Såre bryster

Ecinnaj

Gift med forumet
Oktoberskatter 2014
Hvor lenge hadde dere såre/ømme bryster?

Hva hjalp best for å lindre?

Har prøvd purelan og bepathen.

De første ukene. Helt forferdelig vondt! Kan fremdeles bli litt sår innimellom, etter hyppig amming. Men det er langt fra så ille som i starten. Anbefaler absolutt simplex øyesalve! Gjorde underverker her. I tillegg til lufttørking og variasjon i ammestilling. Hold ut! :)

Et par uker :)
Her smurte jeg med purelan konstant i starten og lufttørket mye, og vasket med asan såpe i dusjen :)

i fem uker...åpne sprekker da. prøvde alt! hjalp først når jeg brukte brulidin salve

Hadde en litt dårlig start og fikk ganske store sår. Det tok nesten 2 mnd før det grodde :confused:
Jeg prøvde purelan, morsmelk, lufttørking og saltvannsoppløsning. Ikke noe av det som fikk det til å gå over, til slutt bare gikk det over av seg selv. Men det jeg syns funket best var saltvannsoppløsning.

Var sår 4-5 uker, viste seg å være sopp! Så her var det purelan og canesten som funket. Hadde også god virkning av albueskjell :)

Jeg ble veldig sår. Måtte smøre konstant med purelan, men følte ikke alltid at det hjalp noe særlig..

Hvor lenge hadde dere såre/ømme bryster?

Hva hjalp best for å lindre?

Har prøvd purelan og bepathen.
Første 1-2 ukene. Aldri brukt annet enn morsmelk og lufttørking på brystvortene samt ammeinnlegg av ull. Med engangsinleggene følte jeg det ble mer sårt. Brukte også avent melkeoppsamler kitt når det ble veldig sårt ( den med luftehull), den hjalp veldig:)

Pass på at barnet ditt har riktig sugeteknikk, de aller fleste såre knopper kommer av feil sugeteknikk. Pass på at barnet har mye av areola i munnen, og gaper høyt før du hekter på. Klem ut noen dråper melk etter ammingen å la det lufttørke, eventuelt bruke purelan :)

For meg tok det 6-7 uker før amming og sårhet var bra. Prøvde alt fra kun lufttørking til utallige salver. Det eneste som funket for meg var ammesalve fra Lykkelig som liten.

Var sår 4-5 uker, viste seg å være sopp! Så her var det purelan og canesten som funket. Hadde også god virkning av albueskjell :)
Vi har også fått sopp i hus dessverre. Hva gjorde du for å bli kvitt det? Jeg bruker en oppklipt gassklut inni engangs ammeinnlegg fra natusan. Kaster og skifter etter hver amming. Medisin på lille og canesten på meg, men sårheten blir ikke så mye bedre syns jeg. Brukte du noe over puppene på natta?

Back
Topp