uker før det grodde da jeg begynte å bruke albueskjell i bhen. Så var alt fint en måneds tid, før det var tilbake igjen. Hun er nå over 3 mnd gammel og jeg er konstant sår fremdeles. Litt bedre om jeg bruker albueskjellene, uten de er det blødende sår. Jeg klarer ikke finne ut hvorfor jeg blir sår. Hun ligger mage mot mage, tett inntil, nesten hele areola inni munnen, begge leppene utover, brystvorten er rund etterpå. Har vært til lege for å sjekke infeksjon og sopp men det er det ikke. Bruker innlegg av ull eller silke.


Sent from my iPad using BV Forum
 
Hei!
Dette hørtes ikke godt ut!
Hvordan har legen sjekket om det er sopp eller bakteriell infeksjon? Har det blitt tatt en bakteriologisk prøve fra brystknoppene dine? Det gjøres ved at en lang Q-tips rulles over brystknoppene og sendes til dyrkning på sykehuset. Har du smerter utenom amming og hvis du har det hvordan kjennes det ut og når kommer de? Er det feks like etter at du er ferdig? Varer det lenge?

Har babyen blitt sjekket for kort tungebånd?

Håper du svarer meg raskt så vi kan finne ut av dette så fort som mulig :)

Mvh
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Hun ba meg klemme ut melk på q-tipsen, og sendte det til dyrkning. Fikk beskjed om å smøre på canesten. Sluttet da prøvene var normale.

Har ikke smerter utenom amming, kun i selve brystvortene etter amming hvis det er veldig sårt. Når det er som værst så er det vondt innover i brystet mens jeg ammer.

Baby har ikke kort tungebånd.

Jeg får det til å gå over dersom de får være i fred noen timer mellom ammingene, hvis jeg har på skjold eller lufttørker. Hvis babyen vil ha mat hver time en periode på dagen så er det sårt igjen.



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Dette høres ut til å være infeksjon, en soppinfeksjon vil ikke gi utslag på prøven så det skal man behandle ut fra symptomer. Merket du noen forskjell når du smurte med Canesten?

Når det er sårt over lang tid og du forteller om disse smertene innover i brystene under amming så er det symptomer på blant annet sopp. Jeg ville gått tilbake til legen med dette og bedt legen ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming på tlf 23075400, de vil helst at lege/helsesøster ringer mens mor er tilstede for de har som regel mange spørsmål til mor. Du kan ikke ringe dem selv, de er en tjeneste for helsepersonell.
 
Dette høres ut til å være infeksjon, en soppinfeksjon vil ikke gi utslag på prøven så det skal man behandle ut fra symptomer. Merket du noen forskjell når du smurte med Canesten?

Når det er sårt over lang tid og du forteller om disse smertene innover i brystene under amming så er det symptomer på blant annet sopp. Jeg ville gått tilbake til legen med dette og bedt legen ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming på tlf 23075400, de vil helst at lege/helsesøster ringer mens mor er tilstede for de har som regel mange spørsmål til mor. Du kan ikke ringe dem selv, de er en tjeneste for helsepersonell.
Men vil en soppinfeksjon bli bedre ved bruk av skjell? For i dag har det ikke vært vondt å amme... Så fort jeg ikke har skjellene i bhen blir det sårt...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det at det blir så fort sårt er et infeksjonssymptom. Det kan lindre med tiltak for å avlaste brystknoppene selv om det er infeksjon men du blir fort sår igjen ved amming. Det skal ikke være sånn som du har det nå. Anbefalingen fra nasjonal kompetansetjeneste for amming er at dersom mor har symptomer og det ikke er oppvekst av bakterier så skal man behandle både mor og barn for sopp så jeg tenker at dette er noe legen må sjekke ordentlig.

Er det sånn at du blir helt fin dersom du bruker skjellene hele tiden?

Hvordan er vektøkningen til babyen? Hvordan "oppfører" hun seg ved brystet? Dier hun rolig eller er hun urolig? Er hun rolig gjennom hele måltidet eller ser du noen endring i oppførsel gjennom ammingen?
 
Nei er sår hele tiden, bare ikke så ille med skjell.

Vektøkning er bra.

Hun vil ikke ta brystet med mindre jeg står og vugger samtidig. Når utdrivningsrefleksen er i gang kan jeg som regel sette meg. Hun dier greit da resten av måltidet. Dersom hun er i godt humør kan hun ta puppen om jeg sitter, men klager og vrir seg først. På natten er ikke dette noe problem, drikker i halvsøvne.



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Dette er veldig suspekt med tanke på infeksjon. Dersom det er lenge siden du tok bakterieprøve av brystknoppene så må du ta en ny, hvis det er ganske nylig så må du gå til legen og få behandling for soppinfeksjon. Jeg mener legen din må ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming for dette er ikke vanlig.

Jeg spurte om oppførsel ved brystet for dersom mor har overproduksjon så er langvarig sårhet et av problemene som kan oppstå. Les artikkelen vår og se om det er noe du kjenner deg igjen i: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Ingebjørg
 
Takk. skal til legen i morgen. Ikke lenge siden prøven ble tatt. Men den var negativ så jeg sluttet med canesten etter bare tre dager. Det er absolutt ikke overproduksjon ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gikk det fint hos legen?
Canesten må du bruke i mye mer enn 3 dager før du blir kvitt en evt soppinfeksjon. Og som jeg skrev så er det uhyre sjelden at det blir oppvekst av sopp i prøvene så det skal behandles ut fra symptomer. Barnet ditt MÅ ha behandling, hvis ikke er det helt nytteløst å behandle deg.
 
Legen mente det var svært liten sjanse for at vi har sopp. Dersom jeg har sopp er det rart om ikke babyen har sopp, fordi det er så smittsomt - og det er ingen tegn/symptomer på sopp i hennes munn. Det pleier å være lett å se hvis det er, så legen ville ikke gi henne noe. Nye prøver er tatt av både meg og babyen så skal hun ringe meg. Hun sa at det gjorde ikke noe om jeg smurte på canesten enten jeg har sopp eller ikke, men det blir mye mer sårt når jeg smører på. Kompetansesenter for amming tok ikke telefonen da hun ringte dit.

Jeg merker at jeg er helt fin uten smerter innimellom - jo oftere jeg ammer, jo mer sår blir jeg.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Håper legen forsøker å ringe nasjonal kompetansesenter for amming igjen for det skal ikke være slik som du har det nå.
Jeg ser at du skriver at barnets tunge er undersøkt for kort tungebånd. Mange sier at det ikke er kort dersom tungen ikke er hjerteformet men det kan den godt være.Se i barnets munn når hun gråter og se hvor høyt opp hun løfter tungen da. Tungen skal kunne løftes mer enn halvveis opp i ganen under gråt. Har hun tungespiss eller er tungen flat foran? Stikker hun tungen utenfor underleppen?
 
Stikker tungen langt ut. Løfter den ikke i det hele tatt når hun gråter - er ikke det bare hos nyfødte de gjør det?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp