Så var det påan igjen

Fremdeles CD 9, men får ikke sove og da kommer det masse tanker..

Håper virkelig jeg får oppleve det å være gravid igjen... kjenne bevegelse, høre hjerterytmen som tøffer avgårde (høres ut som et lokomotiv). Ja, til og med alle vondter og søvnløse netter. :) Det er jo bare et fantstisk mirakel!

Samtidig hadde jeg en veldig tøff start på mammatilværelsen med førstemann. Jeg fikk svangerskapsforgiftning og ble satt i gang 11 dager før termin. Endte til slutt med akutt keisersnitt. Selve fødselen var en fantstisk opplevelse, og jeg var aldri redd eller noe sånn. Jeg følte meg trygg og ivaretatt av fantastiske jordmødre, en enda mer fantastisk jordmorstudent og et uvisst antall mennesker som stod klare på operasjonsstua. For noen flotte mennesker :Heartred

Men tiden på barsel har dessverre satt dype spor. Jeg lå 19 dager på sykehus fordi de ikke fikk stabilisert blodtrykket mitt, og så fikk jeg infeksjon i operasjonssåret. Der og da ville jeg bare hjem, og når jeg endelig kom hjem var jeg bare overlykkelig over å være ute av sykehuset. Fikk hjemmebesøk av både jordmor og helsesøster som spurte om jeg ville snakke om fødselen og tiden på barsel. Men der og da skjøv jeg det bare unna. Har i ettertid forstått at opplevelsen har vært langt mer traumatisk enn jeg først trodde, og jeg burde nok snakket om det.

Jeg håper jeg blir gravid, og jeg gleder meg til en eventuell fødsel. Men jeg får angstanfall av tanken på å ligge på barsel. Det høres sikkert rart ut for mange, men aldri har jeg følt meg så lite ivaretatt og så overlatt til meg selv. Én gang skiftet de på senga mi, og jeg måtte knekke sammen før det ble gjort. Alle som har vært gjennom fødsel/keisersnitt vet at det kan bli litt grisete i etterkant. Men der og da var jeg så dårlig at jeg ikke tenkte på å be om rent sengetøy. Jeg lå med alvorlig infeksjon i to dager, og på tross av at jeg hadde masse feber etter en operasjon så målte de ikke CRP’n min. «Det er bare amminga som setter i gang og derfor er du varm». Det var heller ingen som viste meg at jeg kunne ligge å amme, og i stedet satt jeg på en gammel møteromsstol støttet opp av dyne og puter og gråt meg gjennom amming etter amming.

Har ikke orket å hente ut journalen min, men jeg vet at jeg må gjøre det hvis jeg blir gravid igjen. For å forberede meg.

Samtidig er jeg takknemlig for at jeg en klar over dette nå, for da vet jeg at hvis jeg skulle bli gravid igjen, få svangerskapsforgiftning igjen og ende opp med keisersnitt så vil jeg be dem om å måle CRP’n min samtidig som de tar alle de daglige prøvene på morgenkvisten. Bare det ville gjort meg tryggere. Samtidig er jeg mye tryggere i rollen som mamma. Da visste jeg ingenting og stolte nok litt for mye på andre.

Ikke meninga å skremme noen, men jeg måtte få tankene «ned på papiret» i et forsøk på å få dem ut av hodet så jeg får sove.

Og når jeg avslutter denne lille utblåsningen så har det jammen med blitt CD 10 :smiley-angelic003

Så gøy å lese at dere prøver på nr 2, men leit at du fikk en så dårlig start på mammalivet med førstemann.

Har selv erfaring med svangerskapsforgiftningen. Min ble tatt 12 dager før termin, ble ikke satt i gang, men tatt akutt pga av jeg begynte å bli så dårlig.
Jeg var så "heldig" at jeg slapp unna med 2 døgn på intensivavdelingen og så 3 dager på barsel før jeg fikk reise hjem.
Er selv gravid med nr 2 nå og har fått beskjed om at jeg, pga tidligere svangerskapsforgiftning, skal starte med Albyl-E (blodfortynnende) i uke 12 og trolig ut svangerskapet. Blir også UL i uke 24 for å sjekke blodtilstrømning til livmor og morkake og så vektkontroller utover. Dette er retningslinjene for de som har hatt preeklampsi, da det viser seg å redusere sjansene for ny preeklampsi betydelig, så det vil nok du også få ved nytt svangerskap. Men vær tydelig når du snakker med legen din om forløp sist svangerskap, be om henvisning til sykehuset for samtale med gyn.
Jeg fikk informasjon om oppfølging av gynekologen på sykehuset i forbindelse med tidlig ultralyd (grunnet BO sist svangerskap) og snakket litt om forløpet i mitt første svangerskap, og da var legen veldig klar på hva som skulle skje videre. Fastlegen min var ikke kjent med Albyl-E behandling i forbindelse med tidligere preeklampsi.

