Såååå, hvordan roe nervene?

Tweak

Forumet er livet
I mitt første svangerskap som kom lenger enn 12 uker så endte det med en ma i uke 13 som ble oppdaget i uke 16. I forrige svangerskap ble jeg fulgt opp med ul annenhver uke frem til uke 14 og var sykemeldt nesten hele svangerskapet. Denne gangen skulle jeg være så sterk... Men jeg ba om henvisning til tidlig ul på 1 kontroll for 2 uker siden.

Nå er jeg 13+5 og symptomer forsvinner, det jeg trodde var bevegelse kan like gjerne være luft og jeg finner rett og slett ikke hjertelyden selv heller uansett hvor jeg leter eller hvor lenge jeg ligger. Og en liten kommentar fra en venninne om at magen var liten for hvor langt jeg har kommet på vei bikket meg over!

Men jeg ringte gyn pol i morges og de har ikke fått noen henvisning og ikke har de sjans til å ta meg inn uansett heller. På legekontoret er alle som kan bruke ul'en bortreist på ferie, selv jordmoren er bortreist. Og alle som kan gi privat ul er fullbooket for det har jeg også sjekket. Hurra...

Så hvordan i all verden skal jeg klare å roe nervene? Jeg skal jo tross alt på ferie til spania på lørdag... Kanskje greit å bare ikke vite noe før ferien, hadde jeg fått vite at noe er galt så hadde jeg jo blitt sykemeldt og det hadde ikke blitt noen ferie...

HUff, virker ikke som en god situasjon å være i nei.
Jeg tror du nesten bare må tvinge degselv til å tenke at alt er ok, så slipper du å ødelegge ferien...

Uff, det høres ikke helt godt ut å ha det sånn. Kanskje det er en mager trøst, men magen trenger absolutt ikke å være stor på dette tidspunktet - og venninnen din er vel verken lege eller jordmor, så hvordan kan hun ha rett? Så bra at symptomer som kvalme og ømhet gir seg, men du har sikkert flere symptomer som du ikke tenker over. ;) Det er jo helt normalt at de gir seg nå. :) Og slutt å lete etter hjertelyden. Det kommer ikke til å berolige deg å stadig lete, for så å bli skuffet hver gang. Den er der helt sikkert, men babyen er så utrolig liten enda, at det ikke kan være lett å finne den. Så reiser du på ferie og nyter ferien, og når du kommer hjem ligger det nok brev i postkassen med henvisning til ul. :)
Det er ikke annet du kan gjøre, rett og slett... 

vet ikke om det er noen trøst men jeg sliter med å finne hjertelyden jeg også. Er straks 15 uker. I uke 13 hadde jeg ikke sjans til å finne den, så det at du ikke finner hjertelyden selv trenger ikke bety noe skummelt. Angående magen så ble min mindre i uke 12-13 fordi magen og tarmene stabiliserer seg litt mer og jeg var mindre oppblåst. Skremte livet av meg også men alt var ok på ul i uke 12. Kjenner igjen den redselen men alt er nok som det skal. Man må bare prøve å tenke positivt og tenke at denne gangen går det bra. Prøve å roe ned kroppen. Jeg tenkte at enten går det bra og det er meningen at det skal bli et barn nå eller så har det skjedd noe og kroppen ordner opp på egenhånd. Håper du kan få kommet til en ul eller en sjekk etter hjertelyden kanskje så du kan få senket skuldrene.

eg vet ikkje helt hva som kan roe, men å tenke på at magen er liten no? det er ikkje mange som får mage noe særlig før uke 16-20. er jo en grunn til at mange kan holde det skjult til over uke 12. 
da eg var på orginal ultralyd uke 19 med første så spurte dei om eg var sikker på at eg var så langt.. eide ikkje mage..

lykke til

ingen trøst, men jeg føler veldig mye det samme som du...
se mitt innlegg om mammabukser.. :P

Tusen takk alle sammen! Det hjelper bare å lese det dere har skrevet :-)

Hun sa på legekontoret at jeg bare skulle ringe etter ferien min så skulle jeg få komme til en improvisert ul på den gamle maskinen deres omtrent på dagen, men akkurat nå var alle legene som kunne bruke den på ferie.

I dag har jeg hatt kynnere til og med, så NOE er jo på gang... Men jeg klarer nok ikke legge fra meg bekymringene helt... :-(

Det er jo typisk for veldig mange at symptomene forsvinner, noen tidligere, veldig mange nå, noen senere. Og det er ikke så mange som har mage allerede, det er også forskjell fra alle, fra hvert svangerskap, og det kan jo være vanskelig å finne hjertelyden enda:-)

Jeg håper du får ul veldig snart, så du får slappet mer av og at alt er i skjønneste orden:-)

Off, dumt å føle det sånn, men alt er nok ok. Trenger jo ikke å begynne å få mage enda. Tror ikke jeg begynte med mammabukser før uke 18 sist. Han la godt nedi bekkenet hele tiden, så fikk ikke noe megamage før helt på slutten i grunn.

Kynnere er iallefall ett greit tegn::)

Høres ikke ut som en kjekk situasjon! Men tror ikke du har så mye å være redd for.
Ei jeg kjenner, hun hørte ikke noe hjertelyd før hun var over 20 uker på vei. OG mange får ikke mage de er over 20 uker på vei og :) Så tror du kan ta det helt med rod og bare nyte ferien :) Håper du har fått time til du kommer hjem igjen :))

Back
Topp