Så lett vi har det

Gollemor

Forumet er livet
VIP
"UT, UT, UT", sier noen.

Så lett.

Er det ikke herlig? At man i det hele tatt kan ha en mening om noe så drastisk. Og ikke trenge å tenke mer på det enn som så.

"UT med henne", "send ham HJEM", "de har ingen god grunn for å oppholde seg her".
Og så er vi ferdige med det.

En liten setning. I en diskusjon. I et svært ubetydelig forum.

Det blir ikke engang til lyder. Bare noen tastetrykk vier man saken.

Ja, for oss blir det saken.
Men for dem vi snakker om, er det et helt liv. Det gjelder store omveltninger i LIV.

Så lett vi har det, som kan være så jævlig respektløse uten at det får konsekvenser.

Samme om det er Maria, Ahmed, James eller Liu, eller andre mennesker som ikke har drept eller voldtatt, men rett og slett bare har prøvd å skape et liv for seg selv.

De er mennesker, og fortjener mer enn kommentarer som "UT!".

godt poeng! akkurat derfor jeg ikke har uttalt meg i saken

De har fått et vedtak alle som en som sier nøyaktig hvorfor de skal ut.

Hun får mest sannsynligvis mulighet til å komme tilbake, men man kan ikke bøye og tøye på loven for en person kun fordi den personen roper høyest!

Det må vel alle forstå er urettferdig for alle de som sitter på asylmottak og har gjort det i årevis, og alle de som allerede er utvist og sendt ut fra landet.

Kun fordi hun har skrevet en bok og fått skole på det norske folks bekostning, gjør ikke situasjonen mer lovlig. Og ihvertfall ikke rettferdig!

ORIGINAL: Lissyjane

Det er din side av saken[;)] Hvorfor skal hun få lov når vi sender de andre hjem?

Tja, nå skrev jeg på et generelt grunnlag.

Og jeg skrev om måten vi reagerer på. Våre enkle avgjørelser.
Ikke om hva som skjer med de menneskene det er snakk om.

ORIGINAL: Beckymams

Hun får mest sannsynligvis mulighet til å komme tilbake, men man kan ikke bøye og tøye på loven for en person kun fordi den personen roper høyest!

Det må vel alle forstå er urettferdig for alle de som sitter på asylmottak og har gjort det i årevis, og alle de som allerede er utvist og sendt ut fra landet.

Kun fordi hun har skrevet en bok og fått skole på det norske folks bekostning, gjør ikke situasjonen mer lovlig. Og ihvertfall ikke rettferdig!

Poenget var ikke hvor urettferdig det er at EN særbehandles.
Poenget var hvor lite respekt enkelte her inne har for andre mennesker.

Det er din side av saken[;)] Hvorfor skal hun få lov når vi sender de andre hjem?

Poenget hennes med å stå frem, skrive bok og være i media er vel strengt tatt fordi hun ønsker og gi ALLE papirløse i sin situasjon et ansikt!
Det her handler om MYE mer enn en person, denne ene personen tar opp kampen for MANGE TUSEN mennesker!

Så enig!

Så godt vi har det - sitte her i soffaen og hyle om at hun MÅ UT! - KAST HENNE UT!

Jeg tenker lengre enn som så - er jo tross alt et menneske vi snakker om, som ønsker å bo i dette samfunnet på lik linje som meg/oss men dessverre, har hun en helt annen nasjonalitet enn meg og stiller derfor svakere..

Jeg er heldig, som kan bo her, tryggt og godt. Men vi har en politikk som tilsier regler og lover og de kan man ikke lukke øynene for. Så hva som er riktig eller ei for være opp til de folkevalgte å avgjøre.

Imens så synes jeg slike saker er tragiske, uansett om det gjelder Amelie eller noen andre.

ORIGINAL: Gollemor

Poenget var ikke hvor urettferdig det er at EN særbehandles.
Poenget var hvor lite respekt enkelte her inne har for andre mennesker.

