Sånn ildfast form i glass...HVORDAN får man den ren..?!

Arielle_

Forumet er livet
VIP
❤ Aprilbarna19 ❤
Får den ikke ren altså,har vaska og vaska i det uendelige!!
Jeg klikker snart,herregud!!
Bruker zalo men nå er det rett før jeg knuser hele driten og kjøper ny..sikkert enklere det..!

(som dere sikkert har skjønt så har jeg ikke oppvaskmaskin emoticon)

Fyll den med varmtvann, ha i en skvett zalo og en spiseskje bakepulver også lar du det stå til i morra. 

Labambie skrev:
Fyll den med varmtvann, ha i en skvett zalo og en spiseskje bakepulver også lar du det stå til i morra. 

Okei..?? Da får man håpe man har det og prøve det !! 

du kan og prøve oppvaskepulver og varmt vann,og la den stå

Den blir ikke ren.

Eller jo, ren, men ikke blank 

bruker stålull på de værste flekkene.. ellers funker det med oppvaskpulvet som flere sier her.

Er det flekker som bare ikke vil bort - typ marinade som har brent seg fast o.l så har jeg sett at kokende vann løsner det opp og gjør det enkelt å vaske vekk. Koker vann i vannkokern og heller over formen. Ellers bruker jeg zalo, skuresvamp og godt med vann. :)

Stålull og skrubbesvamp tar bort marinade og spagettiflekkene =)

Selv ikke oppvaskmaskina tar de flekkene der... Kun skuresvamp eller stålull

Labambie skrev:

sign
evnt slik spray til å vaske stekeovnen med

Stålull. Er det inngrodd er det bare slik den blir ren. Får du den ikke ren da kaster du og kjøper ny!

*Snuppo+1+1* skrev:
du kan og prøve oppvaskepulver og varmt vann,og la den stå

Ja, tok værste skrubben på jobb på den måten. panner som har stådd på kok i timevis.

Rebecca85 skrev:
Man gir faen i å kjøpe ildfast form i glass

Ja,det er dritten som mannen hadde med seg da vi flytta sammen..emoticon

Jeg har ildfaste former fra le creuset, syns de er mye enklere å gjøre rene. Setter de i varmt vann en liten stund bare for å løse opp ting som er hardt, så vasker jeg de med zalo.
De koster litt, men det er de verdt.
Har en sånn i glass, den bruker jeg bare hvis jeg absolutt er nødt, hater å vaske den, føler den aldri blir ordentlig ren. Hvis det har brendt seg i den glassforma har jeg oppi varmt vann og en sånn oppvaskmaskintablett og lar den stå noen timer, da løsner det i alle fall nok til at jeg får gnukka det bort.

Til neste gang: Smør formen (hver eneste lille krok) med olivenolje (eller annen olje/smør) før du tar i det som du egentlig lager. Da går det av liiitt lettere. 

Men du bør også ta ut av all maten og sette formen i varmt vann med zalo så snart middagen er over. Ildfast form egner seg ikke til oppbevaring og oppvarming av rester dessverre har jeg funnet ut... 

Lag en grøt av oppvaskpulver og vann, la den stå over natta :)

Du får sånn stålullpads med såpe inni... De er geniale! Jeg kjøpte brukt stekeovn, når jeg flyttet inn i denne leiligheten, og de svina som hadde brukt den før meg hadde vel aldri vasket den før. (Det lå til og med gamle potetrester i skuffen til brettene!!!). Glasset på døren var så og si helt svart, og vi fikk det pokker ikke vekk. Så brukte jeg en pakke med disse padsene, og skrubbet i en og en halv time, helt til jeg trodde armen min skulle falle av, og bam! så var den skinnende ren ;) De er fantastiske!

Back
Topp