Håper du klarer å senke skuldrene dine litt med tanke på en ny fødsel og barsel tid ❤️

Lykke til med prøvingen, håper du får gå det nye året i vente med et lite mirakel i magen ❤️❤️
 
Så gøy å lese at dere prøver på nr 2, men leit at du fikk en så dårlig start på mammalivet med førstemann.

Har selv erfaring med svangerskapsforgiftningen. Min ble tatt 12 dager før termin, ble ikke satt i gang, men tatt akutt pga av jeg begynte å bli så dårlig.
Jeg var så "heldig" at jeg slapp unna med 2 døgn på intensivavdelingen og så 3 dager på barsel før jeg fikk reise hjem.
Er selv gravid med nr 2 nå og har fått beskjed om at jeg, pga tidligere svangerskapsforgiftning, skal starte med Albyl-E (blodfortynnende) i uke 12 og trolig ut svangerskapet. Blir også UL i uke 24 for å sjekke blodtilstrømning til livmor og morkake og så vektkontroller utover. Dette er retningslinjene for de som har hatt preeklampsi, da det viser seg å redusere sjansene for ny preeklampsi betydelig, så det vil nok du også få ved nytt svangerskap. Men vær tydelig når du snakker med legen din om forløp sist svangerskap, be om henvisning til sykehuset for samtale med gyn.
Jeg fikk informasjon om oppfølging av gynekologen på sykehuset i forbindelse med tidlig ultralyd (grunnet BO sist svangerskap) og snakket litt om forløpet i mitt første svangerskap, og da var legen veldig klar på hva som skulle skje videre. Fastlegen min var ikke kjent med Albyl-E behandling i forbindelse med tidligere preeklampsi.

Håper du klarer å senke skuldrene dine litt med tanke på en ny fødsel og barsel tid ❤️

Lykke til med prøvingen, håper du får gå det nye året i vente med et lite mirakel i magen ❤️❤️
Nå må jeg bare kuppe dagboken litt, er dette noe vi alle får som har hatt preklampsi? Har aldri hørt om det.
 
Følger deg gjerne i veien til nr 2. Trist å høre om barseltiden men flott at du ble født ivaretatt under fødsel. Håper nr 2 sitter raskt :)
 
Nå må jeg bare kuppe dagboken litt, er dette noe vi alle får som har hatt preklampsi? Har aldri hørt om det.

Jeg har hørt litt fra forskjellige, men gyn jeg var hos i dag sa at hvis du, uten tvil, hadde hatt et forløp med preeklampsi, så var dette retningslinjene for oppfølging ved nytt svangerskap. Vet ikke om det gjelder de som de som, til tross tross for forhøyet blodtrykk, ikke har hatt noen andre plager eller komplikasjoner i forbindelse med preeklampsi.
I mitt tilfelle hadde jeg skyhøyt trykk på slutten (160/112), samt hodepine, synsforstyrrelser, protein i urinen og begynnende påvirkning av leverprøver. Endte også opp med blodoverføring, da blodcellene mine, pga preeklampsien, begynte å ødelegge seg selv. Barnet var også liten av vekst og lav i vekt i forhold til svangerskapslengden. Vil anbefale deg om å ta det opp med fastlegen din og be om en henvisning til gynekolog på sykehuset forben gjennomgang av forløpet du hadde sist og hva de mener.
 
Så gøy å lese at dere prøver på nr 2, men leit at du fikk en så dårlig start på mammalivet med førstemann.

