Fikk en "oppskrift" på helsestasjonen i dag på hvordan å lære henne til å sove i sin seng og å sovne uten flaske eller pupp.. her er den i hvertfall:
Ligg barnet når det garantert er fornøyd. rein, mett, rapet og god og varm.. ha gjerne en fast sovesang som kun synges i sammenheng med legging. snakk rolig og gjør alltid de samme tingene før de legger seg. og om kvelden er det visst veldig viktig å si god natt.. (vet ikke heeeelt hvorfor...).. så, hvis barnet begynner å gråte la det gråte i 3 minutter uansett hvor sårt og grusomt det er å høre på. etter 3 minutter går man inn igjen og roer barnet. prøve å unngå å ta det opp, men roer det seg ikke så ta det opp, men unngå snakking. bare sovesangen. helst nynne denne gangen.. så legger man barnet ned igjen. la det gå 3 min med skriking hvis barnet begynner igjen.. osv osv osv osv.. sånn skal man holde på så barnet lærer seg å sovne selv. da tenker ikke barnet at trygge mamma har blitt grusom, men det tenker at "mamma ligger meg her og henter meg ikke med en gang jeg gråter så her er det trygt å være"..
begynte på dette i dag og til nå har det gått overraskende bra. ingen hylgråting men sutring. har bare vært inne 5 ganger. [:D] håper på å ikke fungere som "puppepute" i natt. [:)]