Sår i underlivet (detaljert)

~Bolleiovnen~

Forelsket i forumet
Hei! Jeg har gått med urinveisinfeksjon en stund og fikk det påvist hos lege for litt under en uke siden. Er på slutten av den nå.

Jeg sliter også med det jeg trudde var utflod, men lest det kan ha med pH verdier i underlivet osv? Noen som vil ta seg tid til å forklare? :)

Oppå det hele så har jeg fått noen vanvittig såre lepper der nede. Det er vondt å både ligge, sitte, stå og gå (og vanvittig vondt å tørke seg etter dobesøk :o ) :/

Jeg vet ikke hva av det som kan henge sammen og ikke. Jeg har alltid gått med truseinlegg, grunnet veldig uregelmessig mens som plutselig kommer, og nå pga utfloden. Er i 1. Trimister (ett sted mellom 7 og 11 uker). Noen med noen erfaringer som vil fortelle litt? Gjerne komme med forslag til kremer eller lignende som som man kan bruke 1. Trimister i forhold til sårheten. Den som irriterer mest :/
Beklager kaotisk innlegg.
Takk på forhånd :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hei! Jeg har gått med urinveisinfeksjon en stund og fikk det påvist hos lege for litt under en uke siden. Er på slutten av den nå.

Jeg sliter også med det jeg trudde var utflod, men lest det kan ha med pH verdier i underlivet osv? Noen som vil ta seg tid til å forklare? :)

Oppå det hele så har jeg fått noen vanvittig såre lepper der nede. Det er vondt å både ligge, sitte, stå og gå (og vanvittig vondt å tørke seg etter dobesøk :eek: ) :/

Jeg vet ikke hva av det som kan henge sammen og ikke. Jeg har alltid gått med truseinlegg, grunnet veldig uregelmessig mens som plutselig kommer, og nå pga utfloden. Er i 1. Trimister (ett sted mellom 7 og 11 uker). Noen med noen erfaringer som vil fortelle litt? Gjerne komme med forslag til kremer eller lignende som som man kan bruke 1. Trimister i forhold til sårheten. Den som irriterer mest :/
Beklager kaotisk innlegg.
Takk på forhånd :)

For sårhet kan du jo bruka da samma så me bruke t våre søte små. Her i huset e da Bepanthen, funke kjempegodt :)
Håpe du snart blir bra igjen :)

For sårhet kan du jo bruka da samma så me bruke t våre søte små. Her i huset e da Bepanthen, funke kjempegodt :)
Håpe du snart blir bra igjen :)
Hadde tanken på å tenke "baby". Men, ikke så lett når jeg ikke har erfaring enda selv. Er det butikkvare eller apotekvare? :)

Hvis du er sår så frarådes bruk av truseinnlegg og truser. Man skal helst gå uten undertøy. Og gjerne i skjørt eller kjole.
Og ikke bruk tøymykner på undertøy. Det irriterer og er ikke nødvendig.
Hvis du må bruke truseinnlegg så ikke bruk det om natta. La stumpen få ligge uten truse og truseinnlegg over natta.
Smør gjerne en zinksalve på leppene om mårran, så smører du etter noen timer igjen. (alt etter kor ofte du e på do). Da svir det ikke så infernalsk.
Du kan også bruke olje i vann (eller apotekets grønnsåpe) og sett underlivet i en balje. Ikke tørk etterpå, la det få lufttørke. Det smører og lindrer.

Hadde tanken på å tenke "baby". Men, ikke så lett når jeg ikke har erfaring enda selv. Er det butikkvare eller apotekvare? :)

Bepanthen e apotekvare UTEN resept. Her har me brukt da på alt frå munnsår(smokkutslett) til sårt underliv hos store og små ;)

Under svangerskap forandres ph-verdien nedentil så bruk mild såpe/olje ved vask av underliv.
Du kan smøre yoghurt naturell i underlivet for å lindre utfloden/gjenopprette surheten.
Eventuelt kan du spørre på apotek om stikkpille.

Anbefaler også bepanthen :)

Høres ikke noe godt ut :(

Kan ikke fått sopp da? av antibiotika f.eks?
Det er det absolutt ikke! Skjønner de små reagerer når de er såre:/

Når jeg tok det opp, trudde jeg det var sopp fra før. Men, når hu fant ut av uvi'en så trudde hu jeg var sår pga den. Så fått beskjed om å kontakte hu igjen litt etter antibiotika kuren om det ikke blir bedre. Den kremen hu pleier å anbefale såvidt jeg skjønte, skal man helst ikke bruke 1. Trimister :/ derfor hu vil vente å se om det gir seg.

Har du brukt antibiotika pga urinveisinfeksjonen?
Isåfall kan du kjøpe canesten med 5/6 vagitorier og krem.
I tillegg til det kan du gjerne bruke en god fuktighetskrem eller stellekrem hver kveld der nede, samme som på babyer er er godt forslag :)

Du er sår i underlivet, du har ikke sår?
Da kan du jo se på sykdommer som feks vaginitt, vulvitt, vestibulitt osv.

Du er sår i underlivet, du har ikke sår?
Da kan du jo se på sykdommer som feks vaginitt, vulvitt, vestibulitt osv.
Jeg er sår på leppene, men har sår innimellom og ved inngangen om du skjønner. Er pga de såra jeg tok det opp hos lege, og da trudde hu først sopp, så trudde hu det var pga uvi. De sårene tar jeg nok opp med legen igjen, om det ikke har begynt å bedre seg en liten stund etter kuren, men sårheten på leppene er så irriterte og ubehagelige at jeg vil finne noe for å bedre det. Prøver ut noe salve for baby tenker jeg :) skal sjekke ut de sykdommene, takk :)

Mistenker sopp... Da det.kan bli veldig sårt :-(

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Jeg er sår på leppene, men har sår innimellom og ved inngangen om du skjønner. Er pga de såra jeg tok det opp hos lege, og da trudde hu først sopp, så trudde hu det var pga uvi. De sårene tar jeg nok opp med legen igjen, om det ikke har begynt å bedre seg en liten stund etter kuren, men sårheten på leppene er så irriterte og ubehagelige at jeg vil finne noe for å bedre det. Prøver ut noe salve for baby tenker jeg :) skal sjekke ut de sykdommene, takk :)

Ja prøv ut noe salve.
Man kan ha kroniske soppinfeksjoner i huden som ikke nødvendigvis ser ut som vanlig sopp, og som gir små sår og rifter i huden.
Nå skal ikke gravide bruke kremer med kortison i utgangspunktet, men snakk med legen din om dactacort og om den kan være trygg i noen få dager. Den tar både sopp og sår. Den er i alle fall grei å bruke i 3. trimester i korte perioder.
Hvis dette vedvarer til etter graviditeten, kan du prøve betnovat med chinoform.

Jeg vil anbefale deg å prøve Multi Gyn Actigel. Fåes kjøpt reseptfritt på apotek, og jeg synes den lindrer godt ved svie/sår/kløe i underlivet. Lykke til, og god bedring! :)

Kjøp en stor boks med yoghurt naturell. Smør på et tykt lag og la det sitte i 5 min og skyld av med lunka vann. Det lindrer veldig og normaliserer ph-floraen down there igjen:) Er forferdelig vondt med sopp. Da jeg var yngre blei jeg selv helt hudløs..aua.

Back
Topp