Ryggvondt

Kristinawe

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Flere som er plaget med ryggen? Har bare kjent det litt i korsryggen tidligere og har strålet ned i det ene beinet noen ganger etter mye bevegelse. Ikveld skulle jeg støvsuge og kjente det litt i ryggen. La meg på sofaen en stund og når jeg skulle opp på do så låste det seg helt på en måte. Skikkelig vondt, stråler ned i venstre bein. Vondt å sitte også, men går bra å ligge. Noen som har samme plager som har prøvd fysio? :)

Har akkurat samme! Ikke kommet så langt at jeg har hørt med lege om fysioterapi enda.. Spurte jordmor for et par uker siden, hun mente at det kanskje var noe muskulært

Jeg vil tro du enten har bekkenløsning eller bekkenlåsning. Da får man strålinger nedover beina og det å støvsuge er en skikkelig nei nei ting å gjøre da.. hos meg så hjelper det å gå til en manuellterapaut [emoji4] håper du får det til å bli bedre [emoji4]

Kunne minne om problemer i bekkenområdet, ja. Manuellterapeut hjalp meg mye. Ville skaffet meg en time, ja [emoji4]

Tusen takk for svar!! :) skal ordne meg time hos legen i morgen for å få henvisning. Så får samboer støvsuge heretter [emoji1]

Flere som er plaget med ryggen? Har bare kjent det litt i korsryggen tidligere og har strålet ned i det ene beinet noen ganger etter mye bevegelse. Ikveld skulle jeg støvsuge og kjente det litt i ryggen. La meg på sofaen en stund og når jeg skulle opp på do så låste det seg helt på en måte. Skikkelig vondt, stråler ned i venstre bein. Vondt å sitte også, men går bra å ligge. Noen som har samme plager som har prøvd fysio? :)
Bekkenlåsning føltes sånn ut hos meg sist svangerskap. Men var veeeldig vondt. Husker jeg var hjemme alene og skulle NED trappene. Tror jeg brukte en halv time ned... og gråt meg gjennom i smerte. Utrolig vondt. Men som andre sier - manuellterapeut er tingen!

God bedring

Alle gravide har bekkenløsning, det er en hormonell ting som skjer slik at vi faktisk klarer å få plass til et barn ut der nede:) Men det kan føre med seg litt plager. Det, og faktumet at vi blir ganske tunge over "midtpartiet" på kort tid:P

Jeg begynte å "knekke" i bekkenet for et par uker siden, med stråling og mye ømhet/stivhet i bekkenet.
Det viste seg at musklene og senene mine i bekkenet og setet er for stramme. Knekkelyden jeg hører er en sene som glir over et ben inni bekkenet, og skaper et stort ubehag.

Har fått gode tøyeøvelser fra fysioterapeut som jeg kan gjøre liggende/sittende, er bare på dag 4 og merker stor forskjell allerede! Spent på de neste ukene og fremgangen. Håper på et svangerskap med sterkere og 'mykere' bekken enn sist:)

Håper du får god hjelp og blir kvitt smertene!

Jeg har akkuratt samme. Er så lei, våkner på natten flere ganger pga korsryggen verker og beina sovner. Men jordmor mente vi kunne vente med fysio. Synes bare det blir verre og har vært sånn i 1,5 mnd. Så synes snart at de kan henvise så man kanskje kan få litt hjelp til å vite hva man evt kan gjøre selv osv.

Jeg har akkuratt samme. Er så lei, våkner på natten flere ganger pga korsryggen verker og beina sovner. Men jordmor mente vi kunne vente med fysio. Synes bare det blir verre og har vært sånn i 1,5 mnd. Så synes snart at de kan henvise så man kanskje kan få litt hjelp til å vite hva man evt kan gjøre selv osv.
Så rart sagt av jm.... synes jeg. For jeg gikk henvisning fra lege i uke 13 allerede.
Men der var det ventetid, så jeg dro privat til manuellterapeut. Ble mye bedre etter gang en! Men jeg hadde låsning da, men det er ikke så lett å vite selv synes jeg. Og enda mer etter gang to. Var der en tredje gang et par uker etterpå og da avsluttet vi. Jeg kan raskt komme tilbake om jeg trenger. Og hin sa at hun var glad jeg kom tidlig, for da var det lettere å få behandling som faktisk hjalp.