De viser jo like stor mangel på respekt når de presser seg inn og krever at vi skal huse dem, når det ikke fins en god nok grunn til det. Norge sender ikke ut papirløse flyktninger uten å ha gjort forarbeid først. Tror du virkelig at man sender ut folk til en plass hvor de blir drept?! Hvorfor tror du Mulla Krekar fremdeles bor i Norge? Det er ikke trygt å sende han tilbake der han kom fra, selv om han ikke får bli i Norge.

Det eneste som bør belyses i denne saken, er at de sitter for lenge i asyl, og venter altfor lenge før søknaden blir ferdigbehandlet. Burde vært en maksgrense på 14 dager. Inn, vedta eller gi avslag på søknad, få bli eller sendes ut umiddelbart.

ORIGINAL: *Super Mario*

Så enig!

Så godt vi har det - sitte her i soffaen og hyle om at hun MÅ UT! - KAST HENNE UT!

Jeg tenker lengre enn som så - er jo tross alt et menneske vi snakker om, som ønsker å bo i dette samfunnet på lik linje som meg/oss men dessverre, har hun en helt annen nasjonalitet enn meg og stiller derfor svakere..

Jeg er heldig, som kan bo her, tryggt og godt. Men vi har en politikk som tilsier regler og lover og de kan man ikke lukke øynene for. Så hva som er riktig eller ei for være opp til de folkevalgte å avgjøre.

Imens så synes jeg slike saker er tragiske, uansett om det gjelder Amelie eller noen andre.

Hun har også mulighet til å bo her, men hun kan ikke bryte loven for å "kreve sin rett"! Hun må gjøre som de andre, søke først. Og nå har hun en jobb, og har derfor mulighet til å søke om arbeidstillatelse. Det smarteste hun gjør er å forberede denne prosessen, og dra til Russland slik at hun fortest mulig kan søke om å komme tilbake om det er det hun vil!

Tja, nå skrev jeg på et generelt grunnlag.

Og jeg skrev om måten vi reagerer på. Våre enkle avgjørelser.
Ikke om hva som skjer med de menneskene det er snakk om.

For en sånn svindel hadde vi sittet i årevis i utlandet. Hun får ta straffen sin hun også. Jeg synes vi skulle sendt hjem alle som havner i fengsel. Vi skulle vært like strenge som USA.

Og det er en annen diskusjon, som sagt.

Forhåpentligvis så åpner denne saken opp for debatt ang flyktningpolitikken vår, som er helt hårreisende. Det er på tide at
det blir handlet med skjønn ikke bare paragrafer.

"UT, UT, UT", sier noen.

Så lett.

Er det ikke herlig? At man i det hele tatt kan ha en mening om noe så drastisk. Og ikke trenge å tenke mer på det enn som så.

"UT med henne", "send ham HJEM", "de har ingen god grunn for å oppholde seg her".

Men for dem vi snakker om, er det et helt liv. Det gjelder store omveltninger i LIV.

Så lett vi har det, som kan være så jævlig respektløse uten at det får konsekvenser.

Samme om det er Maria, Ahmed, James eller Liu, eller andre mennesker som ikke har drept eller voldtatt, men rett og slett bare har prøvd å skape et liv for seg selv.

Dette er ikke de eneste straffbare forbrytelsene her i landet,
hun har brutt loven.

Hvorfor skal vi stå på side linjen å si hun skal få bli?

Hadde jeg tatt meg falsk identitet og svindlet til meg de godene hun har gjort,
måtte jeg ha sett etter en advokat nå og forberedt meg på et stund innenfor murene.

Jeg synes ikke hun fortjener å være her i landet før hun kommer hit lovlig.

Men du skal få mene det du vil, for det har jeg tenkt å fortsette å gjøre.

Ytringsfrihet er en fin ting[:)]

ORIGINAL: munter

"UT, UT, UT", sier noen.

