Ryggsmerter *Oppdatert*

xhegex

Blir kjent med forumet
Jeg har hatt vondt i korsryggen et par uker nå. Noenganger kan det kjenne ut som det låser seg litt om jeg sitter i en bestemt stilling. Det kan også gjøre vondt i halebein/rumpe og kan være noe ubehangelig å gå. Også ubehag og ha beina i kryss.

Første gangen for meg dette, og jeg er livredd for bekkenløsning. Har ikke hatt den beste ryggen før heller.

Det jeg eeegentlig lurer på er om jeg bare skal gå sånn, og gjøre vanlige ting. Eeeeller, om det er visse ting jeg skal være forsiktig med eller noe jeg kan gjøre for å gjøre det bedre. Føler ikke mye hjelper, annet enn å ligge flat.

Heldigvis ikke vondt hele tiden, så er ikke noe stor krise dette. Er bare redd det blir verre! :)
--------------------------------------------------------------------------

Ryggsmertene gikk ikke over, så jeg fikk henvisning til fysio. Jeg har visst bekkenløsning med låsninger. Og det er de låsningene som hemmer meg og gjør vondt. Anbefaler alle som sliter med ryggen å få det undersøkt, bekkenet kan man slite med resten av livet. Så jeg skal trene og ta vare på bekkenet mitt hos fysio fremover :)

Jeg har også vondt nede i korsryggen. Kjenner det ved belastning på høyere fot, eller om man bøyer seg litt fremover og får en litt 'lei knekk' i ryggen. For min del vet jeg hva det er, da jeg har det jeg kaller en 'fønky rygg'. Mest sannsynlig har du ikke samme greiene som meg, men jeg vil likevel anbefale deg å forsøke å ikke gjøre belastninger/bevegelser du kjenner gjør vondt, og dersom det ikke bedrer deg, -ta en snakk med legen så dere finner ut av det. Ryggen er tross alt temmelig viktig og du skal bruke den i mange flere år :)

Jeg har en virvel for mye i nederste lumbago (nederste samling av virvler) og brudd i en av de som jeg antagelig fikk da jeg ble født. Jeg er heldig og har så og si ingen plager med dette i det hele tatt og har ikke kjent noe på flere år, helt frem til nå. Min teori er at den lille begynner å ta litt plass og at det klemmer litt på noen nerver. Jordmor er informert og jeg skal ta med røntgenbilder til henne slik at de får sjekket opp om det kan komplisere noe. Er litt nervøs for at det kan ha noe å si ifbm fødselen, press på ryggraden, osv, men vi får høre hva 'ekspertene' sier og satser på at det hele skal gå bra inntil noe annet evt blir sagt. Nytter ikke ta sorgene på forskudd. (og dette ble veldig langt og litt mye om min rygg. Sorry!)

Et tips helt til slutt: Bevegelse hjelper ofte! Slik at man ikke stivner. Men kommer jo litt an på hva slags vondt du har sef. Lykke til!

Jeg anbefaler deg å gå til en fysioterapeut eller kiropraktor for å finne ut om det er muskulært eller om det er en låsning. Jeg har fått en låsning øvers i setet som gjør ganske vondt når jeg går, så jeg får hjelp av fysioterapeuten og kiropraktoren på jobben for å holde det i sjakk.

Jeg skal på kontroll om 2,5 uke. Tror jeg venter til det? Vet ryggen er viktig, derfor jeg spør for å høre om noen av dere har peil ;)

Back
Topp