Legger seg 19-19:30, sover noen ganger natten gjennom til kl 06 (andre ganger våken en gang i 02-04 tiden for mat), står opp 08:15-08:30 hver dag, sover ca 1 time 10-11, sover 13-14:30, skal helst sove en time 16:30-17:30 men blir som regel en halvtime da hun sliter med å finne roen jo senere på dagen det blir.
Når de blir rundt fire måneder er det noe som skjer med søvnen, De får mer "voksen" søvn og ikke baby søvn lengre.
De våkner lettere akkurat som oss. Mange sliter med å finne roen på steder de klarte det før. De får med seg så mye mer, og blir fortere distrahert.
"Kritiske"faser i søvnfasene er ved ca 30 min, 60min og og 90 min. Klarer man å hjelpe dem over disse fasene, kan man forvente lengere søvnfaser/dupper. Prøv å kartlegg barnet ditt sine "faser"?
Les litt om 4 month sleep regression.
Jeg tror gode rutiner skaper trygget og rammer som er utrolig viktig for barn. Ikke nødvendigvis akkurat klokkeslett osv, men hvordan de skal hjelpes feks i søvn og hvor de sover.
Men du kjenner barnet ditt best, og vet hvordan hun roer seg og når hun trenger sove.
Jeg vet at min blir trøtt etter ca 1 1/2 time og kan aldri bikke to timer.. hun bruker heldigvis smokk