Så lett.

hun har brutt loven.

måtte jeg ha sett etter en advokat nå og forberedt meg på et stund innenfor murene.

Var det så vanskelig å skjønne hva jeg mente med hovedinnlegget? Jeg kan forstå at det er lett å trekke inn Maria Amelie, siden det er henne det diskuteres om overalt i dag.
Men både overskriften og det jeg skrev ellers var om hvor enkelt det er for oss å ha en mening om noe.. si en bitteliten ubetydelig setning om noe, som for personene det gjelder vil omkalfatre hele livet deres.

Jeg ville bare at folk skulle tenke litt på det. At det er greit å ha meninger, og det er veldig greit å være uenig. Men at det for andre er LITT mer enn bare en mening.

ORIGINAL: munter

"UT, UT, UT", sier noen.

Så lett.

hun har brutt loven.

Var det så vanskelig å skjønne hva jeg mente med hovedinnlegget? Jeg kan forstå at det er lett å trekke inn Maria Amelie, siden det er henne det diskuteres om overalt i dag.
Men både overskriften og det jeg skrev ellers var om hvor enkelt det er for oss å ha en mening om noe.. si en bitteliten ubetydelig setning om noe, som for personene det gjelder vil omkalfatre hele livet deres.

Jeg ville bare at folk skulle tenke litt på det. At det er greit å ha meninger, og det er veldig greit å være uenig. Men at det for andre er LITT mer enn bare en mening.

Jeg skjønner jo at dette gjelder livet til disse menneskene.
Hva får deg til å tro at jeg ikke føler for disse menneskene
eller at jeg ikke har tenkt over det?
Eller at de som kommer med små kommentarer ikke tenker lengre enn nesa rekker?

Dine ord:

Selv om det ikke er skrevet lange avhandlinger, men bare ut-ut-ut,
betyr ikke at personen ikke tenker eller føler mer.

Jeg kan ha empati med mange jeg,
men er ikke dermed sagt jeg er enig med de,
eller kommer til å tale dems sak for det.

Kjempeflott innlegg som gav meg litt å tenke på. Vi snakker om mennesker, og er så utrolig heldige som ikke er i samme situasjon.

Tusen takk :)

Jeg sier ut fordiom jeg og min mann har vert i den situasjonen at han måtte ut. Han hadde ikke brutt noen lover og ting ordnet seg for oss til slutt. Fordi vi gjorde det vi måtte gjøre og følgte loven. ingen som demonstrerte for han heller akoratt, fordiom han var integrert snakket norsk, hadde norsk forlovede og hadde jobb osv. Loven må gjelde for alle, uansett hvem de er. Selvfølgelig hadde det vert topp å si la alle bli, men sånn funker det ikke.

Og JA vi normenn har det lett. Det er vel ingen hemmelighet når vi ser på skjebnene som finnes rundt om i verden.

NETTOPP!!

De vet jo godt at de har vært her ulovlig, og de vet selv hva de har gjort. No BIG surprise!
Og det er vell en grunn til at dem ikke får bli her.
Selvfølgelig er det synd på dem, men slik er reglene. Hvordan tror du seriøst det hadde blitt her om vi hadde latt alle bli?[&:]
Er vi ikke naive nok fra før av?[&o]
Jeg mener skal vi ha krysse liste for:
- Voldtatt noen? |Ja|Nei|
- Drept noen? |ja|nei|
hvis du svarer nei på alt, så velkommen. [:-]

Ja, det er lett for oss? vet du hvorfor? -jo fordi vi er herifra og har lov til å være her.
f.eks maria er fra russland, der får hun lov til å være.
Dessuten har vi ikke plass til alle dette landet.

Sorry, men vi kan ikke åpne for en, og stenge for alle andre. Eller åpne for alle..
Det går bare ikke!
Jeg trodde dette var lett å forstå[:-]

Leste en interessant kommentar om saken i dag: http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/article3991942.ece

Back
Topp