Sår i valkene på halsen

Bkno0816962

Flørter med forumet
Lille jenta mi er skikkelig sår under halsen. Helt ill rød :/ Har slitt med det egentlig hele tiden, men ikke vært så ille som nå. Vasker henne å bruker talkum der flere ganger for dagen, noen ganger er det helt bra men kommer fort tilbake igjen. Når jeg stellte henne i stad var ho så sår der at det kom litt blod på kluten! Det må jo være fryktelig sårt for ho! Noen tips til hva jeg kan bruke? Vil ikke bruke sinksalve da man må "gni" litt for å få det bort, selv med olje og det kan ikke være særlig behagelig. Har en salve som heter brulidine(?) en antibiotikasalve, men vet ikke om den kan brukes til det.
 
Har slitt med det samme og brukt vekselsvis talkum og bephanten

Hadde ikke brukt antibiotikaen på dette.

(dog, nå er vi over på kortison på noe av det da. Det er dog på flekker og prikker i utkanten, ikke selve det som også her ble så sårt at det blødde.)

Og smikker, bytter ofte
 
Vask forsiktig med rent vann og tørk godt, har brukt hårføner på mellomste for å tørke. Blir det ikke bra kan det være sopp også, da kan du smøre 2-3 ganger om dagen med canesten.
 
Vi bruker olje i vannet som vi "smører" med der - og tørker forsiktig med mykt papir (fra apoteket).
Håper det gror fort :)
 
Her har vi slitt med det samme i ca 3 mnd helt til jeg prøvde litt kokosolje. Tro det eller ei, men etter to kvelder med dette (etter vask med vann og grundig tørk selvfølgelig) så er hun så og si helt fin
 
Bephanten og talkum har også vært brukt her, forsvant nesten med en gang :)
 
Noah har også slitt med det og det kom sopp i det. Men jo har vekslet litt mellom kaldpresset jojobaolje (tar sopp) og bepanthen. Nå når han ligger mer på magen har det fått luftet seg masse og er omtrent borte :)
 
Aldri antibiotika salve på noe som ikke er betent/infisert! :) det fremmer ikke heling, fjerner bakterier og noen må vi ha for effektiv tilheling (så lenge såret ikke er betent! :) )
Ville prøbf mef Bephanten og talkum, og tørket godt ved hvert bleieskift eller gulping :) (tørke som klapping ikke gnikking :) )
 
Jeg vasker (med olje) og tørker (ikke gnikker) 2-3 ganger om dagen, og tørker etter gulp.

Er par ganger med kortison på det som så ut til å utvikle seg i retning eksem, og alt ser mye bedre ut nå, heldogvis. Får vi hel hud er det så mye lettere å holde det bra, sår hud tåler mye mindre før den blir enda sårere
 
Pass på at det er tørt der, og ikke overdriv smøring! Når det blir bra, så ikke smør på mer. Har slitt med at det er rødt vi også, men så lenge det holdes tørt og rent så går det bra :) har smurt på sinksalve et par ganger da det har blitt ille/sår...
 
Her fikk lille det også forrige uke. Ble skikkelig ille og luktet surt og var grønt. Tok på potetmel som hun gikk med et pr timer, før jeg brukte bephanten på kvelden. Neste morgen var det borte. Potetmel funker mye bedre enn talkum.
 
Last edited:
Potetmel hjalp da hun blødde. Men det ble ikke bra, men det hjalp mye.
 
Her hadde jeg store problemer med rødhet som blei sårt og lukta værk under armene og rundt halsen. Det hjalp veldig å kun vaske med vann, og prøve å holde oljen unna akkurat desse områdene.

Jo mer olje og "seigt", jo vanskligere å holde tørt og fint.

(Vasker med vann først, så heller jeg litt olje i badevannet som jeg gnir godt inn på armer, bein, mage, rygg og føtter.)
 
Lille her er også rød rundt halsen og under armene. Jeg vasker forsiktig med vann på myke engangskluter og klapper tørt. Og skifter body og smekke om de blir våte. Ser det blir bedre av seg selv etter hvert, uten å bruke noe.
 
Back
Topp