Sår brystknopp - igjen!

Eplejus

Forelsket i forumet
Junilykke 2020 ♡
Har klart å få en sprekk rundt hele den ene knoppen som har vedvart i rundt en uke nå. Det gjør kjempevondt når mini suger, særlig med det samme, og jeg gruer meg til hver gang det er den puppen «sin tur». Håpet jeg var ferdig med sårhet. Antar det har kommet pga dårlig sugetak om natta når jeg halvsover og ikke følger særlig med. Men hvordan får jeg det til å gro? Kan jeg amme bare på en side og melke den såre puppen? Redd for at det blir for lite melk til mini på bare en pupp. Noen som har råd? Har så lite lyst å gå til legen hvis det kan ordnes på egenhånd.

Sniker litt jeg. Da jeg var sår med sønnen min pumpet jeg den puppen til den var grodd, etter anbefaling fra sykehuset. Bedre det enn at man får infeksjon eller noe. Brukte også de kompressene som nevnes over, og «kopper» inne i bhen, så såret ikke ble irritert av klær. Lykke til!

Hadde ekstremt såre brystknopper i starten. Gråt hver gang jeg ammet og blødde. Fikk også tips om å avlaste med pumping til det forsvant, og smøre med brulidine. Holde det rent. Ikke bruk purelan når det er åpent sår, det gir grobunn for bakterier. Ble bedre på et døgn og forsvant helt etter noen dager :)

Edit: og forresten, multimam kompresser gir også grobunn for bakterier når du har åpent sår.

Edit 2: og dersom du skal amme mens du bruker brulidine må du vaske det bort først :)

Stemmer på svaret over her. Brulidin er luksus til såre brystvorter. Det er jo f.eks salven som anbefales til brennkopper.

Simplex øyesalve innimellom slagene.

Back
Topp