SØVN

sosana

Andre møte med forumet
Hvordan får dere h*n til å sove? Når kan det forventes at barnet finner søvnen selv? På dagtid sover jenta mi 2 ganger, alt fra 1-2 timer i strekk. Da hun var 3 måneder la vi henne god og mett kl 20 + - og hun sov til kl 3-4, fikk mat og stod opp for dagen kl 9-10. Etter at hun ble 4 måneder er søvn mer problematisk, hun legges fortsatt god og mett kl 20 + - men våkner nå 1 time etterpå og er lys våken, veksler mellom å gråte og ligge å snakke med seg selv ("pludrer" i sengen). Legger vi henne for tidlig? Hvor lenge er deres barn våken før nattatid?

Når babyen bikker fire måneder får det som oftest endrede rutiner i forhold til sovingen. Ble "advart" ganske tidlig om å ikke jobbe med innføring av faste rutiner før babyen er nærmere 5-6 måneder gammel.

Når det er sagt; prøver å legge min på fire måneder mellom 20-21 en gang. I dag la vi oss 20:30 og sover fortsatt. Uansett når vi legger henne for natten så våkner hun bestandig etter halvtime. Hvis hun ikke får pupp så og si med en gang så må vi vente 1,5 time før neste forsøk på legging - da er hun lys våken. Sånn har det vært fra starten. Og så tar hun ikke smokk heller.
Men hun har begynt å våkne mellom 03-04 og er våken i hele 2 timer før hun sovner igjen... Dette har hun ikke gjort før.

Tror ikke det er uvanlig det du opplever. Og sånn som jeg har forstått det så har babyer mellom 3-6 måneder "natten sin" mellom kl 19-06 og skal ha 10 timers søvn. Du kan forsøke å legge din baby en time senere enn vanlig og se om det hjelper?
Men pass på så babyen ikke er overtrøtt!! Hvis babyen er vant til å sove etter 2 timer våkentid, så må du la babyen sove. Å legge en overtrøtt baby senere enn vanlig vil resultere i en enda mer sutrete og grinete baby.

Hun sover stort sett bare en lang lur på dagen 3-4 timer, våkner gjerne rundt 14-tiden, sover igjen 15-30 minutter rundt 16-tiden også legges hun mellom 19-20 og sover gjennom natten frem til 8-9 tiden, et godt sovehjerte med andre ord! Men hun har en fryktelig dårlig uvane som jeg ikke vet hvordan jeg skal bli kvitt, hun nekter å sovne uten flaske, og hun tar ikke smokk... så hun får det siste måltidet for kvelden mens hun sovner :)

Hun sover stort sett bare en lang lur på dagen 3-4 timer, våkner gjerne rundt 14-tiden, sover igjen 15-30 minutter rundt 16-tiden også legges hun mellom 19-20 og sover gjennom natten frem til 8-9 tiden, et godt sovehjerte med andre ord! Men hun har en fryktelig dårlig uvane som jeg ikke vet hvordan jeg skal bli kvitt, hun nekter å sovne uten flaske, og hun tar ikke smokk... så hun får det siste måltidet for kvelden mens hun sovner :)
Høres ut som min, bortsett fra at hun ikke tar verken smokk eller flaske, men må ha pupp...

Legger seg 19-19:30, sover noen ganger natten gjennom til kl 06 (andre ganger våken en gang i 02-04 tiden for mat), står opp 08:15-08:30 hver dag, sover ca 1 time 10-11, sover 13-14:30, skal helst sove en time 16:30-17:30 men blir som regel en halvtime da hun sliter med å finne roen jo senere på dagen det blir.

Når de blir rundt fire måneder er det noe som skjer med søvnen, De får mer "voksen" søvn og ikke baby søvn lengre.
De våkner lettere akkurat som oss. Mange sliter med å finne roen på steder de klarte det før. De får med seg så mye mer, og blir fortere distrahert.

"Kritiske"faser i søvnfasene er ved ca 30 min, 60min og og 90 min. Klarer man å hjelpe dem over disse fasene, kan man forvente lengere søvnfaser/dupper. Prøv å kartlegg barnet ditt sine "faser"?

Les litt om 4 month sleep regression.

