Så mange på forum som har hatt SA og MA... hvor vanlig er det?

skapbergenser

Forelsket i forumet
Uansett hvilke gravidforum jeg kikker på synes jeg det er innlegg om SA og MA overalt, og det virker som om det er så mange som har hatt flere... Ifølge en oversikt jeg fant på nett (kilden var dog meget usikker, men likevel..) var risikoen for SA 8% i uke 6, det er jo ikke så mye! Er det bare at gravide som har opplevd SA og MA er mer aktive på forumene? Jeg blir jo litt skremt av alt dette, håper virkelig alt går greit med den lille babyen vår! (Jeg blir litt oppgitt over meg selv, at jeg er blitt en sånn forum-leser som bekymrer meg over alt mulig og "diagnostiserer" meg selv ut i fra andres erfaringer og ikke fagfolk... blir så oppgitt når mine egne pasienter gjør det;)

På sykehuset sa de at det var mere vanlig å oppleve en sa i løpet av den fruktbare tiden, enn å ikke gjøre det....
Det er nok likevanlig blandt dine med mennesker også, det er bare at her inne på forumene snakker folk åpent om det...
Det er vanlig men man kan ikke gå å bekymre seg for det hver dag, det blir som å bekymre seg for at bilen skal krasje, flyet skal dette ned, huset skal brenne... Håper du skjønner hva jeg mener her.. ;)

Jeg vet det er mange svangerskap som ender i SA helt i starten, da er det vel ganske mange % risiko, men mange vet ikke en gang at de er gravide fordi det er så tidlig at det like gjerne kunne vært vanlig menstruasjon som kom. Det jeg "reagerer" på er at det er så mange som har hatt SA (eller MA) i uke 6 og utover virker det som, og da er jo ikke risikoen like høy som de 3-4 første ukene.  Kanskje de er mer bevisste på graviditeten tidlig siden det har gått galt flere ganger og er mere aktive på forum? Eller så er det jeg som begynner å bli hormonell og legger godt merke til slike ting hihi

Skjønner hva du mener med å ikke bekymre meg unødig, og det gjør jeg heller ikke, har vel heller en urealistisk optimistisk tro på at jeg kommer til å være frisk og rask hele tiden siden jeg er så sprek nå ;)

Da jeg var hos legen sa han at 25% av alle kjente svangerskap ender i abort, men at tallet nok egentlig er mye høyere. (Hvis du regner med de som aldri finner det ut)

Men risikoen reduseres jo for hver dag som går, og det hjelper sikkert ikke om en går og bekymrer seg konstant.. Men skjønner deg veldig godt, for jeg gjør akkurat det samme selv :-(

Jeg har også lest at 20-25% har sa/ma i starten av graviditeten. Da har de betegnet det som "før uke 12" . Men jeg har også sett de tallene som du refererer til hvor man skulle tro det ikke var så vanlig. Jeg mistet i uke 6+2 sist og da sa legen "dette er mye vanligere enn man tror. For oss som jobber med det ser vi det hver eneste dag". Av mine nærmeste venninner har to mistet som jeg vet om. For meg også virker det som det er veldig mange. Men det kan vi jo ikke tenke på. Jeg føler meg ikke mer redd denne gang fordi jeg mistet sist. Vet at en sa går bra og at jeg kan bli fort gravid igjen. Og følelsen jeg har denne gang er veldig god. Så jeg krysser fingrene:)

Det er veldig vanlig ja, men det er enda vanligere at det går bra, for å si det på den måten. Så oddsen er på din side :D

Jeg har også syntes det har vert mye fokus på SA og MA, kan ikke huske det var så mye fokus på det sist jeg var gravid og føler jeg er mye mer redd nå enn sist.. jeg har bare vert gravid en gang før og da gikk det bra og håper det går bra denne gangen også:-) 

Jeg tror det er ganske vanskelig å miste før uke 12 .
Har hatt en SA i uke 6.

Jeg tror at det er mer vanlig å miste enn vi tror.. 

men..

På forum så tester man jo nesten før egget har rukket å feste seg.. 
Så derfor blir det så mange som mister.. Mange har også såkalt kjemisk graviditet.. 

Hvis ingen hadde testet før de var 12 uker på vei, så hadde det ikke vært så mye snakk om det.. I den daglige hverdag så er det jo mer vanlig å teste om man er noen uker forsinket med mens.. En SA da vil jo bare være en forsinket periode.. 

snusmumrik skrev:
Det er veldig vanlig ja, men det er enda vanligere at det går bra, for å si det på den måten. Så oddsen er på din side :D

Ja, det er viktig å huske på!

Jeg er gravid med nr fire, og har ikke opplevd noe slikt. :)

Jeg tror disse talla blir utrolig mye mer synlig inne på et slikt forum, da vi enten har barn fra før, er prøvere eller nylig blitt gravid.
Jeg og en av mine bestevenniner ble gravid samtidig, med kun to dager mellom på terminene. Jeg mista, hun beholdte og fødte ei fin lita datter rundt terminen sin.
I venneflokken snakka vi da om spontanabort, og jeg var den eneste av da 6 venniner som hadde opplevd det.
Til sammen hadde vi hatt 13 graviditer, og kun en av de endte i spontanabort etter uke fire. (altså den ene av mine graviditeter).

I tillegg så har man det aspektet med at det er lettere å prate om det inne her -slik har værtfall jeg det... Bortsett fra min beste venninne, vet ingen av våre venner om at vi har mistet, for meg har det vært alt for tungt til å prate om. Da har det vært greit å kunne lufte tankene litt inne her i nettverdenen -derav tror værtfall jeg at det også blir lettere synlig på et forum..

Back
Topp