Har selv erfaring med svangerskapsforgiftningen. Min ble tatt 12 dager før termin, ble ikke satt i gang, men tatt akutt pga av jeg begynte å bli så dårlig.
Jeg var så "heldig" at jeg slapp unna med 2 døgn på intensivavdelingen og så 3 dager på barsel før jeg fikk reise hjem.
Er selv gravid med nr 2 nå og har fått beskjed om at jeg, pga tidligere svangerskapsforgiftning, skal starte med Albyl-E (blodfortynnende) i uke 12 og trolig ut svangerskapet. Blir også UL i uke 24 for å sjekke blodtilstrømning til livmor og morkake og så vektkontroller utover. Dette er retningslinjene for de som har hatt preeklampsi, da det viser seg å redusere sjansene for ny preeklampsi betydelig, så det vil nok du også få ved nytt svangerskap. Men vær tydelig når du snakker med legen din om forløp sist svangerskap, be om henvisning til sykehuset for samtale med gyn.
Jeg fikk informasjon om oppfølging av gynekologen på sykehuset i forbindelse med tidlig ultralyd (grunnet BO sist svangerskap) og snakket litt om forløpet i mitt første svangerskap, og da var legen veldig klar på hva som skulle skje videre. Fastlegen min var ikke kjent med Albyl-E behandling i forbindelse med tidligere preeklampsi.

Håper du klarer å senke skuldrene dine litt med tanke på en ny fødsel og barsel tid ❤️

Lykke til med prøvingen, håper du får gå det nye året i vente med et lite mirakel i magen ❤️❤️

Tusen takk for kjempe nyttig informasjon! Jeg skal uten tvil ta dette opp med fastlegen min dersom jeg er heldig og blir gravid med nummer to! Har nemlig tenkt mye på dette med at jeg fikk svangerskapsforgiftning på mot slutten forrige gang. Skremmende hvor fort det kom, og hvor mye det påvirket kroppen min. Tok flere måneder med medisiner før blodtrykket var tilbake til normalen.

Igjen, tusen takk :Heartred Setter stor pris på det :)
 
Så koselig :) Det håper jeg også, hadde vært utrolig koselig med enda et medlem i familien. Er du også prøver?
Det skjønner jeg godt. Jeg var nylig det. Er nå gravid 7+0 så skal på TUL på onsdag. Så får vi se.. hvilken kategori jeg havner i. Er nr 2 her også
 
Tusen takk for kjempe nyttig informasjon! Jeg skal uten tvil ta dette opp med fastlegen min dersom jeg er heldig og blir gravid med nummer to! Har nemlig tenkt mye på dette med at jeg fikk svangerskapsforgiftning på mot slutten forrige gang. Skremmende hvor fort det kom, og hvor mye det påvirket kroppen min. Tok flere måneder med medisiner før blodtrykket var tilbake til normalen.

Igjen, tusen takk :Heartred Setter stor pris på det :)

Bare hyggelig.
Var selv litt nervøs i forhold til dette. Jeg fikk påvist preeklampsi allerede i uke 33, men holdt seg rimelig stabilt fram til uke 37/38, hvis jeg ser bort fra litt hodepine fra tid til annen som jeg overså. Var egentlig bare flaks at det gikk bra. Jordmor jeg gikk på kontroller hos virket å ha litt lett på det hele, for selv om jeg hadde høyt blodtrykk, så var det jo normalt når jeg lå. Eneste ekstra oppfølgingen jeg fikk fra henne var blodtrykkskontroller hver andre uke. Stod i 100% stressende jobb, ble ikke en gang tipset om å sykemelde meg. Mannen min fikk meg innlagt til observasjon på føden, og flaks var det, for det ble akuttsnitt samme kveld.
Jeg fikk også utrolig lite informasjon fra sykehuset jeg var knyttet til da, om hvor alvorlig det egentlig hadde vært, og i papirene mine står det mild/moderat preeklampsi, til tross for at alt jeg har lest meg opp på tilsier at jeg hadde HEELP-syndrom, som er alvorlig, potensielt livstruende. Føler dessverre at man av og til må passe på selv at man får det man skal ha av oppfølging.
Har hørt om flere andre her inne som også har fått samme oppfølgningsregime som meg pga av tidligere preeklampsi, men som sagt, vet ikke om det avhenger av graden på preeklampsi eller om det gjelder alle. Men ut i fra hva du skriver vil jeg anta at du skal ha mye av det samme.
Får jeg spørre hvilket sykehus du sogner til?
Håper uansett at du får god og tett oppfølgning neste gang ❤️
 
