Ryggsmerter?

mrria

August 2012 <3 August 2014 <3
Jeg har de siste dagene hatt en del plager med ryggen. Merker egentlig at det blir verre for hver time som går, og lurer på om noen andre har noe lignende? 

Jeg har ikke vondt i bekkenbenet eller på sidene, men langs hele ryggraden - og spesielt helt nede der hvor halebenet ender. Det er skikkelig ubehagelig, og jeg klarer ikke å finne noen stilling som er god for rygg eller rumpe ;p Noen som vet hva dette kan komme av, og hva jeg eventuelt kan gjøre for at det skal bli bedre?

Det kan kjennes som hele ryggraden er et eneste stort blåmerke på en måte, skikkelig ømt :/

det skjer jo veldig mye med kroppen når man er gravid, tyngdepunktet flytter seg og alt blir litt mer "løst og ledig" av leddbånd og slikt...
Det er veldig viktig å være obs på hvordan man sitter, hvordan man går og hvordan man står...
Når du ligger bør du ligge så hele ryggen får støtte - jeg ligger med hodet hevet pga halsbrann, og da må jeg i tillegg ligge med bena i bøy så jeg ikke får sving i korsryggen..
Har pute under knærna for å holde bøyen når jeg sover.
Når jeg ligger på siden må jeg ha pute mellom bena...
Når jeg ligger og skal opp må jeg først legge meg over på siden, og så bena utfor kanten og så sette meg opp...
Man har lite magemuskler til hjelp ettersom magen vokser, så det blir en stor belastning på ryggen...
Nå har jeg gått til kiropraktor noen ganger, og er sykemeldt pga ryggsmerter..
I dag har jeg av aktivitet kun ryddet guttungens rom - dvs bøyd meg opp og ned dusinvis av ganger for å plukke opp lego og biler.. 
Resultat: Tilnærmet invalid resten av dagen...
Så vær forsiktig, bruk gode sko, ta pauser når du er i aktivitet og hvil ryggen når du kan..
Det kan også hjelpe å ta et par timer hos kiropraktor.. Jeg får iallefall stort utbytte av timene der :)

Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg har veldig vondt i korsryggen og det blir værre og værre utover dagen. JM fortalte meg at det kunne vært fordi at når man er gravid får man kortere muskler i rompa, som drar med seg resten av musklene nedover.
Jeg fikk derfor beskjed om å tøye ut 3-4 ganger om dagen.
Prøv det og se om det kan hjelpe :)

2 snart 3 skrev:
Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg har veldig vondt i korsryggen og det blir værre og værre utover dagen. JM fortalte meg at det kunne vært fordi at når man er gravid får man kortere muskler i rompa, som drar med seg resten av musklene nedover.
Jeg fikk derfor beskjed om å tøye ut 3-4 ganger om dagen.
Prøv det og se om det kan hjelpe :)

Uttøyning er noe av det kiropraktoren gjør med meg.. Jeg ligger flatt på benken, strekker beinet i været og så legger han seg over meg med beinet i mellom for å strekke sete og lårmuskelen... 
Er jo ikke vondt at han er sykt deilig å se på da.. *host*

Dollface skrev:
det skjer jo veldig mye med kroppen når man er gravid, tyngdepunktet flytter seg og alt blir litt mer "løst og ledig" av leddbånd og slikt...
Det er veldig viktig å være obs på hvordan man sitter, hvordan man går og hvordan man står...
Når du ligger bør du ligge så hele ryggen får støtte - jeg ligger med hodet hevet pga halsbrann, og da må jeg i tillegg ligge med bena i bøy så jeg ikke får sving i korsryggen..
Har pute under knærna for å holde bøyen når jeg sover.
Når jeg ligger på siden må jeg ha pute mellom bena...
Når jeg ligger og skal opp må jeg først legge meg over på siden, og så bena utfor kanten og så sette meg opp...
Man har lite magemuskler til hjelp ettersom magen vokser, så det blir en stor belastning på ryggen...
Nå har jeg gått til kiropraktor noen ganger, og er sykemeldt pga ryggsmerter..
I dag har jeg av aktivitet kun ryddet guttungens rom - dvs bøyd meg opp og ned dusinvis av ganger for å plukke opp lego og biler.. 
Resultat: Tilnærmet invalid resten av dagen...
Så vær forsiktig, bruk gode sko, ta pauser når du er i aktivitet og hvil ryggen når du kan..
Det kan også hjelpe å ta et par timer hos kiropraktor.. Jeg får iallefall stort utbytte av timene der :)

Uff, håper jeg klarer å unngå det! Takk for gode råd og tips, jeg får begynne å forebygge aktivt fremover tror jeg! Håper det blir bedre for deg etter hvert, og ikke verre ;)

Back
Topp