Enig med onskedrom, syns dette var rart sagt av jm?
Jeg hadde min andre time hos fysio idag pga problemer med rygg- og muskelsmerter i bekkenet, han sa at det var bra jeg var kommet i gang så tidlig for da kan jeg forebygge videre plager så mye bedre ("så tidlig" vil si jeg hadde første time i uke 17 ca.)

Så rart sagt av jm.... synes jeg. For jeg gikk henvisning fra lege i uke 13 allerede.
Men der var det ventetid, så jeg dro privat til manuellterapeut. Ble mye bedre etter gang en! Men jeg hadde låsning da, men det er ikke så lett å vite selv synes jeg. Og enda mer etter gang to. Var der en tredje gang et par uker etterpå og da avsluttet vi. Jeg kan raskt komme tilbake om jeg trenger. Og hin sa at hun var glad jeg kom tidlig, for da var det lettere å få behandling som faktisk hjalp.

Ja, synes også det var litt rart at vi skal "vente på at det skal bli verre"....I tillegg har jeg migrene/spenningshodepine ca 5 gr i uken, ofte flere timer av natten pga av at bekkenet og ryggen gjør vondt og dette forplanter seg opp i nakken. Så får hodepine av nakkevondt. Jobber bare to halve dager i uken pga dette, så føler at jeg sitter her i en ond sirkel og ikke vet hva mer jeg skal gjøre. Har gått til massør og betalt masse penger, men de behandler jo bare nakken og det sitter så veldig at det ikke har blitt så mye bedre heller.

Enig med onskedrom, syns dette var rart sagt av jm?
Jeg hadde min andre time hos fysio idag pga problemer med rygg- og muskelsmerter i bekkenet, han sa at det var bra jeg var kommet i gang så tidlig for da kan jeg forebygge videre plager så mye bedre ("så tidlig" vil si jeg hadde første time i uke 17 ca.)

Jeg er i uke 18 nå. Fikk vondt fra tidlig av. Skal til legen i morgen og da kan jeg jo høre hva hun tenker om fysio. Føler jeg selv ikke får gjort så mye mer enn å gå litt tur og forsøke å finne en balanse mellom og bevege meg og sitte. Gjør vondt i bekkenet hvis jeg sitter for lenge og hvis jeg går/står for lenge. Så prøver å variere litt.

Jeg sliter også med bekkenvondter. Fikk henvisning til fysio, men føler ikke det hjelper meg noen ting :(

Kom deg til fysio @Ønskerenlitentil !
Jeg har hatt problem med bekkenet i begge mine svangerskap, i det første tok jeg det ikke alvorlig og jeg fulgte "feil tips" - holdt meg i ro når det var vondt, unngikk de bevegelsene som utløste vondten, gikk med små steg osv. Det ødela svangerskapstiden og kanskje t.o.m. fødselen min.

Nå har jeg hatt to timer hos fysio med to ukers mellomrom, der jeg gjorde øvelser hjemme som er stikk motsatt - tøy der det gjør vondt, gå store steg, ikke være redd for å bruke bekkenet aktivt i hverdagen (tillegge seg "gravidgange", vegre seg for å trå osv), ellers vil det stivne til i muskler o sener og det skaper smerter.

Muskulær hodepine er nok noe som kan nevnes hos fysio også...
Jeg vet jeg hørres sinnsykt pro-fysio ut Men jeg var såå redd dette svgskp. skulle være likt det forrige bekkenmessig. Jeg bestilte time med en gang smertene kom, og idag har jeg jobbet 3 timer i hagen uten problem! Merker så stor forskjell allerede.

Jeg har bare litt vondt i bekkenet etter dager med mye gåing, og da er det vondt å komme seg opp av sofaen. Humper bortover gulvet som en 90 åring.
Fikk anbefalt treningsball av jordmor i går. Hun sa at å sitte på den i en halvtime for dagen ville hjelpe godt på bekkenet. Tenkte å skaffe meg en i dag. Noen som har god erfaring med treningsball?

Back
Topp