Bare hyggelig.
Var selv litt nervøs i forhold til dette. Jeg fikk påvist preeklampsi allerede i uke 33, men holdt seg rimelig stabilt fram til uke 37/38, hvis jeg ser bort fra litt hodepine fra tid til annen som jeg overså. Var egentlig bare flaks at det gikk bra. Jordmor jeg gikk på kontroller hos virket å ha litt lett på det hele, for selv om jeg hadde høyt blodtrykk, så var det jo normalt når jeg lå. Eneste ekstra oppfølgingen jeg fikk fra henne var blodtrykkskontroller hver andre uke. Stod i 100% stressende jobb, ble ikke en gang tipset om å sykemelde meg. Mannen min fikk meg innlagt til observasjon på føden, og flaks var det, for det ble akuttsnitt samme kveld.
Jeg fikk også utrolig lite informasjon fra sykehuset jeg var knyttet til da, om hvor alvorlig det egentlig hadde vært, og i papirene mine står det mild/moderat preeklampsi, til tross for at alt jeg har lest meg opp på tilsier at jeg hadde HEELP-syndrom, som er alvorlig, potensielt livstruende. Føler dessverre at man av og til må passe på selv at man får det man skal ha av oppfølging.
Har hørt om flere andre her inne som også har fått samme oppfølgningsregime som meg pga av tidligere preeklampsi, men som sagt, vet ikke om det avhenger av graden på preeklampsi eller om det gjelder alle. Men ut i fra hva du skriver vil jeg anta at du skal ha mye av det samme.
Får jeg spørre hvilket sykehus du sogner til?
Håper uansett at du får god og tett oppfølgning neste gang ❤️

Godt du hadde en mann som så alvoret og at du ble lagt inn til observasjon. Jeg har også innsett at man ikke skal ta alt for god fisk, og at man kjenner seg selv best og at noen ganger må man faktisk tørre å si i fra. Selv om det føles ubehagelig.

Jeg er usikker på når jeg fikk svangerskapsforgiftning, men jeg husker jeg kontaktet jordmor tre uker før termin fordi jeg over natten fikk ekstreme mengder med vann i kroppen. Vet det er normalt med vann både her og der, men det var helt ekstremt. Gikk opp 5 kg bare i vannvekt på ett par dager. Heldigvis var det to jordmødre tilstede på kontrollen, for jeg merket med en gang at de tok dette på alvor begge to. De ville sende meg i ambulanse til sykehuset (3,5 time unna) men dumme meg insisterte på å kjøre. Det hadde jeg aldri gjort i dag. Husker ikke hva blodtrykket var, men det var høyt. Jeg bor nå bare en time unna sykehuset, men hører fremdeles til Sørlandet sykehus Kristiansand.
 
PP1, CD 12

Nå kjenner jeg at EL nærmer seg, håper bare ikke den kommer for tidlig ettersom gubben ikke er hjemme før på fredag.

SYMPTOMER (EL): Våknet i dag til en skikkelig «klump»/samling med tygt og seigt slim ved første dobesøk. Akkurat som normalt. Ikke elastisk nok til å være EL-slim, men det kommer i løpet av de neste dagene. Optimalt sett skulle vi ha lagt inn aksjer både i morgen og på torsdag. Men vi før kjøre en dobbel på fredag og satse på at det gjør susen :laughing005

Ellers så murrer det i nedre del av magen, akkurat som normalt. Lurer på om EL vil være på høyre siden denne syklusen.

Hatt siste arbeidsdag på jobb i dag, nå er det ferie ut året og så håper jeg på ny jobb på nyåret. Har flere søknader inne på flere veldig spennende stillinger.

I morgen skal jeg kjøpe garn i julegave til meg selv fra fjøsnissen vår, så jeg kan strikke et sjal eller to i løpet av ferien (kjenner jeg savner en strikke-emojii:rolleyes:).
 
PP1, CD 13

Dagen i dag har gått i ett, og jeg aner ikke hvor timene er blitt av. To dager til gubben kommer hjem. Krysser fingre og tær for at vi rekker det. Optimalt sett burde han nok kommet hjem i morgen,men...jobbe må man jo :)

SYMPTOMER (EL): klebrig blankt slim som er litt mer elastisk enn i går,men ikke hele tiden. Tipper EL på fredag/lørdag.Murringer i magen. Følelse av å være litt oppblåst.
 