Jeg tror gode rutiner skaper trygget og rammer som er utrolig viktig for barn. Ikke nødvendigvis akkurat klokkeslett osv, men hvordan de skal hjelpes feks i søvn og hvor de sover.

Men du kjenner barnet ditt best, og vet hvordan hun roer seg og når hun trenger sove.

Jeg vet at min blir trøtt etter ca 1 1/2 time og kan aldri bikke to timer.. hun bruker heldigvis smokk :-)

Last edited:
Legger seg 19-19:30, sover noen ganger natten gjennom til kl 06 (andre ganger våken en gang i 02-04 tiden for mat), står opp 08:15-08:30 hver dag, sover ca 1 time 10-11, sover 13-14:30, skal helst sove en time 16:30-17:30 men blir som regel en halvtime da hun sliter med å finne roen jo senere på dagen det blir.

Når de blir rundt fire måneder er det noe som skjer med søvnen, De får mer "voksen" søvn og ikke baby søvn lengre.
De våkner lettere akkurat som oss. Mange sliter med å finne roen på steder de klarte det før. De får med seg så mye mer, og blir fortere distrahert.

"Kritiske"faser i søvnfasene er ved ca 30 min, 60min og og 90 min. Klarer man å hjelpe dem over disse fasene, kan man forvente lengere søvnfaser/dupper. Prøv å kartlegg barnet ditt sine "faser"?

Les litt om 4 month sleep regression.

Jeg tror gode rutiner skaper trygget og rammer som er utrolig viktig for barn. Ikke nødvendigvis akkurat klokkeslett osv, men hvordan de skal hjelpes feks i søvn og hvor de sover.

Men du kjenner barnet ditt best, og vet hvordan hun roer seg og når hun trenger sove.

Jeg vet at min blir trøtt etter ca 1 1/2 time og kan aldri bikke to timer.. hun bruker heldigvis smokk :)

Enig i alt du skrev☺️ Rutiner skaper trygghet gjennom hele barndommen, ikke bare i spedbarnstiden. Her legges lille kl 17.30- sover til 06.30. Faste dupper gjennom dagen. Ser at søvnen svinger i perioder-men om hun våkner så finner hun søvnen igjen. Så aldri for tidlig med rutiner, jeg har alltid begynt med det fra dag 1. Forstår at ikke alle babyer er like og at noen sliter mer enn andre.

Hvordan får dere h*n til å sove? Når kan det forventes at barnet finner søvnen selv? På dagtid sover jenta mi 2 ganger, alt fra 1-2 timer i strekk. Da hun var 3 måneder la vi henne god og mett kl 20 + - og hun sov til kl 3-4, fikk mat og stod opp for dagen kl 9-10. Etter at hun ble 4 måneder er søvn mer problematisk, hun legges fortsatt god og mett kl 20 + - men våkner nå 1 time etterpå og er lys våken, veksler mellom å gråte og ligge å snakke med seg selv ("pludrer" i sengen). Legger vi henne for tidlig? Hvor lenge er deres barn våken før nattatid?

Bruker du koseklut eller noe slikt som bebi forbinder med sovetid?

Jeg sliter også med å få baby inn i gode søvnrutiner. Han sover godt når han først sovner for natten, men det er som regel ikke før 24-01.. idag sov vi til 12.20 på dagen :-o Han blir fire mnd på søndag. Regner med mange tenker at herregud du må stå opp tidligere med han, men det er prøvd.. det eneste det gjør er at han sovner i vogna i stuen og sover resterende tider der og er sur resten av dagen, og jeg er ekstra trøtt når samme runde starter på kvelden igjen. Har prøvd å legge han 21,20,19 og 18.30. Har prøvd å hoppe over siste dupp som er fra 15.30 til 17. Da ble det baaare tull. Han sover med meg i min seng om natten, har lyst å flytte han i sprinkelsengen men usikker på hvordan jeg skal gripe tak i det. Han sovner som regel på puppen, helt inntil meg. Han skjønner om jeg har klær på at jeg skal stå opp igjen, og da sovner han ikke. Om jeg flytter på han vokner han tvert og roer seg ikke før han får pupp igjen. Tar ikke sutt..

Back
Topp