Sååååååår!!!

HerQleZ

Elsker forumet
jentene i juni13
Bra tiltak jeg sliter (som sikkert xantall andre) med vanvittig såre brystvorter. Det er faktisk ett hudløst hull i begge to.... men vet også fra tidligere at det går over. Men når? Hvor lenge er man stort sett sår?? Jeg er sår pga små brystvorter og liten munn på junior, så teknikk og stillinger ol er på plass, det kan jeg takke ammepol på Rikshospitalet for smører med stensbysalve (fikk på hs) purelan før det...har du noen flere tips for å hjelpe på sårheten? Blod og tårer spruter ved hver amming.....



-=[herq]=-.
 
Hei!

Såre brystknopper er ingen spøk! Når du er så sår som du beskriver så er det en av to ting som er årsak- feil sugeteknikk eller infeksjon, vanligvis er det teknikken som er årsak. For å danne meg et bilde av hva som er galt må jeg stille noen spørsmål:
*Hvor på brystknoppen er disse sårene? Hvis du ser for deg en klokke på brystet ditt- med klokken 12 rett opp og kl 6 rett ned mot gulvet- så forteller du hvilken time såret sitter på, da er det lett for meg å forstå hvor det er.
*Kommer det væske eller puss fra sårene?
* Hvor gammel er babyen
*Hvilken stilling pleier du å amme i?
 
Det er åpne sår ca midt i brystvorta, som ikke er mer enn en halv cm bred. Det kommer noe ut, brunlig, sees best i ammeinnlegget.. i tillegg til blod! Mulig det er tørket blod, men mer oransje i fargen. Jeg ammer liggende på natt, og veksler mellom vanlig og tvilling for å prøve å ikke "belaste" bare et punkt på dagtid. Nå er jeg endelig kvitt brystbetennelsen, men det verker fremdeles i puppene hele dagen, ikke noe spreng. Vondt når de beveger seg, klarer ikke ha på bh. Sånn sviende smerte.

-=[herq]=-
 
Og pjokkrn er 14dg!

-=[herq]=-
 
Har du hatt skikkelig brystbetennelse med bakteriell infeksjon? Har du hatt antibiotikabehandling? Ble det tatt melkeprøve av deg da du hadde brystbetennelse?
 
Jeg var hos legen og han så bare på melken, ingen tegn til noe bakteriell infeksjon, men hadde som sagt høy feber og stein harde bryster... Men når jeg først har fått disse sårene på vorta, er eneste utvei å pumpe for å få de til å gro? Junior spiser ca hver 2-3time, en pupp av gangen.

-=[herq]=-
 
Da går jeg ut i fra at legen har sett etter om det er puss i melken. Det kan være bakterielt uten at det er puss så jeg syns det kunne være greit å ha tatt en melkeprøve og en prøve fra sårene på brystknoppene for å se om det er bakterier der siden de væsker og siden du har så vondt inne i brystene. Har babyen trøske (hvitt belegg) inni munnen? Soppinfeksjon kan også gi veldig såre brystknopper og sviende og stikkende smerter i brystene og brystknoppen.

Jeg skrev i mitt første svar at det kan enten skyldes feil dietak eller infeksjon, jeg må jo tilføye at det og kan skyldes begge deler. Men det første du kan gjøre noe med er dietaket. Jeg vil foreslå at du prøver tilbakelent amming (biological nurturing), der får babyen hjelp av tyngdekraften til å gjøre et større gap og vil da rekke over mer brystvev. Du kan lese om det her: http://ammehjelpen.no/artikkel/178/Naturlig-amming-Biological-nurturing

Les mer om såre brystknopper her: http://ammehjelpen.no/artikkel/139/Sare-brystvorter-vedvarende
Ser sårene dine ut som det som det er bilde av øverst til høyre i artikkelen?

Hvordan ser tungen til babyen ut? Kan han ha kort tungebånd (klarer ikke å strekke tungen langt ut av munnen, løfter ikke tungen høyt i munnen når han gråter, hjerteformet tunge?) Kommer det lyd når han dier (slurpe eller klikkelyd)?

Du spør om det vil hjelpe å pumpe for å få det til å gro- hvis problemet kun er feil dietak så vil det hjelpe å pumpe men hvis det er snakk om infeksjon så vil det ikke hjelpe. Les artikkelen om vedvarende såre brystknopper som jeg linket til, se om du kjenner deg igjen i noen av beskrivelsene der. Forsøk tilbakelent amming. Dersom sårheten skyldes infeksjon (enten av sopp eller bakterier) så vil det ikke gro selv om du pumper deg. Jeg anbefaler deg å gå til legen i morgen og få tatt prøver av melken og sårene. Dersom legen ikke vet hvilke prøver som skal tas så kan han enten lese veilederen fra nasjonalt kompetansetjeneste for amming : http://www.unn.no/getfile.php/UNN-I...Medisinske brystkomplikasjoner ved amming.pdf
eller så kan han ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming på rikshospitalet og snakke med dem. Legen kan og vurdere tungebåndet til babyen og dersom det er for kort så kan han henvise til å få det klippet (noen allmennleger klipper selv).

Håper du fikk noen brukende tips her :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Babyen er litt hvit på tunga, men ikke noe annet sted i munnen. Antar at dette bare er melkerester iom at det kun er der. Tunga er lang og fin, den skal ikke være problemet. Ja, bildet ligner på puppene mine.! Huff, håper ikke det er noe infeksjon. Det væsker ikke mer fra den ene puppen lenger, og den virker bedre. Fremdeles litt sånn brennende følelse, som beskrevet på ammehjelpen, men det blir stadig bedre! Nå har produksjonen i tillegg stabilisert seg, så alt virker litt bedre. Jeg tror jeg velger å se det ann ett par dager til før jeg går til den inkompetente legen min.... ugh... han var ikke veldig proff ifht pupper og amming osv....

-=[herq]=-
 
Babyen er litt hvit på tunga, men ikke noe annet sted i munnen. Antar at dette bare er melkerester iom at det kun er der. Tunga er lang og fin, den skal ikke være problemet. Ja, bildet ligner på puppene mine.! Huff, håper ikke det er noe infeksjon. Det væsker ikke mer fra den ene puppen lenger, og den virker bedre. Fremdeles litt sånn brennende følelse, som beskrevet på ammehjelpen, men det blir stadig bedre! Nå har produksjonen i tillegg stabilisert seg, så alt virker litt bedre. Jeg tror jeg velger å se det ann ett par dager til før jeg går til den inkompetente legen min.... ugh... han var ikke veldig proff ifht pupper og amming osv....

-=[herq]=-

tips han om Nasjonalt kompetanse senter for amming. De har egen vakttelefon som leger kan ringe til når de står fast.
 
Back
Topp