PP1, CD 15

Jeg tror toget er gått denne pp. Gubben skulle vært hjemme nå, men sitter selvfølgelig fast på buss i snøværet på E18 Så aner ikke når han er hjemme i kveld.. og etter at han har vært på reise siden 05.30 i dag tidlig så tviler jeg på at han orker noe kos i kveld.

SYMPTOMER (EL): murringer i magen, EL-slim.
 
Godt du hadde en mann som så alvoret og at du ble lagt inn til observasjon. Jeg har også innsett at man ikke skal ta alt for god fisk, og at man kjenner seg selv best og at noen ganger må man faktisk tørre å si i fra. Selv om det føles ubehagelig.

Jeg er usikker på når jeg fikk svangerskapsforgiftning, men jeg husker jeg kontaktet jordmor tre uker før termin fordi jeg over natten fikk ekstreme mengder med vann i kroppen. Vet det er normalt med vann både her og der, men det var helt ekstremt. Gikk opp 5 kg bare i vannvekt på ett par dager. Heldigvis var det to jordmødre tilstede på kontrollen, for jeg merket med en gang at de tok dette på alvor begge to. De ville sende meg i ambulanse til sykehuset (3,5 time unna) men dumme meg insisterte på å kjøre. Det hadde jeg aldri gjort i dag. Husker ikke hva blodtrykket var, men det var høyt. Jeg bor nå bare en time unna sykehuset, men hører fremdeles til Sørlandet sykehus Kristiansand.

Da får du trolig samme oppfølgning som meg, for jeg hører også til Sørlandet sykehus Kristiansand.
Som sagt, ta det opp med fastlegen din når du blir gravid og be om en henvisning til sykehuset før uke 12.
Håper du får tidenes nyttårsgave ❤️
 
Da får du trolig samme oppfølgning som meg, for jeg hører også til Sørlandet sykehus Kristiansand.
Som sagt, ta det opp med fastlegen din når du blir gravid og be om en henvisning til sykehuset før uke 12.
Håper du får tidenes nyttårsgave ❤️

Skal huske å be om det hvis og når den tid kommer :)

Krysser fingre og tær og alt annet som kan krysses for en ekstra fin start på 2019 :smiley-angelic001
 
PP1, CD 16

Aksjer ble lagt inn i går kveld :love022 Blir nok lagt inn noen i kveld også, for storebror ble unnfanget etter ikke mindre enn tre runder på syklusdag 17 på denne tiden for fire år siden. Krysser fingrene for at desember er vår måned.

SYMPTOMER (EL): tydelige murringer i nedre del av magen. Økt sexlyst:cool14. Bittelitt ømme pupper og noe kort lunte.

13 dager til jeg skal ta første g-test.
 
Føler virkelig at det er EL på gang. Det murrer og stikker i nede del av magen. Gjett om det skal legges inn aksjer så fort junior er i seng i kveld ;) Dette er utrolig spennende.

Ble stående på trappa og se på mine to favorittgutter som var ute og måkte trappa før væromslaget og mildværet kommer og forvandler snø til is. Følte med plutselig utrolig heldig og takknemlig. For noen fine gutter :Heartred Samtidig følte jeg at det hadde vært perfekt med en liten en til. Krysser fingre og tær, sååå spent.
 
PP1, CD 17

Fikk sannelig lagt inn aksjer i går kveld også :rolleyes:
Spennende tider i møte, selv om jeg vet st det skal mye flaks til for å lykkes på første forsøk. Er rimelig sikker på at EL har vært nå, men jeg vet ikke nøyaktig når så jeg velger å ikke fokusere på hvor jeg er i DPO-land. 12 dager til jeg skal teste hvis ikke TR kommer.

Så, hva forteller kroppen min meg i dag da? Ikke stort enda ettersom jeg fortsatt ligger i senga. Men puppene mine er bittelitt ømme når jeg tar på dem, som normalt. I sted tok jeg en aldri så liten morgenstrekk og da stakk det og strakk det skikkelig i høyre siden av nedre del av magen.

De fire neste dagene kommer til å fly avgårde, heldigvis. Og vipps er det bare 8 dager til testing :)

Med det ønsker jeg alle som måtte lese dette en riktig god jul:Heartred
 
Back
Topp