Sår babyrumpe

Boondocker

Flørter med forumet
Jenta på 6 mnd har blitt skikkelig sår på rompa.

Skikkelig kjøttsår som blør...

Hva gjør jeg?

Finnes det vidunderkur å smøre på?

Stakkars, det er så vondt med sår stump:oops:
Denne her funker gull.
Screenshot_20200725-112642_SOL.jpg

Minsten her endte opp med såpass sår rumpe som du beskriver, og ingenting av de vanlige salvene tok det. Tok ham med til legen og viste seg at det var gått sopp i det. Han fikk en salve mot sopp og ble myyye bedre ila kort tid :happy:

Last edited:
Minsten her endte opp med såpass sår rumpe som du beskriver, og ingenting av de vanlige salvene tok det. Tok ham med til legen og viste seg at det var gått sopp i det. Han fikk en salve mot sopp og ble myyye bedre ila kort tid :happy:
Samme skjedde her!

Takk for tips! Skal være obs på det, får se om det blir noe bedre de neste dagene...

Jenta på 6 mnd har blitt skikkelig sår på rompa.

Skikkelig kjøttsår som blør...

Hva gjør jeg?

Finnes det vidunderkur å smøre på?
Er det helt åpent ville jeg latt legen se på det. Ellers må det luftes mye, og man kan bruke inotyol (sinksalve) både forebyggende og behandlende. Men er det et realt åpent sår, er det nok best å la legen ta en titt før du smører noe på.

Hvor mye får barnet luftet stumpen? Ligge uten bleie altså, eller med kun stoffbleie på uten noe vanntett utenpå? Kan være greit å øke luftetiden mellom bleieskiftene ihvertfall. La henne ligge på et vanntett underlag uten bleie på, eller la henne ligge på håndkle, eller knyt en gulpeklut (brettebleie) på mellom skiftene.

Storebror fikk åpne sår på stumpen ved omtrent samme alder. Løsningen her var å lufte sårene, ligge uten bleie, så mye som mulig i løpet av en dag, dvs flere timer uten bleie. Hadde han på en lekematte med tisseunderlag oppå. Lekte så mye som mulig på magen. Når jeg tok på bleie smurte krg på inotyol. Tok ca en uke før det ble betydelig bedre.

Storebror fikk åpne sår på stumpen ved omtrent samme alder. Løsningen her var å lufte sårene, ligge uten bleie, så mye som mulig i løpet av en dag, dvs flere timer uten bleie. Hadde han på en lekematte med tisseunderlag oppå. Lekte så mye som mulig på magen. Når jeg tok på bleie smurte krg på inotyol. Tok ca en uke før det ble betydelig bedre.

Fortsatt ingen bedring på sårene. Men kan nok bli enda flinkere til å lufte rumpa. Men sårene er på en rar på plass syns jeg... Det er to sår, ett på hver rompeball, ikke «inni» rumpa. Hun reagerer ikke på sårene selv heldigvis. + at de siste to ukene har avføringen vært fast, type liten fast klatt som ligger i rompa, opptil 6-8 bæsjebleier om dag:wideyed:

Fortsatt ingen bedring på sårene. Men kan nok bli enda flinkere til å lufte rumpa. Men sårene er på en rar på plass syns jeg... Det er to sår, ett på hver rompeball, ikke «inni» rumpa. Hun reagerer ikke på sårene selv heldigvis. + at de siste to ukene har avføringen vært fast, type liten fast klatt som ligger i rompa, opptil 6-8 bæsjebleier om dag:wideyed:
Ville tatt en tur til legen imorgen om mulig :)

Ville ha bytta bleiemerke

Jobbet mange år på småbarn og er skikkelig fan av inotyol. Når det har vært for vanskelig å få smurt på så har vi brukt potetmel. På mine egne barn har jeg sett stor forbedring over natta med inotyol. Skifte av bleiemerke kan være lurt. Når det er på begge sider så er det gjerne fordi klam hud har gnisset.

Kan jo be om en telefonkonsultasjon med legen også, dersom du er i tvil :)

Ikke vært hos legen...

Men skiftet merke, fra Libero til Pampers.
Fortsatt med Inotyol og pudder.
Pga av mye bæsjebleier, og mye vask av rompa, så tok jeg tørrklutene i vann + babyolje.

VOILA! Sårene er grodd, kun to svake røde merker igjen på rompa:D;):D

Back
Topp