Sår bak, og sovne seint om kvelden.

Hari 86

Blir kjent med forumet
Hei.
Jentå mi e 18 mnd, og sår i baken heile tia. Smører med zinksalve eller inotyol.
Sjifter bæsjebleie med ein gong. Dei siste vekene har det dukka opp nupper/små prikkar i baken.
Trudde ikkje det var vanlig med sår bak over lang tid. Går det øve av seg sjøl eller går det an å gjer någe?
Skal på kontroll på helsestasjonen i mårå, samboaren min går. Eg må på jobb. Han vill ikkje spør der om den såre baken.
Han meine me gjer nok pga me bruke salve. Seie han ikkje stole på helsepersonell:mad:.....

Slite og med at hu bruke lang tid på å sovne om kvelden, opp mot 1 t. Ein av oss sitte på rommet t hu har sovna, viss ikkje blir det grining.
Dette vil han heller ikkje ta opp md helsestasjonen.......... Han meine me vil få t svar at alle ungar e forskjellige og me må finna d som passe for oss.
 
Man kan få sopp og behøve spesiell behandling så dette er absolutt noe dere skal ta opp med helsepersonell!!
Det kan også være at barnet reagerer på noe i den bleietypen dere bruker, så dere kan prøve å skifte merke. Men først og fremst bør en lege se på utslettet :) man er ikke dårlige foreldre fordi barnet har mye sår eller har fått sopp altså. Noen barn er mer utsatt enn andre for å få det.

Hvorfor stoler ikke partneren din på helsepersonell? Jeg tenker det er mer bekymringsverdig ikke å ville spørre om råd :) det er ingen som tror dere ikke passer godt nok på barnet pga utslett eller evt sopp. ❤️

Med det sagt - vi har alltid brukt 45min til 1,5 time på å legge barna våre mellom 1 år og 2,5 år. Har i stor grad måttet være inne på rommet. Dette er helt vanlig og gikk seg til når barnet var klar/stor nok til å kjenne seg trygg på å sovne alene på rommet. Først litt etter 3 år med eldste. Ikke kommet dit med yngste, hun er akkurat 2 nå.
 
Så kjedelig at gubben ikke tør ta opp noe med helsestasjonen.. Men du kan jo la han ta kontrollen der, og bestille legetime for utslettet evt..

Dårlig søvn høres ikke unormalt ut, men det skader da ikke å få råd heller. Jeg hadde faktisk blitt litt sur om gubben sa "det orker jeg ikke spørre om, fordi de sier SIKKERT bare sånn og sånn".

Ellers.. tips; prøv andre typer bleier. Gå uten bleier hjemme. Kan jo prøve pottetrening i samme slengen, bare for å få godt med luft på stumpen..
Tøybleier kan være et alternativ om bleiene er noe lille reagerer på..
Ellers, prøve andre typer salver..? Kan være alt fra naturlige salver som ringblomstsalve, til apoteksalve som bepanthen.. Om det bare er vanlig bleieutslett, liksom.

Vi har selv hatt perioder der hvor det har tatt godt over en time med legging. Unger er veldig ulike, og man må bare prøve ulike ting.. men tips skader jo aldri.
Nå synger jeg én bestemt sang mens jeg holder henne. Legger henne ned med bamsen og sier "natt natt, glad i deg", før jeg går ut. Det har funket alene en god periode nå, før det plutselig ble verre igjen, så nå er jeg tilbake til å synge en sang eller fem utenfor soveromsdøra (Tryggheten i å vite at jeg ER i nærheten, uten at jeg nødvendigvis er i samme rom.. inne på samme rom blir det bare tull.). På riktig ille dager, må jeg synge der i en halvtime++; noen ganger roer hun seg kjapt.
 
Samboaren min spurte om sår bak. Det var sopp, blei anbefalt ein krem så me kjøpte på apoteket.
Fekk og anbefaling om å gå uten bleie for å lufte baken.
Har ringblomstsalve som søstera mi har laga sjøl.

Takk for tips ang søvn. Syns bare det er kjipt å sitte på rommet og tenke på alt en kunne gjort ila den timen.
Dagane går altfor fort.
 
Samboaren min spurte om sår bak. Det var sopp, blei anbefalt ein krem så me kjøpte på apoteket.
Fekk og anbefaling om å gå uten bleie for å lufte baken.
Har ringblomstsalve som søstera mi har laga sjøl.

Takk for tips ang søvn. Syns bare det er kjipt å sitte på rommet og tenke på alt en kunne gjort ila den timen.
Dagane går altfor fort.

Så bra dere får behandling!
Det kjennes litt kjipt nå, har vært der selv, men det ER ikke for evig. Og det er fordi barnet trenger deres tilstedeværelse og trygghet etter en dag med kanskje flere timer adskilt hvis hun går i barnehage ❤️ men det varer ikke evig. Vi er ikke inne hos 5åringen helt til han sovner lenger :) så snart de er klare for å slutte å sove på dagen, vil legging som regel gå veldig mye fortere. Det var rundt 2,5 år med min eldste og ligger an til å bli sånn med yngste som akkurat ble 2 år også. Hun trenger fortatt en hvil i bhg, men over sommeren tror jeg nok hun er ferdig med det.
 
Samboaren min spurte om sår bak. Det var sopp, blei anbefalt ein krem så me kjøpte på apoteket.
Fekk og anbefaling om å gå uten bleie for å lufte baken.
Har ringblomstsalve som søstera mi har laga sjøl.

Takk for tips ang søvn. Syns bare det er kjipt å sitte på rommet og tenke på alt en kunne gjort ila den timen.
Dagane går altfor fort.

Så bra at dere får behandling ❤️ spennende at hun lager ringblomstsalve selv ❤️ jeg har kjøpt og bruker på meg selv istedenfor ansiktskrem, og synes den er ganske så digg..

Skjønner det er kjedelig.. Jeg har selv brukt en time på å synge utenfor romdøra (hun er stille eller roligere om jeg synger, men ble sur om jeg sluttet og gikk vekk).. hjelper litt å spille Candy crush samtidig i toppen av trappa.. :bag:
Men man får veldig lite kveld for seg selv da.
 
Hu går i barnehage ja, Ittemiddagen går til lek og andre ting, rekne med hu får nok oppmerksomhet frå oss foreldre der.
Får se koss d går md soving, las tidligare at ved 18-19 mnd blir søvnen bedre. Hu vakne kvar nått og, men sovne ofta fort igjen si me tar hu inn i vår seng. Me prøve nok ittekvart og gå ut av rommet om kvelden for at hu kan sovna sjøl. Bler sikkert grining i begynnelsen, håpe d går sg t før slutten av august. Då komme nr 2:)
 
Back
Topp